En lösning som letar efter ett problem

Det är ingen hemlighet vad jag tycker om e-papper. Jag blir förbannad varje gång jag tänker på hur mycket tid och pengar Tidningsutgivarna har plöjt ner i vansinnesprojekten. Jag gillar verkligen Svenåke på ST, men han svårt att förlåta honom att han inte släpper den här sargen. Och Kindle – Don’t even get me started. De som gillar den är de som aldrig haft den i handen…

Så läser jag då om Esquire Magazine och deras ambitiösa nummer för att fira 75 års utgivning. Man har gjort omslag som blinkar (på delar av upplagan).

Jag kan bara inte bli upphetsad. Det verkar som om de som gjort det inte heller har helt lätt att se storheten, eller vad sägs om: ”But in the end, as it flashes the delayed arrival of the twenty-first century, we think we’ve taken an important step into the future of magazine publishing. Or at least that we did something that looks pretty cool.” Läs också om den lätt bizarra tillverkningsprocessen och fråga dig själv, kanske med en iphone som visar senaste klippen från Youtube i handen, är det här framtiden? Eller är bara e-papper i sina olika varianter för mediabranschen en lösning som letar efter ett problem.

Lite länkar som jag fyller på efterhand, ska bli kul att se vilka reaktioner de får för sin lösning med e-ink (som för övrigt ligger bakom den underbara displayen i Motorolas F3).

Seriöst, jag har svårt att hitta några positiva omdömen, annat än som ett rent marknadsföringsstunt. Tipsa mig gärna om någon som går igång på det.

  • Fick se en positiv kommentar från svd.se:s ledarblogg. ”E-squire”. (Bosse, Martin – ni sätter stopp för det här va?)

19 thoughts on “En lösning som letar efter ett problem”

  1. Jag, som nämnde e-pappret igår, är imponerad av det. Kanske inte av denna första generations genomförande, och framförallt inte av att använda det på ytor som tidigare på ett alldeles lysande sätt kunnat förmedla information – men som en indikation på hur en riktigt, riktigt, riktigt tunn bildskärm kan vara en del av en allt mer digital framtid.

    http://www.daytona.se/blogg/everyware-adam-greenfield

    Reply
  2. Jag, som nämnde e-pappret igår, är imponerad av det. Kanske inte av denna första generations genomförande, och framförallt inte av att använda det på ytor som tidigare på ett alldeles lysande sätt kunnat förmedla information – men som en indikation på hur en riktigt, riktigt, riktigt tunn bildskärm kan vara en del av en allt mer digital framtid.

    http://www.daytona.se/blogg/everyware-adam-greenfield

    Reply
  3. Rasmus. Jo, för oss marknadsförare blir e-ink riktigt cool. Men att det skulle revolutionera tidningsläsandet är något annat. Vad gäller SVDs blogg så var det väl en förväntad rubbe? :)

    Reply
  4. Rasmus. Jo, för oss marknadsförare blir e-ink riktigt cool. Men att det skulle revolutionera tidningsläsandet är något annat. Vad gäller SVDs blogg så var det väl en förväntad rubbe? :)

    Reply
  5. @Rasmus: Men det handlar ju inte om första generationen längre. Det är en teknik som funnits på ritbordet lika länge som tjockskärmarna men som inte slår för att det finns hindrande faktorer – tex i form av *ingen* efterfrågan och *mycket bättre* lösningar på annat håll. Visst, som billboards, som mobildisplayer i utvecklingsländer, som ett element i smarta förpackningar etc – där kan det finnas en öppning för tekniken. Men inte som ett element i distributionen av media – no way. Då hade vi redan haft det. Istället kommer iphonen (som illustration) att bli tunnare och tunnare, kräva mindre och mindre ström (ja, du förstår) till den gräns där e-pappers-kramarna ställer sig och säger: ”Ja, ni ser. Vad var det vi sa!”

    Men visst, vill arbetsgruppen inom TU tro att den utvecklingen är deras förtjänst så ;)

    Reply
  6. @Rasmus: Men det handlar ju inte om första generationen längre. Det är en teknik som funnits på ritbordet lika länge som tjockskärmarna men som inte slår för att det finns hindrande faktorer – tex i form av *ingen* efterfrågan och *mycket bättre* lösningar på annat håll. Visst, som billboards, som mobildisplayer i utvecklingsländer, som ett element i smarta förpackningar etc – där kan det finnas en öppning för tekniken. Men inte som ett element i distributionen av media – no way. Då hade vi redan haft det. Istället kommer iphonen (som illustration) att bli tunnare och tunnare, kräva mindre och mindre ström (ja, du förstår) till den gräns där e-pappers-kramarna ställer sig och säger: ”Ja, ni ser. Vad var det vi sa!”

