jardenberg kommenterar – 2010-02-06

  1. Thanks To Our Sponsors
  2. – Är du ett företag och vill sponsra den här bloggen? Hör av dig.

  3. The Gap replaces retail TV budget with Web and Social Media « TV Is Not Dead
  4. – Jag gillar att läsa vad ”andra sidan” säger, det utmanar mina egna tankar. Och visst, det här är rolig läsning: ”By the time I watched all of them, I wasn’t sure if The Gap wanted me to buy a pair of jeans or question my place in the universe.”

    Och visst är slutklämmen bra: ”So, let me make sure I understand this – The Gap’s ROI objective is to count how many people are talking about jeans, not how many are buying them.”

    Men jag tycker ändå att den här bloggpostens ignorans är påtaglig. Det står ganska klart för mig att den är skriven med en tydlig bias, och att den är skriven av en som inte är i den målgrupp som GAP vänder sig till. Hur jag vet? Han skriver ”I eagerly logged onto The Gap’s Facebook page.”

  5. FBI’s Most Wanted: Your Browsing Activity
  6. – FRA-lagen på export.

  7. Google Recommends The Competition On Your Business “Place” Page
  8. – Gammeltänk: ”Google pitches these nearby suggestions as a very user-friendly feature, but it’s certainly not business-friendly.” Nejnejnej. Det som är bra för användaren är bra för affären.

  9. Bing – Enhanced Cooperation with Facebook on Search – Search Blog – Bing Community
  10. – Undrar om MS inser att Facebook bara gullar lite med dem för att reta gallfeber på resten av industrin? För de kan väl inte på allvar tro att Facebook ser något verkligt värde i att ha några barn ihop med gamle farbror Microsoft?

    (och det blir färre och färre barn förresten… Hur MS än försöker linda in det ”Lastly, we made the mutual decision that Facebook would take over responsibility for selling display advertisements on its own site.”)

  11. Olympics to athletes: Go ahead and tweet | Beyond Binary – CNET News
  12. – Det här är skön läsning och proved to point vart vi är på väg. Det är givetvis helt bisarrt att tänka sig att man kan stoppa fritt informationsflöde. Bättre att be snällt och förankra det sunda förnuftet på ett bra sätt. En policy är inte fel, men den måste stå stadigt förankrad i verkligheten.

    Det finns en avgörande skillnad mot LU:s policy för en enskild blogg som jag kommenterar längre ner. Där handlar det om ett sammanhållet sammanhang på ett helt annat sätt än breda och öppna tjänster.

  13. Flash Crash!
  14. – VARNING – Klicka inte på den här länken om du inte sitter på en webbläsare som klarar att en plugin kraschar (Chrome / Chromium rekommenderas)

    Förlåt, men det här är lite kul eftersom det bygger på en bugg som rapporterades till adobe i september 2008. Och som alltså fortfarande inte är fixad. Tycker du det suger, kontakta Adobe!

  15. Uganda’s Kill-the-Straight-Friends-of-Gays Bill « wakingupnow.com
  16. – Hårt draget här, men höstens beef mellan SIDA och Uganda försvann för snabbt från nyhetsbevakningen. Vad hände egentligen? Här finns inga bra svar: http://www.sida.se/Svenska/Verktyg/Sok/?q=uganda och inte här heller: http://www.eniro.se/query?search_word=sida+uganda&what=news

    Så vad händer?

  17. MP tänker rösta ja till datalagringen « Christian Engström, Pirate MEP
  18. – Det verkar som vi får se upp lite med Miljöpartisterna. Jakop Dalundes resonemang köper jag inte alls, och det känns konstigt att höra sådana argument komma från det hållet.

  19. Amazon Says No To Blippy
  20. – Amazon, det är MIN data. Min inköpshistorik. Kom inte och påstå att ni gör det här för min skull, era falska stackare.

  21. Google Is Now Selling Signature $300 Designer Scarves
  22. – Hmm, ok? Google testar nya intäktsmodeller? Många bäckar små, eller? ,)

  23. JMW Talkshow med Nikke Lindqvist
  24. – Björn, hör upp. Det heter inte ”den historiska webben”. Det heter relevanswebben. OK?

  25. Folket kräver mer data!
  26. – Andreas får länken, men följ vidare till CS också. Det är bra tryck i öppenhetsrörelsen nu.

  27. Studenter förbjuds blogga om politik – Lund – Sydsvenskan – Nyheter dygnet runt
  28. – Experten på sociala medier, Gunilla Jarlbro, uttalar sig om det enkla faktum att ett bloggteam har riktlinjer för sitt bloggande. Det vore konstigare om de inte hade det. Som jag skriver i min kommentar: universtitet förbjuder ingen att blogga om politik eller religion – men på just den här bloggen är det utanför ämnet och bör undvikas. Det tycker jag är hur begripligt som helst.

    Att inte Gunilla Jarlbro tycker det kan bero på det enkla faktum att hon, som så många andra ”experter”, själv inte deltar i de sociala medierna. De vet därför inget om hur det egentligen fungerar och deras svar blir då akademiska vrångtolkningar. Sydis, ring mig nästa gång…

  29. Google är för DN vad Kina är för SAAB
  30. – Hyttfors tar sin mats ur skolan. Jag förstår uppgivenheten.

  31. Transparent Citizens and the Rule of Law | Berkman Center
  32. – Pawlo tipsar om en intressant inspelning från en ”law lab” på Harward. Om hur transparensen utmanar traditionell lag på tre sätt.

  33. Facebook | Dagens ordvits
  34. – Bara för facebookare: 3.724 fans som ger sig hän åt ordvitsar. Andelen göteborgare torde vara minst 90 95%

  35. Sociala medier för att korrigera DN-artikel « Cohn & Wolfe Stockholm
  36. – Tre bra punkter som ett resultat av min misslyckade intervju med DN. Det som är lite spännande för min personliga del är att jag inte var det minsta upprörd på DN från början. Det var mitt och bara mitt fel att det blev som det blev.
    Men som så ofta i en konversation – man vet inte var det ska ta vägen. I de svar som jag får från artikelförfattaren framskymtar en inställning som för mig blev mycket intressantare än mina egna misslyckade citat.

  37. Kultur & nöje – film, musik, teater, litteratur, krog – nyheter, recensioner och reportage | SvD
  38. – Anders. Mildner. ’nuff said.
    ”Vi som bevakar nya medier möts då och då av kritiken att vi är för positiva. Att vi övervärderar utvecklingens betydelse. Jag tror att det är precis tvärtom. Jag tror att ju mer du går med i olika stödgrupper på Facebook, ju oftare du spontanskänker pengar via sms eller Itunes, desto större kliv tar du bort från ett samhälle med skygglappar för hur andra människor har det.”

  39. #541 from:morpac – Twitter Search
  40. – Morris är ute och åker tåg. Från helvetet. Missa inte den här storyn, läs nerifrån och upp. Och om länken ovan inte funkar, är den här bevarad för eftervärlden: http://bit.ly/morpac541

1 thought on “jardenberg kommenterar – 2010-02-06”

  1. Om the Gap: Håller med om den raljanta tonen men stannar faktiskt till i tanken: Finns det generellt några konkreta siffror som visar effekten av den här typen av marknadsföring?
    Och, i så fall, för varje exempel något slags formulerat mål att relatera dessa till?

    Reply

Leave a Reply