affärsutveckling

Ett förvirrande samtal om mediebranschens framtid

I förra veckan hade jag ett samtal med en verklig oldtimer i branschen. När vi lämnade varandra var jag oerhört förvirrad. Givetvis kom vi till att prata om nuläge och framtid för morgonpressen. Och vi var överens om att det inte fanns många kurvor som pekade på rätt håll, i synnerhet inte på intäktssidan. Jag … Read more

En bild säger mer än tusen betalväggar

Mary Meekers sommarversion av ”Internet trends 2010” är här. Legendariskt späckad som alltid, den här vill du inte missa. Men det är en bild som sticker ut mer än de andra… Förtydligande: Det finns en relation mellan hur mycket tid som spenderas i ett medie och hur mycket annonspengar det mediet snurrar runt. För alla … Read more

NYT tänker straffa sina bästa vänner

Jag känner en gnagande olust över den freemium-modell som New York Times pratar om att kicka igång nästa år. Inte bara för att jag tycker det är fel att ta betalt av sin publik istället för för sin publik – utan för att det dessutom är helt fel publik man tar betalt av. Deras ”metered … Read more

Kort om FT.com och intäkter bakom paywall

Via Olle Lidboms ”Analysbrevet” påminns jag om att Financial Times nyligen släppte lite siffror. FT.com now has 1.6 million registered users and 121,000 paid subscriptions – that’s a 22 percent rise year on year, but only 4,000 more than it had in July. But at FT Publishing, the division that houses FT Group, revenue was … Read more

Mindpark #029: Stockholm City och 5 000 SMS

Den 21 oktober 2002 delades gratistidningen Stockholm City ut för första gången. Som första tidning i Sverige integrerade man mobila tjänster, i detta fall sms-tjänster, som en naturlig del i läsardialogen. Man började med fyra sms-tjänster; omröstning, insändare, tävling och korsord. Samtliga dessa var premiumsms-tjänster (MO), dvs det kostade 3 kronor per skickat sms. Ur … Read more

Samvetsfråga till mediebranschen

Alla pratar om hur viktigt det är med utveckling. Och alla pratar om hur bra the Economist är. Så ser vi den här videon: Och påminns om en konferens den 20-21/10 som heter Media Convergence Forum och som verkar helt oumbärlig för alla i mediebranschen. För egen del är jag redan uppbokad. Den 20/10 panelar … Read more

Tidningsbranschens tio populäraste lögner

Judy Sims har skrivit bloggposten som sammanfattar läget bättre än något annat jag sett. Någonsin. Och i så få ord. Läs hela, jag listar bara de tio lögnerna – och hoppas på mycket kommentarer här. Jag vill inte gå lika långt som Judy på alla punkterna, men det här behöver diskuteras: Vi kan klara den … Read more

Apple köper Spotify?

Förmodligen inte, men låt oss lägga lite pussel… Lite fakta: En av Apples traditionellt starkaste punkter är hur allt hänger ihop. Alla älskar den enkla sync som iPod/iPhone levererar med iTunes i din dator. Men det är med hjälp av en kabel. I nästa steg måste Apple blir mer fluent, tjänsterna måste upp i molnet. … Read more