marknadsföring

helsingborg.com – några tankar om inspiration och stolthet

I en artikelserie granskar lokaltidningen delar av Helsingborgs stads kommunikationsarbete. Det välkomnar jag så klart, jag gillar ju öppenhet, utvärdering och feedback. När de är klara med publiceringen ska jag reflektera över helheten, men här och nu vill jag bara bemöta artikeln om helsingborg.com. Helsingborg.com är ingen vanlig kommunwebb. Och den står inte ensam, utan … Read more

Launch-koma och världens bästa kundsupport

Det är alltså inte en extended lunchkoma (även kallad paltkoma) som drabbat mig. Det handlar istället om första steget i lanseringen av Planeto, ett av mina stora favoritprojekt. Charmerande stökigt i schemat eftersom tiden inte stannar för övrigt (igår: fyrans morgonsoffa, idag: Webbstrategi 2010 i sthlm, i morgon: Kommunförbundet Skåne, fredag: Göteborg och Scandinavian Advertising) och övriga projekt … Read more

Grundkurs: så här tjänar du pengar på nätet

I ett samtal på flyget upp till Stockholm insåg jag att en av de mest uppenbara fördelarna med nätet verkar mindre självklart välkänd än jag trodde. På nätet behöver du inte köpa kanalen för att nå ut med ditt budskap. Du behöver givetvis lägga minst lika mycket energi på att göra din produkt attraktiv, att … Read more

Att tvinga anställda att använda Facebook – Min erfarenhet om sociala medier på arbetsplatsen (gästblogg)

En gästpost skriven av Karsten Deppert, entreprenör och caféägare i Helsingborg. Jag tycker hans problem är intressant då det vänder på det gamla diskussionen om anställda verkligen ska få ”Facebooka på jobbet”. Här handlar det istället om att försöka gå igång processen, i en miljö där man vill att Facebook ska bli en naturlig del … Read more

Känslovärde säljer varumärke

Nichade och avgränsade grupper på Facebook tror jag är ett bra sätt att starta engagemang på. Precis som olika nyheter har olika nyhetsvärde är det ju så att branscher, företag och varumärken kan vara mer eller mindre engagerande. Exempel på på branscher som stimulerar och engagerar inom sociala nätverk är ju tillexempel politik, nattklubbar och sportklubbar. Men det är inte  … Read more

Kommersiell demokrati – Skillnaden mellan FRA och sociala nätverk.

“Hur kan folk klaga på FRA-lagen och sen vara ok med att regga sig på det ena sociala nätverket efter det andra där ens personuppgifter används för riktad marknadsföring? Gör inte Google ett intrång i ditt privatliv på samma sätt som FRA-lagen när de tittar på dina surfvanor och annan personlig statistik?” Den kommentaren kom … Read more

Marknadsföringens Ying & Yang – Hybridmarknadsföring

Kärlek börjar med bråk. Sociala medier konkurrerar med mer traditionella metoder. Det är antingen print eller webb, hemsida eller social profil, facebook eller www.whatever.com. Så känns det i alla fall. Antingen heter det “sociala medier är ett jävla gissel! Förklara för mig var affären finns? var tjänar vi pengar?!” eller “sociala medier är framtiden, pappret … Read more

Tidningshusen behöver uppfinna datorn

Ett av mina stående råd till marknadsförare är att definiera sitt erbjudande bortom produkten. Med det menar jag att produkten som sådan på det stora hela är tämligen ointressant. Det som däremot intresserar och attraherar människor är den nytta och den känsla av samhörighet som produkten kan kanalisera. Det här gäller både sportskor och kärnkraftverk. … Read more

Morgondagens varumärken byggs inte med gårdagens metoder

Vi befinner oss mitt i ett socialt och beteendemässigt skifte som i framtiden mycket väl kan komma att jämföras med både den gutenbergska och industriella revolutionen. Nationalstater, kyrkor, media och företag har inte längre ensamrätt på att förmedla åsikter, kunskap, idéer och upplevelser. Rätten till informationsflödet har en gång för alla flyttats till individerna. Och … Read more

Kundrelationer mindre viktigt i en högkonjunktur?

Kundvård är viktigast i kristider. Så resonerar många av de Tyska företagen i en lågkonjunktur enligt marknadsförbundets tidningen Tendens. Konsultföretaget BBDO har gjort en undersökning bland 300 tyska marknadschefer som svarar så här på vilka krisåtgärder som är bäst “in this economy” som man säger på andra sidan pölen: Förbättra kundrelationer 86,7% Optimering av organisation … Read more

Brian Solis till Disruptive Media

Så här dagarna innan Disruptive Media kickar igång på fredag tänkte jag ägna en postning åt en av talarna på detta fantastiska spektakel och ställa mig frågan: Vem är Brian Solis? – Principal of Future Works. En PR och kommunikationsbyrå i Silicon Valley. – En av grundarna till Social Media Club, en organisation som fungerar … Read more

Vilka skriker högst – De starkaste marknadsföringskanalerna på nätet

På sociala media today har man listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier: 1. What are the best tactics to use 2. How do I measure the effectiveness of social media 3. Where do I start? 4. How do I manage the social balance? 5. What are the … Read more

