Konstigt att internet inte påverkar valet?

Redan nu börjar man ana att partierna i eftervalsanalysen kommer säga: ”internet gjorde ingen skillnad” och så lägger man ner och drar tillbaka de resurser man satsade.

Det här är löst relaterat deras allmänt svaga insats i sociala medier, men det är ändå ett intressant och belysande exempel på hur feltänkta de är… Om de inte ens klarar av att göra något vettigt i den här enkla formen är det inte konstigt att deras närvaro i de sociala tjänsterna är under all kritik. Kolla här:

SMS:et som går iväg och svaret som kommer tillbaka

Jag springer förbi en valaffisch för centern och uppmanas att skicka ett sms med texten ”val” till 72007. Så då gör jag det.

Bilden visar svaret jag får tillbaka. En url som inte har med centern att göra, ingen övrig information i meddelande, en totalt bortkastade aktivitet om jag inte väljer att klicka på länken. Anyway, jag är en nyfiken själ. Jag klickar.

Efter att jag klickat på länken i SMS:et

Först, notera det fina beskedet i botten på sidan att den här informationen är ”Copyright © Centerpartiet 2010”. Humor. På så många sätt. Sedan ska jag då välja film och i mitt fall tanka ner 5MB för att kolla varför jag ska rösta på dem. Åter igen, ingen annan väsentlig, budskapsbärande information. Jag biter ihop och klickar igen.

Filmtajm. Tjoho!

Jag får alltså kika på knappt en minut film, som i ärlighetens namn är ganska usel. Det finns ingen som helst anledning att det här ska vara en film istället för en enkel text. Det tillför inget, och att det har tagit mig ett antal minuter att ta mig genom de här stegen gör mig närmast fientligt inställd.

Det tråkiga är att jag tycker egentligen att Centern är ett bra parti. Jag har medverkat på seminarier i Mauds regi och jag har hört henne tala om digital tjänsteinnovation med stor glöd. Men det här är bara dåligt. Jag skulle verkligen uppskatta om någon från Centern ville klivar fram och förklara:

  1. Det stora perspektivet, hur man tänkte när man valde att producera och släppa igenom det här
  2. Steg för steg, hur man tänkte. Tex, varför ska jag skicka ett sms – det hade inte varit många fler tecken att skriva in centerpartiet.se/why istället, och där kunde ni detekterat vilken mobil jag hade och svarat därefter. etc…
  3. Hur ni tänker när ni sätter ut ”Copyright © Centerpartiet 2010”
  4. Varför ni inte ens gör er omaket att ta om så att Maud slipper staka sig flera gånger i en film som inte ens är en minut lång.
  5. Vem som är målgruppen, hur era förväntningar ser ut, och hur ni mäter hur de uppfylls.

Allvarligt talat. Det här är riktigt, riktigt dåligt. Ni är nog varken bättre eller sämre än andra partier, men det är liksom ingen ursäkt. Den här gången var det ni som råkade komma i vägen.

Jag förstår verkligen inte, för det är ju inte så att ni saknar duktiga människor i er organisation. Och det är inte så att det saknas bra idéer om vad ni skulle kunna göra på nätet…

28 thoughts on “Konstigt att internet inte påverkar valet?”

  1. Sverige it-lnd? Ibland undrar man… plan, struktur, strategi? De har i alla fall tappat en viktig person!

    Reply
  2. Jag tror att kommentarer är överflödiga. Varför? Jo, har man kommunikationschefer som inte har en aning om hur många som följer en på Facebook (Alliansen) och viftar bort det med: “Men vi lanserar vår app nästa vecka” så har man inte förstått kraften.

    Reply
  3. Min reflektion: I det här fallet är URL:en extra opraktisk, eftersom Crossnet för många lär vara mest välkänt för att driva Crossnet.se. Det är en sajt som funnits på nätet väääldigt länge, men som inte precis associeras med Centerpartiet…Vi får väl se om partierna till nästa gång, 2014, lär sig att använda kommunikationsbyråer som har bättre koll på nätet.

    Reply
  4. Det där var ganska klumpigt. Själv skulle jag gissa att tidsbrist eller dålig beställare är främsta orsaken till det dåliga resultatet. Jag har svårt att tro att en reklambyrå skulle ha så dålig koll.

    Reply
  5. Jocke! jag håller med och vet inte vem som projekterat och beställt just det här delmomentet i kampanjen. Den insynen har jag inte och staben är stor.. Men jag måste säga att Centerpartiet har gjort totalt succégenombrott i sin egen organisation med http://www.centerpartiet.net. En extremt utbyggd och fullutnyttjad WordPress-site som vi (www.happyminds.com) varit med och utvecklat, som gjorde att alla medlemmar kunde släppa First Class (!!! i know!!! men det är verkigheten!!”) och gå ut i ett riktigt communitybaserat “intra/inter/extranet” som inneburit att det har blivit en helt overklig volym och fart på medlemmarnas kampanjande och interna debattvilja och kontaktknytande sinsemellan.

