medielandskapet

Mindpark #001: När medierna ignorerade sin publik

Eller: varför ”interaktivitet” är 00-talets mest bortglömda ord. 00-talet har inneburit en större omvälvning av mediemarknaden och mediekonsumtionen än kanske något decennium tidigare. Hela tanken med den här listan är, om jag förstått Jocke Jardenberg rätt,  att spegla och påminna om det, utifrån en mängd olika perspektiv och händelser, som på något sätt definierat sin … Read more

Bloggteamet förstärkt!

Wow, vilken uppslutning. Jag är alldeles vimmelkantig och har säkert gjort en och annan miss, men nu ska det finnas 46 namn på den här listan. Det är helt enormt, och en förstärkning som behövs inför höstens stora projekt här på sajten. Här är alla nya namn: Anders Sjöman Andie Nordgren Anton Johansson Cecilia af … Read more

Har jag glömt att vara konstruktiv?

I en slags mix av personlig reflektion och försök att plocka fram rak nytta för mediehusen gick jag idag genom alla de poster jag skrivit på jardenberg.se fram till idag (259 inlägg). Det fanns framför allt två skäl till det. Dels att Bosse Svensson på MKTmedia mot slutet av ett samtal med Axel Andén på … Read more

Ödesfrågan 2 – vem vill stå för fiolerna?

Bo Hedins inlägg igår lyfte frågan om framtidens journalistik, och hur den skall finansieras. Han oroade sig främst för risken att gammelmedias roll som ett grävande, analyserande och granskande organ utarmas, i takt med att näringslivets pengar flyttar till gratismedierna på Internet. Hans farhåga är säkert berättigad, åtminstone från ett journalistiskt perspektiv. Men är den … Read more

När dagstidningarna dör

  New York Times söndagsbilaga skriver här om vad som händer med en storstads identitet när dagstidningen dör.  Långt och läsvärt. Jag citerar: This drumbeat, a relentless declaration that print is doomed, may be a problem in and of itself, making it easy to cast anyone who wants to save print as a Luddite. In … Read more

Mindparks Bloggteam – 20 heta namn

Spaden i marken, nu sätter vi igång. Jag är otroligt lycklig och stolt över att få presentera de 20 21 smartskallar (Bo Hedin meddelande precis att han tar steget från Bubblare till fullvärdig medlem) som inledningsvis kommer att utgöra Mindparks bloggteam. Redan tidigare har jag berättat en hel del om tankarna med det här, men … Read more

Månlandningen – den tidens länkbete

Hela webben går fullständigt bananas över månlandningen, nu när den firar 40 år. Och jag är själv en stor fan, har häckat på wechoosethemoon och följt twitterflöde i realtids-repris. Jag ville ju bli astronaut en gång i tiden… Och nu ser jag att Kottke har satt upp en live-tv-realtids-repris av eventet. Helt underbart. Men det … Read more

Facitsjukan och mediebranschen

Visst känner vi alla till hur det gick för Facit och deras mekaniska räknemaskiner. Det gick inte alls. Hela företaget – dominerande över världen och en mångmiljardaffär – försvann i praktiken under loppet av bara ett par år. Och visst känner vi alla till begreppet ”disruption” som enligt tyda.se bland annat kan tolkas som sprängning … Read more

Action i mediebranschen!

Det händer saker i den svenska medieankdammen och det är ju helt underbart. I synnerhet som det är satsningar som kommer från olika håll, och som på flera sätt går lite på tvären mot etablerade sanningar. Igår lanserades äntligen nyheter24.se som Resume och Dagens Media redan skrivit spaltkilometer om. Sajten bygger på ett rasande snabbt … Read more

Medielandskap i förändring. Eller: överraskad av iPhone i badkaret

Inte av själva tanken, för det är jag själv som uttalat den – men av att det publicerades redan. Jag trodde det var veckan efter midsommar det skulle in. Så min planerade utvikning på temat har inte hunnits med. Ändå, man får gilla läget: här syr jag i alla fall ihop de tre artiklarna (där … Read more

It is the best of times, it is the worst of times

Så inleds den gamla klassikern Epic 2014 (och även uppföljaren Epic 2015). Har du inte sett dem, så se dem. Eller se dem igen – de är underbara tidsdokument och fortfarande snyggt producerade. Deras tagline lyder så här: In the year 2014 the New York times has gone offline. The Fourth Estate’s fortunes have waned. … Read more

Ny reklam till nya medier

Medielandskapet förändras. Nya medier och forum bryter hela tiden ny mark och det sätter stor press och ett utvecklingsfokus på dagens traditionella reklam och annonsbyråer. Enligt en forskarrapport från IBM står reklamindustrin inför en större splittring de kommande fem åren än den har gjort de senaste femtio. Övergången från passiva till aktivt medvetna konsumenter som … Read more