jardenberg kommenterar – 2010-02-11

  1. 4 Google Buzz Hacks for Users, Developers, and Haters
  2. - Beroende på vem du är och vad du tycker om Buzz – fyra bra tips.

  3. Google Buzz – varför webbutvecklaren i mig längtar
  4. - Ungefär som jag försökte få fram på den korta tiden i P4: där Facebook försöker låsa in och bevara innanför FB-murarna är Buzz en del av den större webben. Jag gillar bolstads längre utvikning, men här är varianten som min mamma skulle förstå: http://jardenberg.se/b/kort-om-google-buzz-i-p4-extra-lotta-brome/

  5. 5 great ways to waste money in Google Adwords « Successful Software
  6. - En lite annorlunda approach till Adwords. Bra anti-tips.

  7. ”Det var inte jag – det var Ursula” Fredrick Federley | Nyheter | Aftonbladet
  8. - ”PR-konsulten Paul Ronge tycker att Federley har gått för långt sitt publicitetssökande.
    – Jag tycker att det är omdömeslöst och jättekonstigt. Om han kan ta betalt för att blogga om en resa, kan han ta betalt för att skriva en motion också?”

    Suck, Aftonbladet. Dubbelsuck, Ronge – på tal om publicitetessökande alltså…

    Läs här istället: http://www.jmw.se/2010/02/10/befriad-zon-transparensen-ar-federleys-trygghet/

  9. Warner bryter samarbete med Spotify | Kulturnyheter | SvD
  10. - Mer i nästa kommentar.

  11. A Flirtbot's Dirty Come-Ons: So Wrong (For All the Wrong Reasons) – Scams – Gizmodo
  12. - Snart alla hjärtans dag.

  13. Was Spotify too optimistic about U.S. launch? | Media Maverick – CNET News
  14. - Vi har inte hört det sista om det här, det är jag övertygad om. Antingen så går det åt helvete med pukor och trumpeter nu, och fler följer i Warners fotspår. Eller så är det bara vapenskrammel. Men det verkar som om det inte påverkar existerande avtal, inte så länge de rullar iaf. Men igen – jag är glad att jag inte sitter på Spotify och ska försöka baxa den gamla skivindustrin framför mig.

  15. WARNING: Google Buzz Has A Huge Privacy Flaw
  16. - Jag håller med Google här, det känns inte som en stor sak. Processen är smidig, men inte risky.

  17. Official Google Blog: Think big with a gig: Our experimental fiber network
  18. - Google goes bredbandsbolaget. Det ligger helt i linje med deras strategi att ”ju mer folk använder internet desto bättre blir våra möjligheter att leverera tjänster”.

  19. 14 Fantastic Free WordPress Themes
  20. - Det var länge sedan jag puffade för lite fina WP-tema. Dags igen. Här är 14 teman samlade. Och snart kommer Thesis 1.7 med massor av godis. Det ser jag verkligen fram emot.

  21. Resumé: Mångmiljonförlust för Bonnier
  22. - Verkligen tunga siffror. Värst? Två saker: att det inte bara är morgontidningar som går så ruskigt dåligt och att skuldbördan är så tung. Det ser verkligen inte roligt ut för koncernen.

  23. flattr
  24. - Ett par smartskallar släpper ny tjänst, jag är inbjuden och ska givetvis testa. Men det känns tyvärr lite för likt kraschade Contenture. http://jardenberg.se/b/samre-konvertering-an-aftonbladet/

  25. Online Advertising Revenues Ramp Up 10.2 Percent In Fourth Quarter
  26. - Hockeystick, Intäkterna från den annonsmodell som alla i mediebranschen säger ”bevisat att den inte fungerar” gör en magnifik comeback.

  27. OS 2010 | Kalender | hepp.se
  28. - @hepp – vilken kille!

  29. Fokus » Blomstertid på Facebook
  30. - Digg this! Planeto-Martin om Facebook i allmänhet och spel i synnerhet!

  31. #brasak Daniel Åberg » Framtiden tillhör inte läsplattan | jardenberg unedited
  32. - Idag lyfte jag på hatten för Daniel Åberg, smart författare som tar ställning mot Bonniers och Norstedts märkliga e-böcker. Läs också andra hattlyftningar, det ska bli en om dagen genom att hålla ett öga på http://jardenberg.se/etiketter/brasak/

  33. Featured Mobile App Makers | TheyMakeApps.com – Home of the Finest Mobile App Makers
  34. - Tack till Olof för snyggt tips. Letar du efter någon som kan göra en mobil-app till dig, så leta inte längre. Coolt.

