Reklam blir inte bättre än så här

Japp, Tiger Woods kan gå på vattnet. Men jag är ännu mer imponerad av marknadsfolket på EA, världens största utgivare av speltitlar. Företaget har tidigare imponerat genom att fortsätta växa och dominera en svår marknad. Man har aktivt utvecklat spännande intäktsmodeller (ett exempel av många, från Business week) och på de flesta sätt visat att man i motsats till motsvarande företag inom tex musik- och filmindustrin har förstått att man inte kan skruva tillbaka klockan till tiden före internet. Inget nytt där.

Men det här är ändå så genialt att det förtjänar en “off topic” bloggpost här. Kort bakgrund: 30 Augusti 2007 postade Levinator 25 en video på Youtube som visade på (vad han påstod) var en bugg i EA:s nya Tiger Woods PGA Tour 08. Filmen fick en kvarts miljon tittar, och blev omskriven i spelkretsar. Nu när det är dags för släpp av version -09 så fångar man upp passningen i en egen film. Och visar att det inte var en bugg…

Det man uppvisar är en enastående lyhördhet, och genomför sitt stunt med ett tonläge som sannolikt träffar målgruppen mitt i magen. Man har gjort reklamen till en dialog. Jag lyfter på hatten och säger tack för ett lysande exempel på att reklam kan göras med konsumenten och inte mot dem. Heja heja!

Tack till konsolkoll för tipset (samt till pplist som tipsade om konsolkoll;) Och om du tycker att det är mycket udda postningar från min sida just nu så beror det på att jag är inne i en extrem arbetsstint, och hinner bara posta här under mina korta breaks. Då blir de just pauser, och pausmeddelande. Snart är vi back on track. Stay tuned.

4 thoughts on “Reklam blir inte bättre än så här”

  1. Riktigt imponerad av EA – trodde inte de var kapabla av något sådant här, deras mesta kundkontakt annars verkar bestå i att göra sig ovän med resten av spelvärlden genom okänslig hantering av populära varumärken. Kul att de kan vända och också ha en positiv kontakt med konsumenterna :)

    Reply
  2. Riktigt imponerad av EA – trodde inte de var kapabla av något sådant här, deras mesta kundkontakt annars verkar bestå i att göra sig ovän med resten av spelvärlden genom okänslig hantering av populära varumärken. Kul att de kan vända och också ha en positiv kontakt med konsumenterna :)

    Reply
  3. Nu var det ju inte en “påstådd” bugg, utan en äkta sådan.

    Och därför blir ju EA:s film ännu roligare :)

    Fantastiskt bra reklam.

    Reply
  4. Nu var det ju inte en “påstådd” bugg, utan en äkta sådan.

    Och därför blir ju EA:s film ännu roligare :)

    Fantastiskt bra reklam.

    Reply

Leave a Reply