Medieinvesteringarna fortsätter att flytta online

IBM har precis släppt en ny rapport som heter “Beyond advertising” som bland annat tittar på hur annonsering och marknadsföringen har och kommer att förändras. Annonsörerna kommer att fortsätta att följa publiken, så klart. Vilket gör att online-annonseringen kommer att fortsätta att öka. Enligt IBM så ökade “alternative, interavctive channels” från 7 procent till 13 … Read more

Sociala nätverk – Tänk på att…

Dagens blogg går i statistikens tecken. Nedan har jag samlat ett gäng länkar till lite olika undersökningar som ska hjälpa till att definiera vilka möjligheter sociala nätverk har, men också vilka förutsättningar som krävs. Social Media is better for the consideration phase: Undersökning som berättar om att konsumenter framförallt blir medvetna om en produkt eller … Read more

Return of Engagement – ROI:s högra hand.

Det pratas en hel del om ROI (Return if Investment) i marknadsförings och reklamsammanhang. Alltså hur mycket ett företag tjänat på en investering efter det att kostnaderna dragits bort. Om man nu ska vara lite pretentiös så ser formlen ut så här: Naturligvis kan man fortfarande prata om ROI när det kommer till marknadsföring inom … Read more

Digital verklighet skapar affärsmöjligheter

När man pratar om sociala och digitala medier i relation till traditionella medier och marknadsföring pratar man ofta om både och, inte antingen eller. Det samma tror jag kommer att hända med internet och den fysiska verkligheten i stort. Det digitala och fysiska är ett förhållande som började som ett motsats par, men som mer … Read more

Vad innebär egentligen sociala medier? 13 frågor och svar.

Mark Meyer på social media today har lagt ut en bloggpost innehållande 15 (i mitt fall 13) frågor som småföretagaren ofta ställer kring sociala medier i relation till marknadsföring. Idag hade jag tänkt jag skulle försöka svara på dem. Here goes:

1. How much is it gonna cost?

Det bästa med dagens internet och sociala landskap är att det rent teoretisk inte behöver kosta en krona. Många av de sociala webbtjänsterna, exempelvis Facebook, MySpace, Twitter, Jaiku, ja you name it, är ju faktiskt helt gratis. Däremot är det så att en lyckad och social 2.0-kampanj baserar sig på ständiga uppdateringar och kontinuerlig dialog mellan producent och konsument. Det krävs alltså arbete och kan ta ett tag innan man ser resultat. Av den anledningen börjar det bli mer och mer aktuellt att anställa någon som bara sköter företagets sociala delar på nätet och då börjar det ju naturligtvis kosta.

2. But first tell me exactly what it is?

Sociala medier är inte renodlade reklamkanaler, de är kommunikationskanaler som framförallt kan och ska användas för att bygga förtroende och stärka relationer mellan konsument och producent, företag och individ. Sociala medier innehåller olika verktyg för att uppnå detta, men exempel är möjligheten till live chat, skapa grupper och forum baserat på intresse och värderingar. Det blir allt svårare att urskilja enskilda tjänster på nätet och kalla dem för sociala. Hela internet håller på att förändras till ett socialt medium i singular. Fler och fler tjänster blir sociala och möjligheterna för besökaren att på olika sätt kommentera finns så gott som överallt på nätet. Vi står mitt i en social revolution som förvandlat konsumenten till aktiv producent snarare än passiv konsument, det är därför det är viktigt att företagen anpassar sig och gör sig tillgängliga. Konkreta exempel på sociala nätverk och verktyg är: Bloggar, Facebook, MySpace, Fileride, Twitter, Jaiku, YouTube och nu nyligen även Facebook Connect och Google friend Connect.

3. Is it like Facebook or MySpace? Because that´s all I really know.

Facebook och MySpace kan fungera som ganska konkreta exempel när man ger sig i kasst med att förklarar och utveckla kring sociala nätverk. Om inte annat så kan ju absolut facebooks utveckling illustrera hur stor denna “trenden” är. Men sociala medier är ändå så mycket mer. Snarare än att illustrera fenomenet genom enskilda tjänster är det viktigt att titta på nätet som ett socialt medium snarare än något som är uppdelat i olika tjänster. Kommunikation på nätet drivs idag mer och mer av dialog och det är inte bara på Facebook och MySpace det pratas på, utan på hela nätet. Men naturligtvis måste man avgränsa sig som företag, det går inte att använda alla kanaler. I Sverige är Facebook det absolut största sociala nätverket och ska man bara synas någonstans är det absolut där. YouTube och företagsbloggande är andra kanaler som jag absolut rekommenderar.

