reklam

jardenberg kommenterar – 28 Jul, 2010

Badankan anfaller (test med video från iPhone4) on Vimeo – Det är lite semester och lite jobb nu. Idag ska jag till malmö för styrelsemöte i Planeto, men igår satt jag ute i solen och jobbade. En anka kom på besök, jag filmade med iPhone och kpassade på att göra ett eget test. Filmerna tar … Read more

Grundkurs: så här tjänar du pengar på nätet

I ett samtal på flyget upp till Stockholm insåg jag att en av de mest uppenbara fördelarna med nätet verkar mindre självklart välkänd än jag trodde. På nätet behöver du inte köpa kanalen för att nå ut med ditt budskap. Du behöver givetvis lägga minst lika mycket energi på att göra din produkt attraktiv, att … Read more

Kort om: Bing promotes “two chicks at once”

Det enda jag tycker sämre om än politisk korrekthet är ren och skär dumhet. Och den här videon från Microsoft för att sälja Bing är faktiskt bland det absolut dummaste jag sett. Seriously though, this campaign won’t bring Bing any new users (except for males, age 15-17), but it will distract the rest of us … Read more

#brasak TV4: Vi tog in 145 nya kunder

Säljet på TV4 gör en grym prestation under det tuffa 2009. Utöver ett stort antal nya kunder på riksnivå lyckas man göra en rejäl inbrytning lokalt också. Extra imponerande ett år då man ställdes mot hårdsäljande lokalpress. Ljuset i fjolårets reklammörker kommer från lokalreklamen i TV4 Sverige, som ökade med 3 procent: – Det är … Read more

Mindpark #058: Reklam och PR i kommunikativ frontalkrock

Ikväll tävlar en omkullkastad PR-bransch – präglad av lika delar förvirring och förändring – om vem som ska är bäst på sk marknads-PR. Det är den sjätte upplagan av Spinn – PR-branschens svar på reklambranschens Guldägg. Spinn är tävlingen i effektiv svensk marknads-PR. Och “Guldägget” Sveriges äldsta och mest erkända reklamtävling med syfte att lyfta … Read more

Mindpark #005: Reklamavbrottsprocssen

Det var oväntat vårvarmt den 18 mars 2008 där vi stod på Högsta Domstolens borggård. Och varmare blev vi när domslutet kom: vi hade ju vunnit. HD:s dom var entydig: TV4 hade brutit mot upphovs- och immaterialrätten när de gjorde reklamavbrott i filmerna ”Alfred” och ”Hajen som visste för mycket” utan att be om tillstånd. … Read more

Marknadsföringens Ying & Yang – Hybridmarknadsföring

Kärlek börjar med bråk. Sociala medier konkurrerar med mer traditionella metoder. Det är antingen print eller webb, hemsida eller social profil, facebook eller www.whatever.com. Så känns det i alla fall. Antingen heter det “sociala medier är ett jävla gissel! Förklara för mig var affären finns? var tjänar vi pengar?!” eller “sociala medier är framtiden, pappret … Read more

Jag lovar

Jag lovar, originally uploaded by jardenberg. Jag har inte gett AdLibris någon som helst anledning att tro jag är intresserad av Dam Browns nya. Jag har säkert handlat 150-200 böcker av dem – varenda en har tillhört kategorin “smal facklitteratur”. Förstår de inte vilken otjänst det är att skicka mig det här då? Det blir … Read more

Reklam blir inte bättre än så här

Japp, Tiger Woods kan gå på vattnet. Men jag är ännu mer imponerad av marknadsfolket på EA, världens största utgivare av speltitlar. Företaget har tidigare imponerat genom att fortsätta växa och dominera en svår marknad. Man har aktivt utvecklat spännande intäktsmodeller (ett exempel av många, från Business week) och på de flesta sätt visat att … Read more

Ny reklam till nya medier

Medielandskapet förändras. Nya medier och forum bryter hela tiden ny mark och det sätter stor press och ett utvecklingsfokus på dagens traditionella reklam och annonsbyråer. Enligt en forskarrapport från IBM står reklamindustrin inför en större splittring de kommande fem åren än den har gjort de senaste femtio. Övergången från passiva till aktivt medvetna konsumenter som … Read more

Dag 10: Gårdagens skämt är dagens verklighet

1978 visade Saturday Night Live en sketch om en butik som bara säljer tejp. Poängen var att ägarna inte förstod varför det inte kom några kunder när de hade så mycket tejp att där rimligtvis måste finnas något för alla! Det var 1978. 2004 öppnade butiken Rice to Riches på Manhattan som bara säljer rispudding … Read more

Dag 3: Global Postorder med ett alldeles för högt pris.

Varje dag klockan ett när posten kom markerade ett speciellt ögonblick för mig som barn, och jag brukade alltid nyfiket hänga över min mamma när hon öppnade breven som om varje vikt A4 var en hälsning från tomten. Jag var så fruktansvärt avundsjuk för att hon fick något att öppna varje dag. “Jag vill också … Read more