sociala medier

Äggen i regeringen – om demokrati, framtid och sociala medier

Tobias Brandel på Svenska Dagbladet gör en genomgång av Löfven-regeringens närvaro i sociala medier. Flera av dem har ingen närvaro alls: I vissa fall har de inte ens brytt sig om att lägga upp ett eget foto utan har det försmädliga ”ägget” som profilbild (bilden som visas när kontoinnehavaren inte laddat upp en egen bild). … Read more

Bilden av Helsingborg – hur ser den ut egentligen?

En av de saker som jag saknat mest på helsingborg.com är innehåll skapat av andra än oss som jobbar i staden. Vi har en lista med många sådana möjligheter och kommer arbeta av dem efter hand. Men en lågt hängande frukt, och en självklar första punkt med tanke på sajtens fokus, är att hämta in material … Read more

Precis som de gamla grekerna #sswc

En väsentlig del av mina somrar är numera vistelser till Almedalen på Gotland och SSWC på Tjärö. Två event, på två öar, som har otippade likheter med den gamla grekiska övärlden för över 2 000 år sedan. Man brukar skämta om att börja en berättelse med “de gamla grekerna”, men jag tänker utmana ödet och … Read more

jardenberg kommenterar – 28 Jul, 2010

Badankan anfaller (test med video från iPhone4) on Vimeo – Det är lite semester och lite jobb nu. Idag ska jag till malmö för styrelsemöte i Planeto, men igår satt jag ute i solen och jobbade. En anka kom på besök, jag filmade med iPhone och kpassade på att göra ett eget test. Filmerna tar … Read more

Valvaka på ett helt nytt sätt

På väg hem från Almedalen och min lista på blogginlägg som ska skrivas är längre än någonsin. Spottar i nävarna och sätter igång med det som kräver mest engagemang från oss alla – valvaka.tv Du har förhoppningsvis inte missat att vi har sänt gerilla-tv om sociala medier i Almedalen under hela veckan som gått. Grymt … Read more

Torsdag med sociala medieakuten – the talkshow

Vi sänder klockan 08.30 från Café Milagro på Stora Torget 18. Välkommen att vara med på plats, eller på nätet via jmw.se/live Onsdag kväll intog Maud Olofsson stora scenen i Almedalen och redan torsdag morgon har vi reaktionerna. Vi utvärderar nyckelord från talet genom deras genomslag i bloggosfären och tar tempen på Centerpartiets aktiviteter i … Read more

Onsdag med sociala medieakuten – the talkshow

Sändningen är klar för idag, här kan du se den på blip.tv Vi sänder klockan 08.30 från Café Milagro på Stora Torget 18. Välkommen att vara med på plats, eller på nätet via jmw.se/live Idag kommer vi att fokusera på hur det gick för Folkpartiet under gårdagen och natten. Givetvis utvärderar vi nyckelord från Jan … Read more

Tisdag med sociala medieakuten – the talkshow

Vi sänder klockan 08.30 från Café Milagro på Stora Torget 18. Välkommen att vara med på plats, eller på nätet via jmw.se/live Idag ska vi presentera något helt nytt. Tillsammans med vännerna på Twingly har vi plockat fram något som vi tills vidare kallar för nyckelordsindex (bara 48 träffar på gooogle;) I korthet, ur partiledartalen … Read more

Måndag med sociala medieakuten – the talkshow

Vi sänder klockan 08.30 från Café Milagro på Stora Torget 18. Välkommen att vara med på plats, eller på nätet via jmw.se Uppdaterat, sändningen är över. Stökigt och stressat även dag två. Här finns arkivet på blip.tv Igår pratade Fredrik Reinfeldt från stora scenen i Almedalen och moderaterna hade ”sin dag”. Idag tittar vi på … Read more

Premiär för sociala medieakuten – the talkshow

Uppdaterat: Första dagen med vår talkshow. Stressigt, förvirrat och otajt. Precis som en första dag ska vara. Finns hos blip.tv Det här blir kort, det är mindre än åtta timmar kvar till vi går live med vårt första samtal om sociala medier och politik – almedalen, alltså – i skön förening. Vi spelade in en … Read more

Djupare in än någon annan

Jag sjösatte ett experiment. En gammelmediaprodukt som skulle anpassas till den sociala webben. Vill ni veta hur det har gått med 30Minuter? Jag tar det som ett ja. I knappt ett halvår har vi sänt 30Minuter i 24Corren och 24nt. Tisdag, onsdag, torsdag. Varje vecka. Vi har varit drygt en och en halv tjänst som … Read more

