Telia lanserar mobil plånbok – men missar att äta sin egen hundmat #jjk

Jag har precis installerat och ställt in min mobila plånbok från Telia. Kudos för setupen som gick smidigt, men i övrigt måste jag be att få återkomma. Det är nämligen alldeles för jobbigt att sitta på mobil och försöka reda ut vad tjänsten egentligen erbjuder.

Länken som erbjuds för att läsa på om mobiltjänsten, www.telia.se/planbok, är inte det minsta anpassad för att läsa i mobilen. Hur tänkte man där?

Och varför är sådant här så vanligt, varför är det så ofta så tydligt att man inte äter sin egen hundmat? Det är inte telia-specifikt, jag ser det överallt. Vad är det som är så förtvivlat svårt med att sätta sig in i kundens situation. Använder man inte sina tjänster själv?

Det får bli en #surkund redan från början. Så otroligt onödigt.

– Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Ramlösa,Sweden

3 thoughts on “Telia lanserar mobil plånbok – men missar att äta sin egen hundmat #jjk”

  1. Lite sent svar från vår sida, men jag vill först och främst tacka för synpunkterna på tjänsten även om det inte bara var positivt. Det är alltid bra för oss att få veta vad ni användare tycker om våra tjänster så vi kan bli ännu bättre. Jag har fört vidare ditt inlägg till de som är ansvariga för tjänsten så de får till sig din feedback.
    Karin Nordlund, Community manager Telia

    Reply
    • Tack. Men jag är fortfarande nyfiken på *var* jag kan använda min mobila plånbok. Det står tex att jag ska kunna betala för parkering och bussbiljett, men det har jag hittills inte lyckats med (bor i Helsingborg)

      Reply
  2. Tre, Tele2 och Telenor tolkar lagen så att de som vill betala med mobilen för varor och tjänster som inte konsumeras i mobilen måste registrera sig, exempelvis bussbiljetter eller automatköp. Vill man däremot köpa en ringsignal eller skänka pengar via mobilen går det även i framtiden med ett oregistrerat kontantkort.

    Telia gör ingen distinktion mellan var köpet konsumeras utan hänvisar alla sina kontantkortkunder, registrerade eller oregistrerade, till Telia Mobil Plånbok. 
    Följande sms skickas ut för närvarande till Telia kontantkortskunder:

    ”Viktig information! Från och med den 1/12 behöver du som har ett Refillkort använda tjänsten Telia Mobil plånbok för köp av t.ex. bussbiljetter i mobilen. Detta till en följd av nya betaltjänstlagen. Läs mer här vps.securesms.se/telia. Hälsningar Telia”.

    http://vps.securesms.se/telia/ står det:

    Telia Mobil plånbok
    Telia Mobil plånbok är det nya och enkla sättet att betala med mobilen.
    Fyll på med valfri summa och använd sedan tjänsten till att direkt med mobilen bland annat:
    · köpa bussbiljetter
    · sms-rösta i tv-program
    · Föra över pengar till andra användare av Telia Mobil plånbok
    Telia Mobil plånbok finns även att ladda ner som app för din mobil, där du enkelt kan fylla på och administrera ditt konto.
    Det kostar inget att registrera sig för den mobila plånboken.
    Från den 1 december 2011 stängs inköpsmöjligheten för oregistrerade kontantkortskunder, så registrera dig för tjänsten så snart som möjligt för att fortsatt kunna använda mobilen för inköp.
    Läs mer på telia.se/planbok om hur du kommer igång.

    Reply

Leave a Reply