Clay Shirky – en ÄKTA smartskalle

I förra veckan tipsade jag om Moving Images Malmö (#mim09) i min lilla  konferens-guide. Nu är det dags att uppgradera det tipset till ”obligatorisk närvaro”. Anders Mildner som håller i programmet meddelar nämligen att Clay Shirky kommer att medverka. Det blir inte bättre än så.

Den mest självklara boken 2008 för alla som är intresserade av vart samhället, tack vare internet, är på väg är ”Here comes everybody”. Något jag sagt så fort tillfälle givits, som i serien ”vi bygger internet” på svd.se:s utvecklingsblogg. Det är lätt att dra paralleller till Chris Anderson som nyss gästade Malmö, och som med böckerna ”The Long Tail” och kommande ”Free” blivit en posterboy för internets utveckling. Men där Anderson egentligen ganska smalt tittar på affärsmodeller för nätet, går Shirky mycket djupare och bredare än så. Samhället, mänskligt beteende och sociala mönster AFK har en mer framträdande och tydlig roll i Shirkys texter. Chris Anderson har sagt att Clay Shirky är en stor inspirationskälla för honom, men jag tror inte det omvända gäller i samma utsträckning.

För oss i mediebranschen är Clay Shirky intressant bland annat genom att han tydligt placerar medierna i ett sammanhang i samhället. Både i den roll vi haft under århundrade, som agendasättande, drivande och självklara – och i den roll som vi har idag, mitt i det kaotiska skifte som internet har försatt oss i. Han ruskar också om rejält och ifrågasätter rakt ut om vi har någon roll alls att spela imorgon. På det sättet är han mycket modigare, och mycket mer utmanande att lyssna på, än de flesta andra tänkare idag.

Ett exempel på de kopplingar Shirky gör mellan utvecklingen och den traditionella mediebranschen kan man läsa om i posten ”Newspapers and Thinking the Unthinkable” (över 900 kommentarer och inlänkar):

I remember Thompson saying something to the effect of “When a 14 year old kid can blow up your business in his spare time, not because he hates you but because he loves you, then you got a problem.”

Läs hela den posten, om du inte redan gjort det. Det sköna med hans texter är att man absolut inte behöver hålla med om allt för att det ändå ska kännas utvecklande. Han vänder och vrider på skeenden och sätter dem i nya och intressanta sammanhang, han drar linjer som man inte visste fanns men som ser helt logiska ut när han beskriver dem. Och han är inte rädd att vara obekväm och säga det mest skrämmande av allt.

Vill du få en snabbkoll (ca 17 minuter) på hur han syr ihop samhälle- och medieutveckling på ett enastående sätt, kolla in den här presentationen från 2.0 Expo 2008. Men stäng av allt annat under tiden, för i motsats till brus, är det mycket signal här och du behöver fokusera.

Behöver du fortfarande övertygas? Läs tex den här posten från 2003 som i efterhand har kommit att kommit att definiera begreppet ”Shirky’s Law” (Equality. Fairness. Opportunity. Pick Two). Eller spana in mer video, det finns gott om det. Eller kika på definitionen på en av kurserna han jobbar med just nu, om ”Social Weather”. Låter det inte hur spännande som helst? Följ @cshirky på Twitter. Men mest av allt, om du inte redan här läst boken, så gör det. Läs åtminstone det här citatet.

Till sist, ännu ett stycke från bloggpostenNewspapers and Thinking the Unthinkable”. Gissa om jag förstår precis vad han menar (min kursivering)…

Revolutions create a curious inversion of perception. In ordinary times, people who do no more than describe the world around them are seen as pragmatists, while those who imagine fabulous alternative futures are viewed as radicals. The last couple of decades haven’t been ordinary, however. Inside the papers, the pragmatists were the ones simply looking out the window and noticing that the real world was increasingly resembling the unthinkable scenario. These people were treated as if they were barking mad. Meanwhile the people spinning visions of popular walled gardens and enthusiastic micropayment adoption, visions unsupported by reality, were regarded not as charlatans but saviors.

  • http://www.serieboden.com/ Hampus Landelius

    Oj oj oj va bra! En fantastiskt och tydlig beskrivning av det kognitiva överskottet som får en att dra på smilbanden när man är i ”Input” branschen.

  • http://www.serieboden.com Hampus Landelius

    Oj oj oj va bra! En fantastiskt och tydlig beskrivning av det kognitiva överskottet som får en att dra på smilbanden när man är i ”Input” branschen.

  • Ola Henriksson

    Håller helt med. Har dessutom precis läst klart boken, efter att jag påbörjade den förra sommaren… Men den håller bra för långsam läsning också.

    Dock har du råkat stava fel ang Shirkys twiterkonto: http://twitter.com/cshirky ska det vara.

    /Ola

    • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

      Tack Ola, rättat nu. Fattar inte hur det där gick till. Men med två bloggposter före kl 8 och mer pyssel därtill så gick det väl lite fort kanske ;)

  • Ola Henriksson

    Håller helt med. Har dessutom precis läst klart boken, efter att jag påbörjade den förra sommaren… Men den håller bra för långsam läsning också.

    Dock har du råkat stava fel ang Shirkys twiterkonto: http://twitter.com/cshirky ska det vara.

    /Ola

    • http://jardenberg.se joakim

      Tack Ola, rättat nu. Fattar inte hur det där gick till. Men med två bloggposter före kl 8 och mer pyssel därtill så gick det väl lite fort kanske ;)