  35. BEFRIAD ZON: Transparensen är Federleys trygghet
  36. - Jag är rädd att det inte kommer hindra media från att försöka. Det räcker ju att låta Fadde tycka till så har man fyllt en helsida till. Skämmes, ta mig fan.

  37. The Buzz is out :: Zengestrom
  38. - Jag vet inte hur det gick till, men jag missade att länka till den här igår. Det är nog min allvarligaste redaktionella tabbe hittills ;)

  39. Googles nya konkurrent
  40. - Jag var tvungen att kolla lite. Jag skapade mitt konto på Twitter 13 september 2006 men det dröjde ett bra tag innan jag fastande på riktigt. Helt enkelt för att det fanns för få ur min sociala kontext där i början. Detsamma med Facebook, inledningsvis. Så klart. Sociala medier är inget om de inte är sociala. Med tanke på att FB inte blev publikt tillgängligt förrän 2006 kan jag tänka mig att det fanns lite för Björn att hämta där 2005 ;)

  • http://bjornalberts.com Björn Alberts

    Hej Joakim,
    jag försökte själv lura ut om det var 2005 eller 2006. Logiskt borde vara 2006 med tanke på att det blev publikt då (kollade naturligtvis upp det på WikiPedia när jag skrev posten) Å andra sidan när jag tänker på vem som bjöd in mig och omständigheterna runt omkring så lutade det åt 2005. Inte så viktigt men en rolig parentes var att jag loggade in en enda gång och glömde sedan bort det totalt. Långt senare när det började komma igång i Sverige signade jag upp på nytt och hann nätverka en del innan jag hittade min gamla (helt tomma) profil. Så kan det vara ibland. Tjing!

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    Jag var kanske otydlig, ifrågasatte inte din timeline. Kopplingen var helt enkelt det jag skrev om den sociala kontexten. Ett närverk med bara 10 användare kan vara glödhett om det är rätt tio användare. Men oftast är det inte så, och både FB (i allra högsta grad) och Twitter (i något mindre utsträckning, pga sin asyncrona follow-struktur) krävde ju ganska rejäla volymer för att kännas relevanta.

    Så jag menade inget annat än att jag förstår att det kändes ganska ensamt, och ointressant, på FB 2005.

  • http://bjornalberts.com Björn Alberts

    Ah, jag är med!
    Du har rätt och det tycker jag också ligger nära en annan problematik som jag ännu inte riktigt har något bra förhållningssätt till.

    Om vi tänker oss marknadsföring/närvaro för företag och organisationer som agerar i Sverige. Vi har bara 9 miljoner invånare totalt. Sociala koncept som kan fungera utmärkt i t.ex USA tack vare mångdubbelt större befolkningsunderlag kan ju falla platt till marken i Sverige. Särskilt med tanke på att kostnaden inte är högre bara för att antalet människor är större. Den är lurig.
    Fortsatt trevlig vinterdag!

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    Absolut, och det problemet har vi i allt som ska skala, som kräver volym för att rulla. Tex betaltjänster: http://mindpark.se/matematik-for-nyborjare-ta-b

    Mitt gamla förslag är ju att vi ska överge svenskan. Det tar två generationer av plåga, sedan är vi på plats i den engelska språkgruppen istället.

  • http://bjornalberts.com Björn Alberts

    Ja, det ligger ju nära till hands att vilja skrota gamla geografiska marknadsdefinitioner. Att kavla upp ärmarna och möta den globala och digitala konkurrensen. Kanske inte alltid är görbart men för många kommersiella företag borde det vara ett fullt möjligt alternativ.

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    Ett favoritexempel är Guardians ambition. Att gå från att vara en *liten* regional aktör till att bli hela den engelsktalande världens liberala röst. Jag håller alla tummar för att de lyckas, det vore ett skönt case.

    Ungefär som jag en gång i tiden tyckte att YA skulle se till att äga all handbollsbevakning i sverige. Det kan ju också vara ett steg.

  • aspelund

    Men vad tusan, är det bara jag som ogillar Google-fiber? Lite känner jag att det får vara nån måtta på Googledominansen. Och då är jag ändå en fanboy!

  • http://jardenberg.se/ Joakim Jardenberg

    Sannolikt kommer det ändå att rulla i Cisco-utrustning så ur ett övervakningsperspektiv gör det ingen skillnad ;)

    Att jag gillar initiativet är för att det är ett lab, man vill sätta press på resten av infrastruktur-klubben. Och med tanke på hur uselt det fortfarande funkar i stora delar av den ”uppkopplade” världen så är det en bra sak. Mer press. Mer hets.