jardenberg kommenterar – 2009-12-21

  1. Hur tänker de då?
  2. – Känner mig obildad när jag inser att jag aldrig hört Gösta Bohman-citatet förr. Det får bli en bra final idag:
    “Om du trampar i klaveret, stå kvar. Det låter nämligen minst lika illa om du försöker dra ut foten igen.”

  3. visualizing the decline of the destination web, the rise of the social web » *supercollider
  4. – Så tar vi då den här grafen en gång till: http://trends.google.com/websites?q=facebook.com,aftonbladet.se&geo=SE&date=all&sort=0

    Senast jag plockade fram den var i veckan som gick när en god vän på en svensk nättidning slog sig för bröstet (in a good way) och sa ”Vi har ju iaf inte publikproblem på nätet”. Jo, tjenare… UB/V på Kiaindex är kanske inte det metric som vi ska titta mest aktivt på just nu. Inte heller är det speciellt smart att fortsätta benchmark mot de andra tidningarna på nätet. Igen: det är hos pure players vi har nätlärdomar att dra!

  5. Mest välklädd på kontoret
  6. – Åhhh fy fan. Nu är jag avundsjuk – på gränsen till missunnsam. JAG VILL OCKSÅ HA EN FYSISK GOWALLA T-SHIRT. Tomten? Snälla?

  7. 5 frågor om socialt kapital
  8. – Fråga – Svar är ofta en ganska bra form för en bloggpost. Underutnyttjat. Se här så bra det kan bli.

  9. Veckan som gick – Vecka 51
  10. – Vadå? Då blir det här alltså årets sista måndagslänk till ”Veckan som gick”. Så kan vi väl inte ha det?

  11. mymlan. the real.
  12. – Sofia, inte bara mamma och bloggare – en stor inspirationskälla för många. Rock on!

  13. RVp30.jpg (2048×1536)
  14. – Vilken fantastisk skylt. Juletider, på min ära.

  15. Behold Kincaid’s Law. My Law.
  16. – En rar solskenshistoria från Twitter. Och Kincaids’s Law har verkligen en poäng.

  17. Foursquare, As Seen By the Predator – Foursquare – Gizmodo
  18. – Cool tjänst, men det är ju märkligt att det verkar ha blivit naturlag att måla ut farorna med location-services.

  19. RSS Reader Market in Disarray, Continues to Decline
  20. – Jag tycker fortfarande RSS är grymt, men det har liksom aldrig riktigt marknadsförts på rätt sätt. Hade vi haft lite tecknade filmer i samma manér som google chrome-videos så…

  21. NSFW: Free as in “my publisher will disown me after I pirate my book on TechCrunch”
  22. – Paul Carr har en intressant diskussion med sin agent. Och lär väl få fortsätta ha en intressant diskussion med sin förläggare ;)

  23. Anatomy of a bad search result cdixon.org – chris dixon’s blog
  24. – Uppföljning till diskmaskinshistorien från förra veckan.

  25. Wikimedia blog » Blog Archive » Annual Fundraiser: Checking Banner Results
  26. – Stora tal ger intressanta resultat. Det här är jäkligt intressant. Det känns som läge för ännu en “must investigate”

  27. Beyond Realtime Search: The Dawning Of Ambient Streams
  28. – #ambientstreams är ju något som vi pratat om ett bra tag nu, grafiken måste vara den fulaste sedan eldkvarn brann – men det är ändå en bra sammanfattning av var vi står och vart vi är på väg.

  29. Vägverket varnar trafikanter i Skåne | Nyheter | Aftonbladet
  30. – Och eftersom tex http://hd.se/vader/ använder Vackerväder istället för SMHI så har det faktiskt fungerat. För en gångs skull.
    (uppdatering: fick höra att det här kanske inte var glasklart. Det gäller alltså vädertjänster som faktiskt fungerar:
    https://jardenberg.se/b/smhi-sveriges-samsta-leverantor/ och https://jardenberg.se/b/smhi-here-we-go-again/)

  31. YouTube – Making Prodigy’s “Smack My Bitch Up” in Ableton by Jim Pavloff
  32. – Jag blir alltid imponerad av den här sortens kunnande. Det är lite som när Tomas Seo körde sitt logo-projekt i somras. Den nya tidens hantverk.

  33. Twitter Snowball Fight Leads to Cop Brandishing Gun [VIDEO]
  34. – Twitter makes news – nu på ett helt annat sätt än vi är vana vid. Suck.

  35. Brittany Murphy Death & Google’s Real Time Search Results
  36. – Det är mycket uppmärksamhet på googles SERP nu. På goda grunder, det har aldrig varit en sådan röra som nu. Å andra sidan är det kanske bara ett problem för oss som envist försöker förstå Google…

2 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2009-12-21”

  1. Japp. Det är inte så konstigt. Vi lever i en era när man kan annonsera i sociala sammanhang. Att jämföra dåtid och nutid är inte så lätt, men det är lite som att annonsörerna plötsligt hade tillgång till väggarna i vardagsrummet, köket, skolan, bilen osv osv. Reklamutrymmet ökar exponentiellt, och blir allt mer träffsäkert. Så populariteten hos de gamla tjänsterna minskar samtidigt som priserna pressas.

    Se på bilddagboken. Få anställda (10? 20?) och väldigt många sidvisningar.

    Men det vet väl de flesta som läser den här bloggen redan. :)

    Reply

Leave a Reply