jardenberg kommenterar – 2009-08-25

  • Välkommen till drömfabriken! Dags för en ny redaktionell identitet.
  • - Fredrik är så jävla vass. Men ibland när jag läser honom så får jag samma känsla som inför en del av mina egna texter. Typ: ”men vad vill du då?”

  • The Pirate Bay Taken Offline by ISP
  • - Hoten mot Black Internet, TPBs ISP, fick dem att klippa linan. Det är helt otroligt.

  • Publishers Are Killing Web Advertising's Potential With Misguided Pricing
  • - Uppfriskande resonemang om prissättning på nätet. Men jag håller såklart inte med om slutsatserna. I min värld är det självklart att vi måste hitta ett ödmjukare sätt att hantera prisfrågorna. Det som gjort Google riktigt framgångsrika på nätet är inte attannonserna är kontextuella och relevanta – det är auktionsmodellen som gör att både marknaden och Google måste vara nöjda med priset.

  • Three nails, one coffin
  • - Visst. Vi har koll på vad craigslist gjort med privatannonserna och hur jobb och bostad flyttat ut på nätet. Men Jeff Jarvis påminner om att det finns fler områden som rör på sig. Kuponger, bioannonser (ofta rabatterade med 90% här hemma) och begravningsannonser är tre marknader med ENORMT stort läsvärde som nu sviker.

  • Firefox encountering the censorship of the Internets
  • - Ja jisses. TPB försvann ett tag. Som om det skulle betyda något mer än att diskussionen blossade upp igen. Och vi blev alla lite mer uppretade. (notera förresten också att skribenten började åttan idag. Makalöst)

  • The Ideal First Round Term Sheet (continued)
  • - Det kan synas lite nördigt, men det här är sånt som våra entreprenörer bör läsa. Och se till att förstå.

  • MySQL-grundarna gör en av sina första investeringar i svenska Mobile Sorcery
  • - Wow. Stort gratis till Alex och gänget. Det här har ni jobbat jävligt länge och hårt för. Jag är inte övertygad om framtiden för ert bygge på lång sikt, men här och nu kan det säkert finnas en öppning. I synnerhet om Peter spekulerar rätt och det blir ett tydligare open source-spår framöver.

  • Apple Answers the FCC’s Questions
  • - Apple har fått mycket pisk för hanteringen av appstore. Det har bland annat handlar om oklarheter i godkännandeprocessen. Här publicerar apple hela sitt svar till FCC, den amerikanska myndigheten som reagerade på vad som upplevdes som godtycklighet och konkurrensbegränsningar. Snyggt jobbat, känns som Apple nog tog hem en poäng här.

  • xkcd – A Webcomic – Tech Support Cheat Sheet
  • - En bra poäng här. Och det märkliga är att som ”datorexpert” förväntas man alltid ställa upp, ta skulden för allt som inte fungerar, aldrig tappa tålamodet och dessutom göra det i en jävligt trevlig ton. Jag vet ingen annan yrkesgrupp som tvingas till så mycket probono-arbete bland släkt och vänner som vi…

  • Disruption through low margins
  • - Björn börjar så sakteliga vakna ur sitt tekniktänk;) Det här är bra. Jag har tidigare använt ungefär samma argumentation för att lägga tyngd bakom ”an industry to big to bend is bound to break”. Färska siffror ang Craigslist säger att de har förvandlat en marknad som för tidningarna i USA snurrade runt över 10 miljarder dollar till en marknad som nu drar in ca 100 miljoner dollar (Craigslists del av marknaden i båda fallen). Det är massivt, och det är givetvis disruptivt – för det finns inget sätt för tidningarna att anpassa sig till det, ens om de var villiga att sänka marginalerna.

  • http://www.bloggjakt.se/ Stefan Janson

    Dock om man jämför de olika företagens svar till FCC ser det inte bra ut.
    Ta bara nekandet till GV som Apple påstår inte alls har nekats ännu, Google har tidigare sagt att den visst nekats och i Google:s svart till FCC är just det svaret hemligt.
    Om något är hemligt, då är något fel.
    Mer läsning: http://www.techcrunch.com/2009/07/27/apple-is-g