Annonsera på Sveriges bästa blogg om media *

Plötsligt ligger det en reklamplats ute till höger (jag testkör nya dfp). Den platsen kan du äga. Du får en kraftfull möjlighet att kommunicera med mediesverige i en vecka för 10 000 SEK. Följande ingår:

  • Min och mina läsares kärlek! Det här erbjudandet ligger i gränslandet mellan annonsering och sponsring, du visar att du stödjer en bra sak.
  • Sveriges tyngsta crowd. Mediesverige, myndighetssverige, ”alla” påverkare är här.
  • Mellan 5-10K unika besökare under en vecka, se tex SIS-index, livestatistik från Clicky, eller be om direktrapport från Google Analytics.
  • 100% av all trafik under ”din” vecka. Normalt ger det ca 10-15000 visningar av din annons.
  • En dedikerad och personlig – men tydligt uppmärkt – bloggpost på söndagkvällen, innan du går live (exempel). Dessutom länk i rss-flödet under hela perioden.
  • Tillgång till livestatistik direkt från Doublecklick.
  • Plats på den öppna bokningslistan, om du vill alltså. Det betyder att du dessutom syns och hörs både inför och efter din vecka.
  • En medspelare som gillar spännande annonsformat. Vill du flöda in ditt twitterflöde, din fan-badge från Facebook, din Youtube-kanal? Låt oss se kreativiteten flöda.
  • Möjlighet till kombinationserbjudande;) Ska du arrangera en konferens? Hyr in mig som moderator för 50K och få en veckas annonsering ”på köpet”, eller så ger du 30K för en presentation och en vecka i högerkrysset. För 20K ingår en timmes bollplankande om vad du kan göra för smartness under din vecka. Något helt annat? Let’s talk!

Jag kommer bara att göra affär med företag och organisationer som jag respekterar. Jag behöver inte älska dem, så Microsoft är välkomna, men jag kommer inte att släppa in Sverigedemokraterna eller Anovo. Av samma skäl välkomnar jag SAS men skulle nobba SJ. Allt kommer att presenteras 100% transparent, både mot alla som frågar och mot skattemyndigheterna. Det här är rak, öppen och ärlig business.

Men det är också ett experiment, ingen kärnverksamhet. Jag kör på så länge som behövs för min utvärdering av DoubleClick for Publishers. Är intresset stort så fortsätter jag, men det här är verkligen ett sidospår i min verksamhet. Lär jag mig inget på det så avslutas experimentet igen. Men det är ju skoj att prova i alla fall.

* Jardenberg Unedited röstades fram till Sveriges bästa blogg om media av YABA 2010

Uppdatering: Jodå, jag kan räkna. Jag vet att det här blir ett CPM på runt 1 000 SEK.  Sannolikt högst i Sverige. Jag tycker att min publik är värd det. Tycker inte du det, är inte du värd en krona? För det är ju precis så du måste räkna, du är publiken och du är värd den investeringen.

Uppdatering 2: Publiken här ska inte bara mätas i de affärer de själva genererar för mina annonsörer/sponsorer. Eftersom jag kallt räknar med att du som läser det här är en påverkare så lär ett lyckat budskap till dig ha förutsättningar att spridas som ringar på vattnet. För visst berättar du för din crowd om sådant du gillar?

32 thoughts on “Annonsera på Sveriges bästa blogg om media *”

  1. Jag har en miljon skäl att vara besviken på SJ, tycker rent allmänt att det är särdeles usla numera. Kundservice försöker nog, men det är svårt att sminka grisen…

    Reply
  2. Jaså, du utestänger Sverigedemokraterna? Det var ju demokratiskt. Inte för att SD skulle vilja annonsera på denna blogg. Du verkar ta dig och din mikroskopiska blogg på alltför stort allvar. Är detta ens på allvar, eller skämtar du aprillo med dina besökare?

    Reply
  3. Så här, det har inte det minsta med demokrati att göra. Hade det inte funnits någon annan möjlighet för er att bli publicerade så hade jag gjort allt i min makt för att ge er den möjligheten. Jag tycker fruktansvärt illa om censur och vurmar för yttrandefrihet.

    Men som läget är nu finns det absolut ingen, demokratisk eller annan, anledning till mig att upplåta plats till er.

    Som tur är behöver vi inte lägga mer tid på det resonemanget. SD vill inte vara här, och jag vill inte ha dem här. Alla är nöjda.