    Men visst, vill arbetsgruppen inom TU tro att den utvecklingen är deras förtjänst så ;)

    Reply
  7. Personligen har jag – utan att märka hur det gick till – blivit helt beroende av iPhonens e-reader. Men storheten i den är ju att man alltid har sin telefon/bok med sig.
    Fast tidning vete fasen om jag skulle läsa där, å andra sidan. Och om jag skulle göra det, så skulle det vara för att jag kunde ladda hem hela grejen i ett sjok, som man gör med e-boken. Anledning: wifi finns inte överallt.
    Å tredje sidan är jag pisstrött på att bära tidningar till återvinning.
    Å fjärde sidan vill jag inte vara utan min tidning.
    Många sidor där, men detta måste ju vara lite av en kärnfråga för Mindpark. Eller?

    Reply
  8. Personligen har jag – utan att märka hur det gick till – blivit helt beroende av iPhonens e-reader. Men storheten i den är ju att man alltid har sin telefon/bok med sig.
    Fast tidning vete fasen om jag skulle läsa där, å andra sidan. Och om jag skulle göra det, så skulle det vara för att jag kunde ladda hem hela grejen i ett sjok, som man gör med e-boken. Anledning: wifi finns inte överallt.
    Å tredje sidan är jag pisstrött på att bära tidningar till återvinning.
    Å fjärde sidan vill jag inte vara utan min tidning.
    Många sidor där, men detta måste ju vara lite av en kärnfråga för Mindpark. Eller?

    Reply
  9. Att Esquire gör en rolig framsida och samtidigt gör nördarna upprörda är lika förutsägbart som att nördarna inte gillar Microsofts nya reklamkampanj. De verkar aldrig fatta när de inte är målgruppen.

    Kindlen har en efterfrågan och en marknad. Amazon har visserligen inte meddelat hur många enheter de har sålt, men Citibank uppskattar att de kommer att sälja 380 000 Kindles i år och att under 2010 kommer omsättningen av Kindleförsäljning omsätta en miljard dollar. Amazon har delat med sig av följande statistik som också är imponerande. Det finns 150 000 titlar i deras webbutik som går att läsa på en Kindle. Hela 12% av försäljningen av dessa 150 000 titlar landar på Kindles. Det är en ökning med 100 % de sista två månaderna.

    Vad jag tror du missar är att e-papper läsarnas marknad inte är den samma som iPhonen. Det är olika upplevelser och till stor del kopplade till olika beteenden. Skulle du föredra att läsa all din universitetslitteratur på e-papper i A4-storlek eller på din iPhone? Eller på din 50W lampa till tjockskärm i datorn? Bokmalar är benägna att läsa böcker på e-papper, men alla är benägna att skriva ut allt längre än ett par sidor på papper från sin dator med tjockskärm. Man måste ställa sig frågan varför är det så? Kan det vara så att e-papper är skönare att läsa från? Att tjockskärmar lyser för starkt? Att kontrasten är för dålig i tjockskärmar?

    Kanske du har rätt att TU är ute och cyklar när de tror man kommer att läsa tidningar på e-papper, men jag tog med mig en Kindle hem från SF i juni av den enda anledning att jag träffade människor som jag identifierade mig med, som dagligen läste böcker eller tidningar och magasin på Kindlen när de pendlade till jobbet. Jag kände att det här måste jag testa innan jag fastnar i de slutsatser du ofta ger uttryck för kring e-papper.

    Som regel blir folk överraskade när de ser skärmen på riktigt. Jag blev det också. Den ser inte ut som en skärm, utan som ett papper. Jag håller inte med om din syn på Kindlen. Jag har träffat många som blir stormförtjusta i den vid första ögonkastet och vill omedelbart ha en. Jag vet inte hur utbredd Kindlen blir, men jag anar att när priset faller till 200 dollar för en e-läsare med A4 skärm (under nästa år?) så finns det en enorm marknad för e-papperskärmen. Jag tror också att det kommer att ske långt innan de skärmar du väntar på kommer att levereras.

    Reply
  10. Att Esquire gör en rolig framsida och samtidigt gör nördarna upprörda är lika förutsägbart som att nördarna inte gillar Microsofts nya reklamkampanj. De verkar aldrig fatta när de inte är målgruppen.

    Kindlen har en efterfrågan och en marknad. Amazon har visserligen inte meddelat hur många enheter de har sålt, men Citibank uppskattar att de kommer att sälja 380 000 Kindles i år och att under 2010 kommer omsättningen av Kindleförsäljning omsätta en miljard dollar. Amazon har delat med sig av följande statistik som också är imponerande. Det finns 150 000 titlar i deras webbutik som går att läsa på en Kindle. Hela 12% av försäljningen av dessa 150 000 titlar landar på Kindles. Det är en ökning med 100 % de sista två månaderna.

    Vad jag tror du missar är att e-papper läsarnas marknad inte är den samma som iPhonen. Det är olika upplevelser och till stor del kopplade till olika beteenden. Skulle du föredra att läsa all din universitetslitteratur på e-papper i A4-storlek eller på din iPhone? Eller på din 50W lampa till tjockskärm i datorn? Bokmalar är benägna att läsa böcker på e-papper, men alla är benägna att skriva ut allt längre än ett par sidor på papper från sin dator med tjockskärm. Man måste ställa sig frågan varför är det så? Kan det vara så att e-papper är skönare att läsa från? Att tjockskärmar lyser för starkt? Att kontrasten är för dålig i tjockskärmar?

