jardenberg kommenterar – 13 Apr, 2010

  1. Manga farming
  2. – Dagen kan inte starta vackrare. Märkligare. Jag kanske måste ge mig, papperstidningen har nog en framtid ändå. Trots allt.

  3. Sweden’s Cradle-to-Grave State Means Bad Stats Affect Everyone – BusinessWeek
  4. – Inte så smickrande för SCB ;)

  5. Berghs-elever synar företagens greenwashing – Dagens Media
  6. – Det här glädjer mig något alldeles oerhört. Buss på bara!

  7. Allt fler läser nyheter i mobilen | Medievärlden
  8. – Japp, mycket blir det: http://www.flickr.com/photos/jocke66/4515500789/ – och aftonbladets Supernytt är LÅÅÅÅNGT borta från topplistan i iPhone. Webbläsaren FTW!

  9. Guessing Game: Edible Flags
  10. – No bacon?

  11. New frontiers in display advertising planning and measurement
  12. – Jag hade en dag i sthlm igår med tre olika möten som i varierande grad uttryckte förtvivlan över ”banner-utvecklingen”. Jag anser att problemet är att det varit alldeles för lite utveckling. Vi har slentrianmässigt dragits med av gammal papperstänk, från början till det läge vi är i idag. ”Får vi för dålig respons? Då gör vi större annonser!” är bara ett exempel på vårt kollektiva #fail. Som tur är finns det de som är beredda att fortsätta försöka skruva till modellen. Det kommer vi alla att ha nytta av, om vi bara är beredda att vara med på tåget.

  13. Sharea
  14. – Fick ett mail från det här gänget igår, men har inte hunnit sätta mig in i det än. Men det är något spännande över det, eller hur? Vi får nog hålla ögonen på det, och har du redan skapat en grundad uppfattning får du gärna slänga in lite tankar i kommentar nedan. Thanks!

  15. Please copy me » Pricka äggen: Vem vinner i Utomhus? (12/14)
  16. – I all sin enkelhet tycker jag ”Lilla Einstein” är helt underbar.

  17. HTML5 input types | 456 Berea Street
  18. – Hör upp, utvecklare. Börja använd det här NU. Jag fascineras svårt av alla felkodade inmatningsfält, som blir plågsamt uppenbart när jag sitter på iPhone eller iPad. Det är sååå bra att få “rätt” tangentbord.

  19. Du har ingen aning om varför dina kunder köper | The Brand-Man
  20. – Nästa vecka ska jag träffa ett gäng på Berghs igen. Det blir en hel del sånt här då. Anyway, tusen tack Micco, din blogg är verkligen strålande. Hvergang!

  21. ”Levande” personor med egna Facebook-strömmar
  22. – En liten detalj: det bryter mot Facebooks TOS på flera punkter. Läs tex under p4 här: http://www.facebook.com/terms.php

  23. Google to Open-source VP8 for HTML5 Video
  24. – Det här är väl bra, för visst måste det vara möjligt för våra webbläsare att stödja mer än en codec? Det finns väl inget som hindrar att de klara h.264, Ogg OCH VP8? Är inte det den enklaste lösningen?

  25. Approved
  26. – Kanske blir till att använda den här för 3G-surfande. Kolla lite snabba testsiffror hos http://www.mobilecrunch.com/2010/04/12/hands-on-demo-video-opera-mini-for-iphone/

  27. The Gradual Disappearance Of Flash Websites – Smashing Magazine
  28. – Det är nu det händer. I en artikel som verkligen anstränger sig att se båda sidorna av saken är det ändå inte svårt att se varthän det lutar.

  29. Flip Slide HD officially official, on sale now — Engadget
  30. – Inte imponerad alls. Var inte Flip mycket roligare innan Cisco köpte dem?

  31. Google CEO Disses Blogging – Eric Schmidt – Gawker
  32. – Ibland säger han så konstiga saker…

  33. Monetizing the Realtime Web – Insights and Challenges after 6 Months | OneRiot Blog
  34. – Titta, titta:
    Some really good things we’ve learned:

    1. Users are open to ads as long as they’re relevant to their realtime experience.
    2. Advertisers really want to create ads that are relevant to the realtime experience.
    3. Realtime applications are starting to make serious money through advertising!

    Men det är inget självspelande piano. Hard work från alla håll. Och som sagt, om och om igen. Data is everything!

  35. Twitter Has a Business Model: 'Promoted Tweets' – Advertising Age – Special Report: Digital Conference 2010
  36. – Förutom ”resonance” känns det ju verkligen inte revolutionerande. Men som alltid, the devil is in the details. Det kanske finns lite magisk sås här som gör att det trots allt lirar bättre än vanliga annonser. Ser fram emot deras implementering av nästa steg, med ads instream också.

  37. Gruber: Apple Was Right, Adobe Get Over It [Video]
  38. – Han är cool, Gruber.

  39. Veckan som gick – vecka 14 « Same Same But Different
  40. – Tisdagslänk till lätt försenat söndagsbrev. Det är lugnt, Jerry. Vi älskar er ändå ;)

3 thoughts on “jardenberg kommenterar – 13 Apr, 2010”

  1. Hej Jocke! Angående nr 11, de “falska” Facebookprofilerna. Jag tröttnade på alla “icke-personliga” Facebookprofiler som bara är till för att spamma. Alltså företag (i princip alltid små sådana) som vill vara aggressiva i sin marknadsföring på Facebook och därför inte använder sig av en riktig fan-sida. Jag tycker dessa förstör Facebook, och startade en Community page (http://www.facebook.com/pages/Stoppa-alla-icke-…).

    Vill dock vara anonym, då många i min bekantskapskrets arbetar på det här sättet och inte lyssnar på mina förmaningar. Angav därför en ogiltig email. Hoppas det är ok!

    Reply

Leave a Reply