    Reply
  4. Onekligen visar den här kommentaren på underskottet av såväl erfarenhet, insikt och tja, intellektuell stringens som tyvärr finns hos de flesta av SDs sympasitörer på nätet. Det intressanta i den är också att man anar en oerhört märklig demokratisyn: att SD ska ha tillåtelse att finnas överallt, köpa annonser överallt – men de själva är onekligen av en sort som om de får makt inte kommer att släppa fram alla åsikter.

    Om vi ponerar att ni sålde annonser på er domän: skulle alla ha rätt att köpa annonsplats där? Sossarna? En organisation som arbetar för allas lika värde oavsett härkomst? Skulle ni tillåta en annons som sa: “Vi behöver fler invandrare i Sverige”?

    Det här är samma diskussion som finns när det gäller övriga medier och annonsköp. Så Anders Svensson – this is the facts:

    1. Det är ingen demokratisk rättighet att köpa annonser någonstans. Det är upp till medieägaren att sälja sin annonsplats till den som de vill. Lika lite som att du har en demokratisk rättighet att smacka upp en banderoll på mitt hus så har du demokratisk rättighet att köpa annonsplats på Aftonbladet, i TV4 eller på jardenberg.se Det innebär att man som medieägare väljer utifrån ett antal parametrar: vad får man betalt, fungerar det varumärke som man säljer till tillsammans med sitt eget varumärke, kan man – då ens media blir bärare av ett budskap – stå för det?

    2. Du har fastnat i ett gammalt räckviddstänkande, självklart inte så konstigt då ni ju ska vara konservativa men för att du ska få lite kunskap: det spelar inte fullt så stor roll hur många som kan se annonsen – det intressanta är vilka som kan se den. Målgruppen för ett media är det intressanta för en annonsör och blir mer och mer intressant desto fler platser (desto mer disruptivt medielandskapet blir) det finns som människor använder för att konsumera media. Det innebär att exempelvis jardenberg.se skulle kunna vara en briljant plats för ett varumärke som vill nå beslutsfattare, opinionsbildare och mediemänniskor fr a inom den grupp som står för nytänkande. Att för 10000 låna en del av Joakims credd, varumärke och därmed skapa en närvaro i medvetenheten hos en del av dessa innebär ett rejält return of investment.

    Ert underdogperspektiv börjar bli roande eftersom det är så totalt. Tycker onekligen att Nikke pinpointat det rätt bra: http://politik20.se/sverigedemokratisk-ordlista när det gäller hur ert sätt att tolka hur synd det är om er. Tyvärr har en del annars vettiga personer snubblat in att tycka synd om er också. För skillnaden är att ni ska ha all rätt som finns att komma till tals i media: om ni har något att komma med. Att få journalister att skriva om er på redaktionell plats handlar om att förtjäna sin plats.

    Om mediet (och journalisten) väljer att säga sig vara objektiv och vilja belysa verkligheten som den ser ut bör ni, precis som alla andra, få samma möjlighet att förtjäna er plats i mediet.

    Att få köpa media dvs. att annonsera är en affärsöverenskommelse där demokrati inte har ett skit med saken att göra. Att jag sedan anser att när det kommer till politisk reklam så ska alla ha rätt att köpa reklamplats i de breda medierna bygger på rättvisa men det är fortfarande upp till medieägaren. Att Jocke däremot väljer att vara subjektivt utväljande bygger på att det är hans blogg, hans varumärke och det han skriver här är hans åsikter.

    Reply
  5. Fan vad bra Joakim! Hoppas du kan sälj riktigt många baners och visa hur man kan göra pengar på nätet genom att vara duktig och jobba hårt.

    Stor tumme upp. (Även om jag personligen är väldigt förtjust i tåg…)

    Reply
  6. Kort kommentar bara, deeped:

    Var det demokratiskt av TV4 att utestänga SD från att annonasera i EU-valet?

    Är det demokratiskt av Aftonbladet att neka oss annonser numera?

    Demokrati är inte endast något som definieras i grundlagen. Att du sedan menar att SD inte alls förtigs i medierna är som ett hån mot alla aktiva sverigedemokrater som vet hur svårt det är att komma fram.

    Jardenberg: Fine, det kan jag köpa.

    selig: Du går inte att ta på allvar med ditt nazifierande av SD. Jag tänker inte ens bemöta ditt trams.

    Reply
  7. Anders: varken jag eller någon annan behöver “nazifiera” SD. Det klarar era sympatisörer så bra själva.
    Men just det: trams. Just som det tramset som ni framför om att ni inte får synas/annonsera.

    Reply
  8. Onekligen är din intellektuella förmåga att förstå att annonsering inte har något med demokrati att göra begränsad.

