Den bästa strategin för sociala medier: en oneliner

[et_pb_section transparent_background=”off” allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”on” padding_mobile=”off” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”off” custom_width_px=”1080px” custom_width_percent=”80%” make_equal=”off” use_custom_gutter=”off” fullwidth=”off” specialty=”off” admin_label=”section” disabled=”off”][et_pb_row make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”off” custom_width_px=”1080px” custom_width_percent=”80%” use_custom_gutter=”off” gutter_width=”3″ padding_mobile=”off” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”on” make_equal=”off” column_padding_mobile=”on” parallax_1=”off” parallax_method_1=”on” parallax_2=”off” parallax_method_2=”on” parallax_3=”off” parallax_method_3=”on” parallax_4=”off” parallax_method_4=”on” admin_label=”row” disabled=”off”][et_pb_column type=”4_4″ disabled=”off” parallax=”off” parallax_method=”on” column_padding_mobile=”on”][et_pb_text background_layout=”light” text_orientation=”left” admin_label=”Text” use_border_color=”off” border_style=”solid” disabled=”off”]

Om jag för ett ögonblick ska göra något som jag hatar, generalisera, så skulle jag vilja säga att det här är den enda strategi du behöver för sociala medier:

”We strive to incorporate online and social media channels into all [our] everyday operations”

Och den får gott och väl plats i en tweet. En strategi som ska vara värd något får inte gå att negera, då blir det bara urvattnat. Men den får inte heller vara så detaljerad och specifik att den inte går att leva och utvecklas med. Raden ovan utrycker

  1. en tydlig markering att sociala och digitala kanaler inte bara handlar om ”medier”, ”marknadsföring”, ”krishantering” eller andra vanliga fallgropar. Det handlar om något som ska ha sin plats i alla företagets verksamhetsområden. Det kan handla om produktutveckling, HR, varumärkesbyggande, interna processer etc. Alla ”everyday operations” ska ta ett tankevarv och se om de kan dra nytta.
  2. en tydlig markering i ordet ”strive”. Man ska sträva efter. Det finns ingen hård reglering här, men det är ett starkt och tydligt ord som anger att man kan ana nytta för alla verksamheter, och vill skapa en skyldighet hos var och en att utforska de möjligheterna.

Jag twittrade också så här nyss, och det är minst lika viktigt:

”Fastna inte i oändligt strategijuckande. Babysteps och enkla segrar, satsa där du ser framgång och var inte rädd för att göra fel.”

Djävulen finns alltid i detaljerna och du kan aldrig täcka in allt i varken strategi eller policy. Det kommer att sluta med att du blir helt blockerad, och att processmonstret är det enda som får föda.

Men det betyder inte att man ska vara dum i huvudet för det, som min gamle löjtnant på Lv4 brukade uttrycka sig. Diskussionen och samtalen är viktiga, ett visst mått av processande är aldrig fel. För att citera en annan militär smartskalle: ”Plans are nothing, planning is everything”.

Som ledstång för diskussionen rekommenderar jag varmt det fantastiska dokument som IHM har släppt med CC0-licens (Peter Baeza, I kiss you). Läs mer i bloggposten ”Får man facebooka på jobbet” (här är fräscha länkar till dokumentet som word eller PDF). Det är grymt bra arbetsmaterial. Och när du och kollegerna lagt en eftermiddag på att jobba igenom det så eldar ni upp ert policydokument under ceremoniella former och sätter spaden i marken istället ;)

Bildcred: creative commons licensed (BY-NC-ND) flickr photo by simple pleasure

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

12 thoughts on “Den bästa strategin för sociala medier: en oneliner”

  1. “Fastna inte i oändligt strategijuckande” – great ;) Och du får mitt medhåll direkt. När man nämner ordet strategi, så ser många framför sig rigida operativa planer på en finare nivå än t.o.m. det taktiska.

    Jag gör som du, återgår till de gamla grekerna: http://goo.gl/o5q1
    “Strategi (grek. strategi’a, jfr Strateg), krigsv., betecknar den del av krigskonsten som hänför sig till ledningen av kriget i dess helhet, varför ordet lämpligen kan översättas med krigföringskonst.”
    och “Strategi skiljer sig på så sätt från de övriga planeringsnivåerna: operationer, taktik och stridsteknik.”

    Har man en strategi och en krigsföringskonst på rätt nivå, så slipper man strategijuckandet. Babysteps och enkla segrar – motsvarar ju då operationer, taktik och stridsteknik. Ungefär så va? ;)

    Reply
  2. “Diskussionen och samtalen är viktiga, ett visst mått av processande är aldrig fel.”: jag ser dialogen som själva kärnan i strategiarbetet; det där dokumentet som det hela ska mynna ut i är liksom mest en anledning till just dialogen. Genom den kan en gemensam vision och väg till visionen växa fram och integreras hos dem som ska göra jobbet – under förutsättning att de är inkluderade i dialogen, vilket man ju kan tycka bör vara ett grundkrav… Och om de som ska göra jobbet inte känner sig delaktiga i processen inkl. visionen – ja, då kan man ha en hur tjusigt formulerad strategi som helst, den blir ändå verkningslös (om den inte innehåller ett visst mått av tvång/våld/sanktioner då förstås.)

    “För att citera en annan militär smartskalle: ”Plans are nothing, planning is everything”. Jag brukar ofta tänka på hur skickliga improvisatörer, vare sig inom musik, teater el annat, förbereder sig: öva, öva, skapa bits and pieces som kan tjäna som brygga mellan de gudabenådade ögonblicken, förbereda olika handlingsalternativ både i praktiken och mentalt – den bäst förberedde är den skickligaste improvisatören.

    Reply
    • Mycket bra poäng med att dialogen är det väsentliga, inte produkten i slutändan. En dialog som aldrig får ta slut heller bara för att det där dokumentet är klart. Strategiarbete måste vara ständigt levande. Jag tycker förresten det här inlägget hängde bra ihop med Jockes inlägg kring matrisen för med och motarbetare. Att i strategiarbetet få till en öppen debatt och dialog där man vågar, får och t.o.m. uppmuntras vara “aktivt mot” tror jag är lika viktigt som att “aktivt med” driver det framåt. Det är i den dialogen som de stora insikterna kan komma fram.Särskilt i vår bransch som den omformas just nu där jag tror det är extra viktigt att ha högt i tak och faktiskt våga hålla en väldigt öppen och fri debatt kring allt som rör strategi.

      Reply
  3. Bra inlägg och kul att du gillar mitt dokument. I KISS YOU var det väl 10 år sedan jag hörde sist… Mahir var verkligen viral och jag skrattar fortfarande när jag nu påminns om hans hemsida.

    Reply
    • Kul att du har koll inte bara på trackbacks och att du följer upp dem, utan att du kan din Mahir också ;) Ännu mer guldstjärna…

      En annan gång vore det spännande att läsa lite om hur processen med ditt policyunderlag gick till. Jag måste erkänna att jag verkligen studsade när jag såg något komma ut från IHM med CC0-licens. Det är så fantastiskt bra, men också lite otippat som du kanske kan hålla med om. Fick du slåss mycket, kommer det att komma mer, har vinden vänt nu? Eller är det bara jag som sitter på gamla fördomar?

      Reply

Leave a Reply