    Till detta så har det producerats en ambitiös Webbskola av folket på RO som ligger på siten och som varit mycket uppskattad.

    JJ, du är fantastisk, men “volym-målgrupperna” kommer inte att befinna sig där du är förrän om ett par tre år. Det är till och med många som fortfarander är kvar på 1999 års internetanvändarnivå så du skulle blekna om du fick se vad jag ser i supportmailen ibland. Och det, ska man har respekt för! (Jag trodde aldrig jag skulle bli den som skrev en sådan sak, men åratal av ödmjukhetsfrämjande Empiri har slipat ner min Damp-visionära tvångsmässighet. LOL)

    Att ligga på “bleeding edge” för att göra intryck på den lilla “bubblan” är extremt kontraproduktivt när man vill vinna val, tjäna pengar och sådant nyttigt..

    (Det ursäktar dock inte den haltande kampanjen med filmen). Men det gäller att lägga sig där människor är, även om jag personligen måste tvinga mig själv att byta perspektiv för att förstå vad användarna behöver exakt där de är just nu och inte rusa iväg efter mina egna kunskaper och preferenser.

    En annan produkt som funkar bra som giveaway är den ljudbok vi producerat utifrån Mauds självbiografi “ett land av Friherrinnor” som ligger gratis att lyssna på på Facebook, finns som iPhone-applikation, är utgiven i 25000 exemplar som Mp3 bok. och till och med går att _ringa_ och lyssna på gratis. :-)

    Centerpartiet har faktiskt tagit sjumila-kliv utifrån sin startposition i detta val och blivit så utvecklade man kan begära utifrån förutsättningarna hos Riksdagspartier i allmänhet (d.v.s. de ligger c:a tio år efter verkligheten, precis som resten av alla 40-taliststyrda verksamheter idag). Jag vill också hävda att (c) just nu ligger allra längst fram gällande utvecklade kompetenser och IT-ambitioner av alla partier utom möjligen PP. :-).

    Jag är väldigt stolt över att ha fått vara del i att utveckla den plattform som Centerpartiet kommunicerar ifrån idag. Sen det där med filmen och affischen..det feltänket ser jag mer som ett undantags-error i ett extremt ambitiöst jätte-paket som (c) har arbetat med i ett helt år nu, för att höja IT-ribban inför framtiden.

    /Stefan Hallgren
    http://www.happyminds.com

    Reply
    • Stefan, jag vet inte hur många det krävs för att du ska betrakta det som volym – men fyra miljoner svenskar har lyckats ta till sig Facebook utan större problem. Hälften av dem är inloggade på fejan varannan dag. Lika lite som man ska gå på min bleeding edge-mentalitet får du ta ett antal supportmail som intäkt för att tiden stått stilla.

      Centerpartiet.net är bra, och det är säkert mycket annat som ni gjort också. Men ett sådant här bottenapp fungerar som ett sänke för mig, och då skriver jag det. Inte för att göra intryck på någon, utan för att det är sådan jag är.

      Reply
  6. Det är som jämförelsen (theoatmeal?) mellan att tanka ner film från TPB eller att (försöka) köpa den över nätet. Det är 100 gånger lättare att tanka ner filmen, därför väljer folk att inte köpa den.

    Det handlar itne om att vara “bleeding edge”, det handlar om att göra produkter som fungerar, och som är lätta att köpa.

    Reply
  7. Jag arbetar med sociala medier på Centerpartiet, men vet faktiskt inte hur det här projektet kom till stånd. Dock är ”Copyright © Centerpartiet 2010” numera borttaget – det var en miss att skriva ut det.

    Jag ska göra mitt bästa för att få någon ytterligare att svara på dina frågor.

    Reply
    • Tack Ulrika, tack också till övriga som svarat/kommenterat. Men det mest signifikanta var responsen på twitter från partiets ansvarige för internet-kampanjer. Där fanns sannerligen ingen insikt om att det här var dåligt.

      Man kan tycka jag är elak som plockar fram ett sådant här exempel och fokuserar på det, när det är som stefan säger, ”man tagit sjumilakliv”. Men det här var så dåligt att det fortfarande indikerar något. Det är som ett lackmuspapper, som sedan blir ytterligt besvärande när partiets rep svarar som de gör.

      Reply
  8. Interaktiv valaffisch är en rätt kul ide tycker jag. Men visst måste jag hålla med om att mervärdet inte var speciellt vasst i det här fallet.

    Reply

Leave a Reply