    1. TV4 har en koncession från staten om att skapa innehåll som är brett och därmed bygger det på demokrati. Vad gäller reklamen så ingår det endast i koncessionen att reklamen ska vara X antal procent av total sändningstid, vara reklam som stämmer med Marknadsföringslagen osv. Aftonbladet är en privatägd mediekoncern utan några som helst statliga respektive demokratiska krav på sig utan där gäller utbud, efterfrågan. För båda (och alla andra mediekoncerner) gäller att a) bygga sitt varumärke och sälja så mycket annonser som möjligt b) se till att annonsering är relevant och intressant för läsarna eftersom annonsköparen då kommer att betala för fler annonser. Det är kapitalism det handlar om – inte demokrati. Vad Aftonbladet och TV4 måste göra när det handlar om att sälja annonser till SD är att balansera det mot eventuella avhopp från andra annonsörer och den förlust som det skulle innebära. Svårare än så är det inte – att sedan chefredaktörerna gått ut och orerat är både korkat och ointressant: det är inte de som bestämmer när det gäller köpt medieplats.

    Demokrati är en dynamisk process som definieras utifrån en enda regel: majoritetens val. Det ni försöker göra är att säga att demokrati handlar om att alla ska ha rätt att köpa annonser. Det är dumheter.

    Jag har inte sagt något om att SD inte förtigs i medierna – men det jag säger är att ni helt enkelt måste spela enligt de spelregler som finns. Att synas i media dvs. på redaktionell plats är något helt annat än att synas på köpt medieplats. Ni blandar ihop saker som är oerhört skilda åt.

    Jag anser att media på redaktionell inte ska göra annat än att rapportera det som händer, vara en parameter för människors tolkning av sin världsbild och därmed bygga fakta, solida analyser och brett innehåll. Men det har inte ett skit att göra med reklam och köpt medieplats. Jag anser att SD precis som FI precis som PP precis som S precis som KalleISkogen-partiet ska ha rätt att säga vad de tycker – men det innebär att de måste göra det så det blir relevant, intressant och kongruent med medielogiken. Och framförallt har ingen av dem någon demokratisk rättighet att få köpa annonsplats.

    Att jiddra omkring som offer och orera om demokrati när det gäller köpt annonsplats visar att ni inte har koll alls.

    Reply
  9. Jag tycker att Anders Svensson har fel och Jardenberg rätt, så sverigedemokrat jag är. Det är inte hans skyldighet att låta oss annonsera på sin blogg, förutom möjligen om hans är den enda nyhetsspridningen i landet.

    Reply
  10. Inte? Jag är ständigt beroende av inkomster, då alla mina inkomster är på marginalen. Om Jardenberg kan sälja in CPM 1000-annonser till min blogg kan han få 50% i provision…

    Reply
  11. Lycka till med det här!

    Förresten – lite nyfiken på rss-trafiken – räknar du in den i den totala unika-besökar-siffran? (Ser att det ligger annonser även i feedet nu.)

    Reply
  12. Det funkar fantastiskt bra för mig. Däremot har jag hört av de som ligger på +90M visningar att det avtal man måste teckna då är ganska ordinärt. Det är inte #fail, men det sticker inte heller ut jmf med övriga system.

    Men som sagt, under den gränsen är det underbart ;)

    Reply
    • Nej, jag skippade det. Det var sjukt mycket pengar, men ändå inte värt besväret (för mycket strul helt enkelt). Det finns både enklare och roligare sätt att tjäna 10K i veckan ;)

      Däremot skulle jag gärna jobba med djupare sponsorer över längre tid.

      Reply
        • Det tror jag säkert, om man inte har andra intäktskällor som är ”enklare”. Det är ju ändå att att när man börjar kalla något för ”annons” så är det en hel del effekter som följer med på köpet – tex att man måste jaga in material, prata med kontakter som fått ett uppdrag i knät etc. För mig funkade det inte – jag är nog för bekväm helt enkelt.

          Men det var ett intressant experiment, och lite kul att upptäcka att det minsta problemet var att ta betalt.

          Reply
          • Du menar konsultuppdrag? Eller vad är “enklare”? Blir det annorlunda om man kallar något “spons”?
            Det var alltså inte svårt eller konstigt med för kunder med kostnaden?

          • Enklare är mina andra intäktskällor, ja. Det blir så klart inte enklare med automatik om man kallar något för spons, men om en klient vill lägga en större summa pengar för att arbeta fram ett årsavtal så slipper jag köra trafic-mjölken varje vecka tex.

            Sista meningen förstår jag inte?

Leave a Reply