medieinvesteringar

Medieinvesteringarna ner 13 procent i år

Enligt den senaste prognosen från IRM (pdf) kommer mediemarknaden att minska med drygt 13 procent i år. Det betyder att medieinvesteringarna kommer att minska med  4,3 miljarder kronor i år jämfört med 2008. Totalt investerades 32,4 miljarder kronor i medieutrymme under 2008 och i år förutspår IRM att den siffran kommer att landa på 28,1 miljarder. … Read more

Annonsintäkterna på internet ner 5 procent

Under första årets första tre månader minskade annonseringen online i USA med 4,9 procent jämfört med motsvarande period 2008, enligt de senaste siffrorna från The Interactive Advertising Bureau tagit fram tillsammans med PricewaterhouseCoopers. Under första kvartalet uppgick annonseringen online till 5,5 miljarder USD jämfört med 5,8 miljarder kvartal 1 2008. Onlineannonseringen klarar sig riktigt bra om man … Read more

Medieinvesteringarna ner 9 procent i USA i år

Enligt J.P.Morgan (pdf) kommer annonsmarknaden i USA att tappa 9 procent i år jämfört med 2008. Från 283 miljarder dollar 2008 till 258 miljarder dollar i år. Förra året minskade de totala medieinvesteringarna i USA med 2,6 procent. Bland de större marknaderna i Europa minskar medieinvesteringarna också. I J.P.Morgans prognos kommer Tyskland att minska med … Read more

Annonseringen i online video ökar kraftigt

Enligt en prognos från eMarketer/MAGNA kommer annonseringen i online video att öka med 32 procent i år i USA, från 530 miljoner USD 2008 till 699 miljoner USD i år. Dock har prognosen skruvats ner något sedan förra sommaren, då en tillväxt på 45 procent förutspåddes för 2009. Nästa år kommer annonseringen i online video att … Read more

Medieinvesteringarna minskar med 7 procent i år

Medieinvesteringarna globalt kommer att minska med 6,9 procent i år jämfört med 2008, enligt den senaste reviderade prognosen (pdf) från ZenithOptimedia som publicerades igår. I år kommer de totala medieinvesteringarna uppgå till 453 miljarder USD, förra året var motsvarande siffra 487 miljarder. ZenithOptimedia räknar med att annonseringen kommer att öka med 1,5 procent 2010 till … Read more

Största tappet någonsin för tidningarna i USA

Enligt de senaste sifforna från NAA (Newspaper Association of America) minskade tidningarnas annonsintäkter i print med 17,7 procent under 2008 jämfört med 2007. Det är det värsta tappet sedan NAA började mäta på 50-talet. Anmärkningsvärt är också att det är tredje året i rad som intäkterna minskar, vilket aldrig tidigare har inträffat. Under 2008 var … Read more

Internetannonseringen upp 11 procent i USA

Trots finanskris så ökade internetannonseringen i USA under 2008 med 10.6 procent jämfört med 2007. Enligt “Internet Advertising Revenue Report 2008” (pdf här) från Interactive Advertising Bureau (IAB) så nådde internetannonseringen i USA totalt 23,4 miljarder USD under 2008. Det är en ny rekordnotering och motsvarande siffra för 2007 var 21,2 miljarder USD. Trots att tillväxten minskar så … Read more

Medieinvesteringarna fortsätter att flytta online

IBM har precis släppt en ny rapport som heter “Beyond advertising” som bland annat tittar på hur annonsering och marknadsföringen har och kommer att förändras. Annonsörerna kommer att fortsätta att följa publiken, så klart. Vilket gör att online-annonseringen kommer att fortsätta att öka. Enligt IBM så ökade “alternative, interavctive channels” från 7 procent till 13 … Read more

Internetannonseringen ökade 18 procent

Enligt de senaste siffrorna från IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) så ökade annonseringen i Sverige med 1,3 procent under 2008. Från 31,9 miljarder 2007 till 32,3 miljarder 2008. Dock sjönk medieinvesteringarna mot slutet av året, under det fjärde kvartalet minskade annonseringen med 4 procent. Internetannonseringen ökade med 18 procent under 2008. Även TV-reklamen ökade … Read more

Dyster prognos för tidningarna i USA

Enligt eMarketers beräkningar minskade tidningarnas annonsintäkter i USA med 16,4 procent under 2008 till 38 miljarder USD. Och enligt prognosen kommer tappet att vara nästan lika stort i år; minus 15,8 procent. Det betyder att annonsintäkterna för tidningarna i USA beräknas landa på 31,9 miljarder dollar i år. Och även om 2008 och 2009 är … Read more

Fortsatt tillväxt för onlineannonseringen

Trots finanskris så förutspår eMarketer att onlineannonseringen kommer att öka nästa år i Storbritannien. I sin senaste prognos räknar de med en tillväxt på 7 procent, vilket betyder att annonseringen online kommer att uppgå till 3,6 miljarder pund nästa år. I år förväntas siffran landa på 3,3 miljarder pund, vilket är en ökning med 21 … Read more

Mediainvetseringarna backade 1,7 procent i USA under jan-sep

Under årets första nio månader minskade medieinvesteringarna i USA med 1,7 procent jämfört med motsvarande period förra året. Det visar siffror som TNS Media Intelligence publicerar. Tredje kvartalet 2008 minskade med 2 procent jämfört med kvartal 3 2007. OBS! I internetsiffrorna ingår endast displayannonser. Annonseringen online står för den största ökningen ökade med 7 procent … Read more