Redaktörernas återtåg – here comes everybody

Den 19 maj kunde vi läsa Henrik Berggren, ledarskribent, leverera en text under rubriken ”Sociala medier: Redaktörernas uttåg”. Bakgrunden är en biografi över författaren Raymond Carver som beskriver den symbios med redaktören Gordon Lish som skapade hans verk. Alla redaktörer är naturligtvis inte av den kalibern. Men vi borde fundera på vad vi förlorar i … Read more

Sociala medier, transparens och Johari fönster

Jobbar med lite långsiktiga förberedelser (nästa vecka;) och slås av en fundering. Googlar lite och konstaterar att det inte precis skrivits spaltmeter om Johari fönster och kopplingen till öppenhet, transparens och sociala medier Det ska jag råda bot på efter nästa vecka, men just nu tänkte jag bara öppna upp kommentarsfältet. Länka, tyck, tyck emot, … Read more

Liten övning för mediehuset (relevans, relation och realtid)

För att kunna bearbeta komplexa frågor behöver de brytas ner i mindre bitar. Jag tror mig ha märkt att mediehusen allt för ofta attackerar internet med för trubbiga verktyg. Och i de fall vi försöker bryta ner dem så blir det ofta i gamla kända och invanda munsbitar. Ni vet Tidning eller webb Vi eller … Read more

Om de tre webbarna – frukostklubben med MiH

En presentation där Google, bloggosfären, Facebook och Twitter används för att väcka tankar om det som internet har kommit att bli. Det var i en intervju som Fredrik Wass gjorde med mig som jag började klura i de här banorna: iPhonen etablerades som ett fönster till Kevin Kellys “one machine”. Det blev vardag för mig … Read more

Om individen i de sociala medierna – frukostklubben med MiH

Yours truly, onstage, på Lindab Arena i Ängelholm. Normalt sett är det Rögle som håller till här men en gång i månaden kör man frukostklubben i arenans läckra restaurang. Detta var andra gången och det var imponerande 170 anmälda. Hur kul som helst. Jag pratade om individen i de sociala medierna. Vad är det som … Read more

Philip Young – Building bridges with social media

Philip Young on stage, talking about social media and how to get from here to there. Or was it from there to here? Anyway, great presentation. You do want to see it and learn the way from meeting someone to marrying someone.  Also, before Philip went on stage we watched ”We Think” by Charles Leadbeater … Read more

Sverigebilen gör PR – och jag kliar mig i skallen

Det är möjligt att jag är en sucker. Att det här faktiskt bara är en installation, att det snart kommer en lång näsa. Men det får det vara värt. Det är också möjligt, till och med sannolikt att det är ett projekt helt orkestrerat av Avis, snarare än att de två ljuvliga nördarna ”samarbetar” med … Read more

Att tvinga anställda att använda Facebook – Min erfarenhet om sociala medier på arbetsplatsen (gästblogg)

En gästpost skriven av Karsten Deppert, entreprenör och caféägare i Helsingborg. Jag tycker hans problem är intressant då det vänder på det gamla diskussionen om anställda verkligen ska få ”Facebooka på jobbet”. Här handlar det istället om att försöka gå igång processen, i en miljö där man vill att Facebook ska bli en naturlig del … Read more

Vi ses väl på Social+Cash?

Det kom ett mail precis. Det är så trevligt att det får åka ut på bloggen oredigerat. Hej och stort GRATTIS! Nu har vi utsett de 10 personer som får bloggerpass till Disruptive Media-konferensen Social+Cashoch du är en av dem! Konferensen hålls på Tekniska Muséet den 25 mars. Klockan 08.30 slår vi upp portarna för kaffe och registrering och … Read more

#brasak Sanningen bakom en kvällstidningsrubrik

Jonas Karlsson, SVT-medarbetare och en av bloggarna bakom Vinterstudion har blivit illa åtgången av Aftonbladet. Men istället för att knyta handen i fickan gör han det enda raka, kör på transparensspåret: Nåväl, här kommer Aftonbladets Kristofer Bergströms och min konversation i oredigerat format: via Sanningen bakom en kvällstidningsrubrik :: Vinterstudiobloggen. Läs hans inlägg först. Läs … Read more

Känslovärde säljer varumärke

Nichade och avgränsade grupper på Facebook tror jag är ett bra sätt att starta engagemang på. Precis som olika nyheter har olika nyhetsvärde är det ju så att branscher, företag och varumärken kan vara mer eller mindre engagerande. Exempel på på branscher som stimulerar och engagerar inom sociala nätverk är ju tillexempel politik, nattklubbar och sportklubbar. Men det är inte  … Read more