facebook

jardenberg kommenterar – 7 Aug, 2010

Inflytelserikaste Twittraren på SSWC | Twittoppen – Kom igen – push!!! Build What Had Previously Not Been Possible | Jason L. Baptiste – Yes! Bara så! Nya medier-bloggen | SvD – Och min undersökning från igår visar att om jag ska vara lagom först så ska nyheterna ut vi 08.30-tiden. Återkommer när jag gjort en … Read more

jardenberg kommenterar – 4 Aug, 2010

Titta hur vi brutit den här fastan – ”Vid 11-tiden på förmiddagen tar jag en dubbel espresso, den första på två veckor, och en kvart efteråt känner jag mig som jag skulle kunna vinna guldtäcket på Solvalla.” Han är en superstar, den där bacon-mannen! Skyhook Will Take the Location Battle to Court – Location-kriget förs … Read more

jardenberg kommenterar – 2 Aug, 2010

Kivik Art I: Viewfinder | Flickr – Photo Sharing! – Tisdag. Eftermiddagen ska tillbringas i Kivikstrakten, tillsammans med @perkovich. Prepare to be amazed. The Facebook Gravitational Effect – Undrar om Jan Helin har börjat ändra sig än? (rulla ner till kommentarerna: http://blogg.aftonbladet.se/janhelin/2010/01/aftonbladet-okar-rackvidden-och-tappar-upplaga) Jailbreak iPhone 4, 3GS, 3G on iOS 4 / 4.0.1 and iPad on … Read more

Socialt handikappad utan Facebook

K och jag satt och reflekterade lite runt en oss närstående skilsmässa. Eller, nja, inte direkt närstående utan i det yttre gränslandet av vänner och bekanta – för att återanvända den finfina relationslöken som @hepp ritade för flera år sedan I det fallet handlade det om att beskriva hur vi gratulerar varandra, och det är … Read more

Djupare in än någon annan

Jag sjösatte ett experiment. En gammelmediaprodukt som skulle anpassas till den sociala webben. Vill ni veta hur det har gått med 30Minuter? Jag tar det som ett ja. I knappt ett halvår har vi sänt 30Minuter i 24Corren och 24nt. Tisdag, onsdag, torsdag. Varje vecka. Vi har varit drygt en och en halv tjänst som … Read more

Gowalla eller Foursquare – hur ligger det till

Jag är en stor fan av LBS, Location Based Services, och skriver ofta om det i mina morgonkommentarer. Just nu går väl alla och håller andan i väntan på vad Facebook egentligen ska göra. Men när jag nyss kastade ut en fråga på Twitter om Gowalla vunnit över Foursquare så insåg jag att ämnet lever … Read more

Om att äga sitt varumärke – eller fansens hjärta

Noterar en tweet från @PaulaMarttila om fans och varumärke Länken pekar till en kortpost från @mymlan Är du också ett fan av Solsidan på Facebook? Sidan har över 200 000 fans, eller närmare 210 000 fans mer än den sida som skapats av seriens upphovsmän… Vem som skapade den första? En tolvårig kille som heter … Read more

Sociala medier, transparens och Johari fönster

Jobbar med lite långsiktiga förberedelser (nästa vecka;) och slås av en fundering. Googlar lite och konstaterar att det inte precis skrivits spaltmeter om Johari fönster och kopplingen till öppenhet, transparens och sociala medier Det ska jag råda bot på efter nästa vecka, men just nu tänkte jag bara öppna upp kommentarsfältet. Länka, tyck, tyck emot, … Read more

Liten övning för mediehuset (relevans, relation och realtid)

För att kunna bearbeta komplexa frågor behöver de brytas ner i mindre bitar. Jag tror mig ha märkt att mediehusen allt för ofta attackerar internet med för trubbiga verktyg. Och i de fall vi försöker bryta ner dem så blir det ofta i gamla kända och invanda munsbitar. Ni vet Tidning eller webb Vi eller … Read more

Sociala medier för författare

Det här är inte en komplett guide, utan det som följer är mer av ett anteckningsblock. I grova drag är det en sammanställning från de sessioner jag höll med BUS i Stockholm och Göteborg under slutet på april 2010. Jag lovade den här texten innan veckan var slut, och det höll ju nästan;) Introduktion Redan … Read more

Sverigebilen gör PR – och jag kliar mig i skallen

Det är möjligt att jag är en sucker. Att det här faktiskt bara är en installation, att det snart kommer en lång näsa. Men det får det vara värt. Det är också möjligt, till och med sannolikt att det är ett projekt helt orkestrerat av Avis, snarare än att de två ljuvliga nördarna ”samarbetar” med … Read more

Att tvinga anställda att använda Facebook – Min erfarenhet om sociala medier på arbetsplatsen (gästblogg)

En gästpost skriven av Karsten Deppert, entreprenör och caféägare i Helsingborg. Jag tycker hans problem är intressant då det vänder på det gamla diskussionen om anställda verkligen ska få ”Facebooka på jobbet”. Här handlar det istället om att försöka gå igång processen, i en miljö där man vill att Facebook ska bli en naturlig del … Read more

from linkedin

Sociala medier – en tävling?