    Kanske du har rätt att TU är ute och cyklar när de tror man kommer att läsa tidningar på e-papper, men jag tog med mig en Kindle hem från SF i juni av den enda anledning att jag träffade människor som jag identifierade mig med, som dagligen läste böcker eller tidningar och magasin på Kindlen när de pendlade till jobbet. Jag kände att det här måste jag testa innan jag fastnar i de slutsatser du ofta ger uttryck för kring e-papper.

    Som regel blir folk överraskade när de ser skärmen på riktigt. Jag blev det också. Den ser inte ut som en skärm, utan som ett papper. Jag håller inte med om din syn på Kindlen. Jag har träffat många som blir stormförtjusta i den vid första ögonkastet och vill omedelbart ha en. Jag vet inte hur utbredd Kindlen blir, men jag anar att när priset faller till 200 dollar för en e-läsare med A4 skärm (under nästa år?) så finns det en enorm marknad för e-papperskärmen. Jag tror också att det kommer att ske långt innan de skärmar du väntar på kommer att levereras.

    Reply
  11. Jag längtar verkligen till E-papper. Givetvis kommer det att revolutionera förpackningsindustrin (kombinera e-papper med smarta givare så har du hur funktionella förpackningar som helst), så är det givetvis så att det blir otroligt spännande för ytterligare några medium, främst böcker. Idag är det grymt jobbigt att läsa på en dator, oavsett skärm, jämfört med en bok, så det kommer du ju att få. Med e-papper så uppstår samma situation som för musik och video, dvs distributionen av böcker blir ingen issue utan bara varumärket förlag / författare räknas.

    Dagstidningar däremot har ju redan ett format som passar utmärkt för mobil och traditionell webb – relativt korta artiklar som mår bra av diskussion, korslänkar, grafik och video, och alltså behövs egentligen inte e-papperet för dem. E-papperet innebär ju dessutom att det sista incitamentet att betala för tidningen, distributionen, försvinner.

    Sen tror jag att det kommer att betyda mycket för det papperslösa samhället och kontoret. På många arbetsplatser översvämmas man av papper och där skulle e-papper vara en del i lösningen.

    Reply
  12. Jag längtar verkligen till E-papper. Givetvis kommer det att revolutionera förpackningsindustrin (kombinera e-papper med smarta givare så har du hur funktionella förpackningar som helst), så är det givetvis så att det blir otroligt spännande för ytterligare några medium, främst böcker. Idag är det grymt jobbigt att läsa på en dator, oavsett skärm, jämfört med en bok, så det kommer du ju att få. Med e-papper så uppstår samma situation som för musik och video, dvs distributionen av böcker blir ingen issue utan bara varumärket förlag / författare räknas.

    Dagstidningar däremot har ju redan ett format som passar utmärkt för mobil och traditionell webb – relativt korta artiklar som mår bra av diskussion, korslänkar, grafik och video, och alltså behövs egentligen inte e-papperet för dem. E-papperet innebär ju dessutom att det sista incitamentet att betala för tidningen, distributionen, försvinner.

    Sen tror jag att det kommer att betyda mycket för det papperslösa samhället och kontoret. På många arbetsplatser översvämmas man av papper och där skulle e-papper vara en del i lösningen.

    Reply
  13. Jag förstår mediefamiljernas oro över e-papper och andra elektroniska tidningar. Men försvunna barriers to entry som svindyra fasta kostnader i form av tryckpressat och monopoliserad distribution blir ju konkurrensen en helt annan.

    Reply
  14. Jag förstår mediefamiljernas oro över e-papper och andra elektroniska tidningar. Men försvunna barriers to entry som svindyra fasta kostnader i form av tryckpressat och monopoliserad distribution blir ju konkurrensen en helt annan.

    Reply
  15. @Claes: jag vet inte om du försöker tala emot mig, eller med mig – men jag är verkligen ingen papperskramare. Jag förstår faktiskt inte alls ditt argument, jag menar att tiden redan sprungit ifrån epapper (och på många sätt ävenvanligt papper). Och de ivrigaste tillskyndarna till e-papper finns ju i den traditionella tidningsbranschen, de som fortfarande försöker rädda allt annat av det gamla sättet att “göra tidning” – allt utom just tryckpressen alltså.

    Reply
  16. @Claes: jag vet inte om du försöker tala emot mig, eller med mig – men jag är verkligen ingen papperskramare. Jag förstår faktiskt inte alls ditt argument, jag menar att tiden redan sprungit ifrån epapper (och på många sätt ävenvanligt papper). Och de ivrigaste tillskyndarna till e-papper finns ju i den traditionella tidningsbranschen, de som fortfarande försöker rädda allt annat av det gamla sättet att “göra tidning” – allt utom just tryckpressen alltså.

    Reply

Leave a Reply