jardenberg kommenterar – 10 Jan, 2011 #jjk

  1. Misconceptions
  2. – I wish I lived in this universe.

    Me to. Men nu är det som det är och vi får istället ta en dag i taget. Glöm inte vara en grön prick!

    Det är slut på sändningsuppehållet. Nu har 2011 börjat (och jag måste lära mig inte skriva 2010 hela tiden…), väntar är snart över för alla som väntar på olika svar från mig, ett par spännande saker kommer snart att kunna berättas om, och både förmiddagen och eftermiddagen är full av möten. Allt är som vanligt, bara ännu mycket bättre.

    Det här, mina vänner, blir ett grymt år!

  3. StarCraft 2 – när dataspel blir mer sociala än någonsin
  4. – Hatten av för Simon, en kanonpost och en bra spaning på alla sätt. Kanske inte så nytt i grunden – men nytt i hur det tränger ur sin ”bubbla” och spränger gamla gränser. Och otroligt sedelärande för oss utanför att se och lära av proffsen här. Se tex jämförelsen mellan traditionella idrottsidoler och spelidolernas förhållningssätt till sin crowd. Inte svårt att koppla till länken lite längre ner om ”The Web Is a Customer Service Medium”…

    Tack Simon

  5. Vikten på snö | Meteorologi | Kunskapsbanken | SMHI
  6. – Viktig kunskap i dessa takras-tider. Här hemma låter det som taket håller på att rasa in med jämna mellanrum. Adderar lite krydda i livet…

  7. The Web Is a Customer Service Medium (Ftrain.com)
  8. – Bra föda för tanken. Jag tycker förvisso att Paul Ford avvisar en del andra poänger med internet, men skriver ändå under helhjärtat på hans grundläggande tes – för att nätet verkligen ska komma till sin rätt så måste det skapas tillsammans med publiken. Kollaboration, om än så via tyst medgivande, är en förutsättning för att det ska rocka.

  9. Developers weigh in on the Mac App Store | Software | MacUser | Macworld
  10. – Apple släppte så, precis enligt schemat, sin Mac App store. Första dygnet laddades det ner över en miljon appar den här vägen. Som vanligt så har det höjts kritiska röster om att det är tajta regler, som vanligt har det tjoats om att ”det här har linux haft i hundra år”, som vanligt har det varit en översvallande samling kommentarer från pundits.

    Min take: det är hur bra som helst. Jag tillhör inte målgruppen, men för min mamma har det helt plötsligt blivit tänkbart att tanka hem och installera appar – det är ju bara ett enda klick. Jag är övertygad om att den stora massan av macanvändare kommer att älska det här. Och alla vi andra? Well, vi kan så klart njuta av att ta hem Aperture från 599 kr den vägen, och sedan hämta allt annat precis var vi vill. Allting som inte är i MAS är ju precis som förr, nämligen.

  11. Lloyd Blankfein’s Secret Facebook Feed — Daily Intel
  12. – Visst är det fantastiskt roligt med ”storytelling by Facebook feed”? Men förmodligen inte bara roligt, utan också nyttigt. Även om sådant som den här samlingen Obama-spoofs http://www.slate.com/id/2220430/ är mycket kul, så är det ju samtidigt lärande. Det här kanske är framtidens skolböcker. Saknas egentligen bara att länkarna är klickbara ;)

    Finns det något bra verktyg för att göra sådana här (har inte ens försökt googla än, sosueme)

  13. opassande » Blog Archive » Den hemlöse med den gyllene copyrightade rösten
  14. – En fin story, med ett passande slut för att belysa hur fel det blir när traditionella medier reagerar med ryggmärgen (http://www.soggytofu.com/youtube-removes-original-homeless-ted-williams-video/)

    When will they ever learn?

  15. härmapa
  16. – Jag lägger nog inte en hel bloggpost på att utlysa frågestund, skräcken för ett tomt kommentarsfält är för stor ;) Men jag gillar tanken på ”varsågoda – fråga precis vad ni vill.” så jag smyger in det i en rad här istället… Hit me!

  17. När 30 minuter blev för länge
  18. – Vi har haft förmånen att via Annas penna följa det här projektet från start till … slut? Jag tycker det är otroligt synd att man inte låter formatet leva och byter kanal istället. Se kommentaren: upp med kameran på axeln, ut och gör innehåll, och sänd det på webben.

    Man har en bra sak, men försöker envist anpassa den till en kanal som inte vill ha det. Synd.

  19. AppleInsider | Verizon iPhone to offer unlimited data in contrast to AT&T [u]
  20. – Jag tror det är svårt för oss i resten av världen att förstå hur stort det här är i USA. Att det äntligen ska gå att köpa iPhone med en annan operatör än AT&T öppnar äntligen upp för lite konkurrens på marknaden.

  21. Google Apps highlights – 1/7/2011
  22. – ”Revision history for spreadsheets” – ÄNTLIGEN!

  23. No, Facebook Will Not Shut Down On March 15th
  24. – Jag undrar hur många av de 6000 som kommenterat som verkligen tror på det, och hur många som är in it for the ride. Jag tycker mest det är beklämmande hur många som gör hela bloggposter på det här, och ödslar tid och tecken på att kommentera det. Ungefär som jag gör nu. Hoppsan.

  25. How we increased conversions by 24% with video
  26. – Video är bra för att öka konverteringen. (Och rätt video är ännu bättre, liksom verktyg för att spåra sådant! tack för påpekandet, @axbom)

  27. Thierry Legault – Partial solar eclipse and transit of the Space Station from Oman
  28. – Helt enastående bild från den partiella solförmörkelsen. Och japp, det är ISS som syns där…

  29. Lasse Berghagen enligt Google
  30. – Efter det här är det ju omöjligt att inte älska Google Translate.

  31. Hur Entreprenörstweetupen tog Tore hela vägen till Thailand
  32. – It works! Allt hänger ihop. Och om du är sugen på att jobab i varmare klimat när det är som värst här hemma – häng på!

  33. Analysis of the #LessAmbitiousMovies Twitter Trend
  34. – om en tweets halveringstid…

  35. Inför trettondagskonsert i Helsingborgs konserthus
  36. – Vilken pärs när nätet brakade samman ;) Men här kan du se sändningen, ändå ;)

4 thoughts on “jardenberg kommenterar – 10 Jan, 2011 #jjk”

  1. Schysst läsning som alltid! Apropå nummer 13 att öka konverteringsgraden med video så är det finurliga att Think Vitamin redan hade en video på sin startsida men ersatte den med en annan video. Nummer 1 var en produktdemonstration (screencast) och nummer 2 är en kille som pratar om fördelarna med produkten. Så video är bra men de använde dessutom det grymma verktyget Optimizely för att utröna vilken av två olika videor som fungerade bättre. Och deras slutsats var att det inte alltid är rätt att gå direkt på produktdemonstrationen utan att först beskriva fördelarna med produkten.

    Rekommenderar alla ett klick in på den artikeln!

    Reply

Leave a Reply