4. Twitter? I´ve heard about it, but I´m not really sure what it is.

Twitter är vad man kallar för microbloggning, en slags mix mellan MSN, socialt nätverk och blogg. Precis som på Facebook och andra communitys bygger du upp ett nätverk av vänner. Tjänsten fungerar som så att du slänger ut ett kort statusmeddelande som dina vänner och sin tur deras vänner kan se och kommentera på. Skillnaden är alltså att tjänsten inte bara är avgränsad till din egen vänskapskrets utan föder samtal och diskussion utanför din egen intimsfär. Eftersom microbloggning är baserat på korta meddelande snarare än löpande texter är tjänsten snabbare/mer dynamisk än bloggar och öppnare än ett traditionellt socialt nätverk. Twitter är den stora tjänsten i USA, i Sverige är det framförallt Jaiku som gäller (se ovan för länkar).

5. A Blog? I don´t see what a blog is going to do for my business, besides, I don´t have time nor the desire to write one.

Ok, först och främst är inte sociala medier något för alla företagare. Man kanske arbetar med en målgrupp som inte alls nås eller litar på de här kanalerna och då får man naturligtvis anpassa sig efter det. Däremot handlar detta mycket om långsiktigt tänkande och vill man som företagare förbereda sig inför framtiden så måste man sätta sig in detta fenomenet. Däremot anser jag att just en blogg är ett alldeles ypperligt sätt att kommunicera med sina kunder igenom. Bloggande är en möjlighet att sätta en röst på företaget och berätta för sina kunder om vad som händer bakom “scenen”. Så länge kunden kan läsa skapar detta en närmare relation med konsumenten som dessutom får möjligheten att kommentera och föra en dialog med organisationen. Detta skapar tillit som i förlängningen skapar långsiktigt lojala kunder. Dessutom kan en blogg sökoptimeras, vilket om det görs rätt, placerar din hemsida högt upp bland Googles sökresultat. Blir dessutom bloggen framgångsrik kan du som företagare ta betalt för annonser på sajten. Mycket handlar alltså här om att driva trafik, trafik som i slutändan kan generera fler kunder och i slutändan mer intäkter.

6. So you´re going to “show me” how social media is going to drive business? OK.

De drivande faktorerna är 1) Målgruppsanpassning 2) Dialog 3) Arbete 4) Tålamod. Sociala nätverk skapar relationer mellan företagen och konsumenten, det handlar om ständig tillgång och närvaro vilket inte är något annat än ett gigantiskt mervärde för kunden. Sociala medier är en förädlingsprocess av företagets tjänster och service. Idag handlar det snarare om costumer relations än om marknadsföring. Men har du som företagare haft tålamod och lagt ner mycket arbete på företagets digitala profil och arbetat kontinuerligt med att uppdatera händelser och hela tiden föra dialog med kunden på dina olika nätverk, då sitter du garanterat med ett stort gäng hängivna anhängare och det är då de sociala medierna hittar sin plats och styrka som marknadsföringskanaler eftersom du: 1) Når rätt, hängivna och intresserade kunder… 2)…med minimal ansträngning som du dessutom…3)…kan följa upp och mäta effekten av produkten/tjänsten på utan svårigheter. Total täckning och räckvidd alltså.

7. Who else is using it?/Are there any companies like mine that are using it?

Istället för att jag ska babbla på här vill jag hänvisa till en lista av Peter Kim, upphittad på social media today.

Read more

Den digitala måttstocken

När jag pluggade marknadsföring var mätbarhet alltid en stor fråga. Hur mäter du effekterna av din aktivitet? Målen du som marknadsförare sätter upp ska enligt en av marknadsföringens tumregler vara SMARTA – alltså Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidssatta och Anpassade (phuuu, jag kom ihåg, var är guldstjärnan när man förtjänar den;) Ju mer fragmenterat och … Read more

Social media = konversationsmarknadsföring

Förra torsdagen var jag och representerade Mindpark på annonsörsdagen i Malmö. Jag svarade på frågor kring social nätverk, digitala trender och vart nätet är på väg. Något som jag frekvent tjatade om är att sociala medier inte bör ses som reklamkanaler utan kommunikations, eller konversationskanaler vars primära syfte bör vara att bygga dialog och långsiktiga … Read more

Marknadsföring bland sociala tjänster – sociodigital kompetens

Social media är  ett föränderligt medialandskap som tar till vara på olika intressen, åsikter, värderingar  och kulturer. Sociala medier som marknadsföringskanal innebär en otrolig snäv målgruppsprofilering med riktad budskap i samma anda som direktmarknadsföring. Det är dessutom en pågående process baserad inte bara på dialog, utan rätt dialog. Jag inbillar mig att marknadsföring inom de … Read more

OS i blogg

Så här när det börjar närma sig OS-tider tänkte jag att det kunde vara trevligt med lite toplistor och pallplatser över världens media och marknadsföringbloggar. Det är Advertising Age som har listat de top 729 bästa mediabloggarna på denna gröna jord. Den första svenska bloggen är AdLand som kommer på en smickrande 22:a plats. Nästa … Read more

Lägesrapport efter lite mer än ett halvår

SuperAnton har lite spännande tankar runt vår verksamhet. Jag ska återkomma mer till dem längre fram, för det finns mycket idéer om hur vi ska få upp fart i den riktningen som Anton efterlyser. Men det tar tid att få upp tempo. Mycket av det första halvåret har gått åt till att få massor av … Read more