Medieinvesteringarna i Storbritannien ner 3 procent i år och 6 procent nästa år

Mediainvesteringarna i Storbritannien kommer att minska med nästan 6 procent nästa år, enligt senaste prognosen från GroupM/WPP. Rapporten beskriver en nedgång för alla medier, med undantag av internet. De största tappen drabbas printmedierna av. T ex förutspås de regionala tidningarnas annonsintäkter minska med nästan 14 procent. Även tidskrifter drabbas hårt med en minskning med 9,5 … Read more

Värsta kvartalet hittills för tidningarna i USA

Under det tredje kvartalet i år minskade de amerikanska dagstidningarnas annonsintäkter med 19,3 procent i pappret jämfört med tredje kvartalet 2007. Det är det största raset sedan Newspaper Association of America började publicera kvartalssiffror 1971. Annonsintäkterna i print minskade från 10,1 miljarder kvartal 3 2007 till 8,2 miljarder under det tredje kvartalet i år, ett … Read more

Medieinvesteringar 2009 – Internet klarar sig bäst

Enligt IRMs senaste prognos kommer reklammarknaden att minska med 5 procent nästa år till följd av lågkonjunkturen. Totalt kommer medieinvesteringarna att upgå till 31,3 miljarder 2009, ner från 32,8 miljarder i år. Internetannonseringen förväntas öka med 7 procent under nästa år enligt prognosen. För övriga medier ser det tuffare ut. Dagspressen kommer totalt att tappa … Read more

Fortsatt tillväxt för annonseringen online

På grund av finsnakrisen så har eMarketer reviderat sin prognos för onlineannonseringen i USA. Enligt den nya progmosen kommer medieinvesteringarna online att uppgå till 25,7 miljarder dollar 2009. Det är 9 procent mer än vad som kommer att spenderas i år. I augusti, innan finanskrisen slog till på allvar, förutspådde eMarketer att tillväxten 2009 skulle … Read more

Internetannonseringen upp 14 procent under årets första nio månader

Under årets nio första månader uppgick onlineannonseringen i USA till 17,3 miljarder dollar. Det är en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period förra året, då annonsintäkterna uppgick till 15,2 miljarder dollar. Det visar siffror som The Interactive Advertising Bureau tagit fram tillsammans med PricewaterhouseCoopers. Under det tredje kvartalet uppgick annonsintäkterna på nätet till … Read more

Internetannonseringen ökar med 23 procent i Frankrike

Enligt siffror från France Pub, som eMarketer publicerar, så kommer onlineannonseringen i Frankrike att omsätta 913 miljoner euro. En ökning med 23 procent jämfört med 2007. Dock minskar tillväxten för nätet i år, jämfört med förra året då var ökningen hela 35 procent. Även utomhus kommer att öka, men endast med 2 procent och alla … Read more

Internetannonseringen upp 20 procent

Internetannonseringen ökar med 20 procent jämfört med tredje kvartalet 2007, enligt den senaste pressreleasen från IRM. Av hela mediekakan, som omsatte 6,9 miljarder under kvartal 3,  svarar internet för 16,3 procent. Även TV-reklamen ökar (upp 5 procent) och står för 14 procent av medieinvesteringarna. Totalt ökade medieinvesteringarna med 2,2 procent under det tredje kvartalet jämfört … Read more

Internetannonseringen i Norge växer fortfarande, men långsammare

När de andra medierna minskar i Norge, fortsätter internet att trotsa nedgången. Det visar siffror från Mediebedriftenes Landsforening. I september ökade internetannonseringen med 2 procent sedan september 2007. Under januari till september är annonseringen på nätet uppe i 1,4 miljarder NOK, en ökning med 11 procent jämfört med med motsvarande period förra året. I september … Read more

Många prognoser blir det…

Förutom att göra egna prognoser har eMarketer sammanställt ett stort antal undersökningsföretags prognoser för internetannonseringen i USA i år och nästa år. Och trots att prognoserna spretar lite så ligger tillväxten i samtliga prognoser över 10 procent i år och nästa år. eMarketer pekar också på att tillväxten för de fyra stora portalerna – Yahoo!, … Read more

Internetannonseringen upp 21 procent i UK

Annonsmarknaden i Storbritannien omsatte nästan 9 miljarder pund (8,98 miljarder) under första halvåret 2008, enligt IAB UK (Internet Advertising Bureau). Det är en minskning med 0,7 procent jämfört med första halvåret 2007. Med undantag av internet så minskade medieinvesteringarna i alla stora medier och räknar man bort internet så minskade annonsmarknaden 4,6 procent. Under första … Read more

Annonseringen online upp 23 procent i år

Enligt en ny rapport från EITO (The European Information Technology Observatory) kommer den globala annonseringen online i år att öka med 23 procent. Enligt prognosen kommer de totala medieinvesteringarna uppgå till 31,7 miljarder euro. I Europa kommer ökningen att vara störst; upp 31 procent i år till 9,1 miljarder euro. USA är dock fortfarande den … Read more

Annonsintäkterna på internet upp 15 procent

Första halvåret i år uppgick annonsintäkterna på internet i USA till 11,5 miljarder USD. Det är en ökning med 15,2 procent för motsvarande period 2007. Då uppgick annonseringen till 10 miljarder USD. Det visar siffror som The Interactive Advertising Bureau tagit fram tillsammans med PricewaterhouseCoopers. Under det andra kvartalet var annonsintäkterna på nätet 5,7 miljarder … Read more