Visst älskar vi listor. Dagens Spotifylista är en hit och min lista med 67 iphone-apps drar fortfarande massor med trafik till den här sajten. Men ännu roliga är det med listor som rankar något. Om det är omröstningar (rösta på mig i YABA;) eller mer mekaniska mätningar spelar uppenbarligen inte så stor roll. Det är … Read more

Facebook på jobbet – en bakgrund från SATS

I morse satt jag i Nyhetsmorgon och pratade Facebook på jobbet. Igen. Men den här gången var det spänstigare, eftersom de faktiskt hittat en ansvarig som ville stå för sitt avstängningsbeslut. Lena Nordin, personalchef på SATS, var där för att förklara hur de resonerar. Hennes argument handlade i princip om att man ville att deras … Read more

Vårt kollektiva minne, samvete och medvetande (relevanswebben, relationswebben och realtidswebben)

Fredrik Wass, aka Bisonblog, har gjort en grym sammanställning av året som gick. Han kallar det för Bison Trackback 2009 och det är maximalt läsvärde. Av rena arkivskäl väljer jag att lägga in den text som jag bidrog med här också, men den ska givetvis läsas i sitt rätta sammanhang i första hand. Nämn en … Read more

Jag: en dubbelpostare

Stina Morian är ute på ett korståg mot dubbelpostare, alltså sådana som trycker ut samma meddelande i flera kanaler. I mitt fall handlar det om att mina tweets går över till Facebook också. Om då Stina följer mig på både Facebook och Twitter så ser hon mina meddelade två gånger, och det kan jag förstå … Read more

Facebook gör en räksmörgås

Äntligen – reply by mail i Facebook!, originally uploaded by jardenberg. Humor! Facebook introducerar äntligen att man kan svara på kommentarer via notifieringsmailen. Men svenska tecken funkar inte (iaf inte när jag mailade in ett svar från min mac med gmail och chromium)… Det var ett tag sedan man stötte på ett sådant problem sist. … Read more

Radikaler i kapitalets sold?

Hur påverkar sociala media den politiska debatten? Ett inlägg i denna fråga är artikeln “Mainstreaming the Alternative: Changing Media Strategies of Protest Movements” av Tina Askanius och Nils Gustafsson. Det fenomen som fångat författarnas intresse är allt fler proteströrelser och s.k. alternativa rörelser i allt större grad förlitar sig på kommersiella och icke-alternativa plattformar och … Read more

Du är inte min kompis! (gästblogg)

Du är inte min kompis! ”40 procent av de mer avancerade internetanvändarna är kompis med ett varumärke på  Facebook. Det visar en undersökning från Razorfish som frågat amerikanska avancerade internetanvändare som exempelvis producerar eget innehåll på sajter som Facebook.” Ovanstående citat kommer från Jajjas nyhetsbrev som kom ut förra veckan. Citatet visar på en begreppsförvirring … Read more

Dags att återskapa relationen

För drygt ett år sen var jag i Oslo och gjorde ett studiebesök hos Anne Grosvold, ni vet, hon som har en egen talkshow som även har sänts i SVT. Just då jobbade jag med programmet Eftersnack i SVT, en regional talkshow som gjordes i elva editioner. Vi hann prata lite, jag och Anne Grosvold. … Read more

Slut på tweets?

Ny statistik visar att antalet tweets planar ut! Samtidigt ökar trafiken på Facebook igen. En trend? En störning i cyberrymden? Vad tror du? Läs hela artikeln på http://mashable.com/2009/11/12/twitter-flatline/. Alla synpunkter är välkomna! /Johan Groth PS Mina tankar och funderingar kring webben, böcker och filmer hittar du på www.gogab.se

Vår heta längtan efter publiken

Just nu håller jag på att sätta ihop en marknadsföringsplan till vårt program 30 minuter, som jag har skrivit om här tidigare. Eftersom vi har två stora mediehus i ryggen, Corren och Norrköpings tidningar, så finns det ju marknadsföringsmuskler. Annonser i tidningen, banners och puffar på nätet, trailers i tv, kanske till och med stortavlor … Read more

Disjunkta och konjunkta samtal

Det är uppenbart att samtalet är viktigt för oss som människor. Människor pratar, skvallrar, debatterar etc. Här finns, på en nivå, inget nytt när det kommer till vår nya mediavärld. Vi använder “bara” nya verktyg som Twitter, Facebook etc. för att föra de samtal vi ändå vill föra. Jag vill inte här ta upp frågan … Read more