Medievärlden frågar: vilka var mest innovativa i valrörelsen?

Axel frågade och här är texten på medievarlden.se, men jag vet inte om det blev kort om plats eller om svaren var ”fel”, men här är iaf originalet – helt i min tradition av extended versions ;)

1. Vilken sajt har varit mest i framkant?
Sammantaget gillar jag DN. Utöver vanliga bevakningen och vanliga kompasser etc gjorde man en pigg satsning med riksdagkollen och en smutt lösning med valkvitter. Men i båda fallen kunde man dragit det mycket längre.

2. Vilka grepp tycker du har varit mest spännande?
Valpejl, så klart. Att SR och SVT gör en sajt tillsammans är banbrytande – och bra blev det dessutom. Synd att man inte nådde hela vägen fram med öppet API, jag hade verkligen önskat att man hunnit sy ihop den med govdata.se. Det vore magnifikt att inte bara se vilka företag kandidaterna var engagerade i, utan också vilka av de företagen som hade relationer till den offentliga sektorn. Bara som ett exempel på vad man kan göra när data blir tillgängligt.

3. Har du saknat något?
Att medierna skulle ta upp de frågor som politikerna försökte undvika. Flatheten i integritetetsfrågan är anmärkningsvärd. Internetrelaterade frågor öht borde fått redaktionell uppmärksamhet, men här visade traditionella medier påtaglig omognad. Förlorare är väljarna.

4. Hur har medierna lyckats fånga upp det som händer i sociala medier?
Inte alls, skulle jag vilja säga – med undantag av sista veckans bloggbävning. I övrigt ägnade man sig i huvudsak åt metadebatt OM sociala medier istället för att på riktigt hitta och lyfta alla de vardagspolitiska frågor som bubblade där. Är det inte partipolitk eller löpsedelsmaterial så finns det inte.

5. Övrigt?
Jag skulle vilja påminna traditionella medier, i dessa dagar av paywalls och restriktiva publiceringsprinciper på webben, att de hävdar sig har ett särskilt demokratiskt ansvar. Om jag slutar med samma sajt som jag började så vill jag ge DN en rejäl åthutning. Ett STORT antal artiklar från papperstidningen som vore självklara på ”Sveriges viktigaste sociala och demokratiska torg” publicerades aldrig på DN.se. DN må göra sina marknadsmässiga bedömningar, så klart – men då borde man inte sitta på så höga hästar när man beskriver sin vision…

7 thoughts on “Medievärlden frågar: vilka var mest innovativa i valrörelsen?”

  1. Hej, det blev inte kort om plats, men jag renodlade till tre svar eftersom ni hade svarat på lite olika sätt! :) Och som sagt, gärna ett längre inlägg om punkt fem!

    Reply
  2. Första meningen i punkt tre sätter fingret på något viktigt. “Att medierna skulle ta upp de frågor som politikerna försökte undvika.” Samtidigt måste vi ta upp just de frågor politikerna pratar om, valmanifest etcetera är viktiga de också även fast man som journalist alltid känner sig fångad i fällan då man berättar om löftena.
    Nu efteråt pratas det (ofta med rätta) om vad media skulle gjort bättre i sin valbevakning, men många som nu pekar på gamalt tänk och slentrian hade slagits av häpnad om de besökt en lokalredaktion och sett den idealism och de höga ambitioner som bubblar på varje morgonmöte.

    Reply
  3. Pingback: Lasse Edfast

Leave a Reply