trend

Morgondagens varumärken byggs inte med gårdagens metoder

Vi befinner oss mitt i ett socialt och beteendemässigt skifte som i framtiden mycket väl kan komma att jämföras med både den gutenbergska och industriella revolutionen. Nationalstater, kyrkor, media och företag har inte längre ensamrätt på att förmedla åsikter, kunskap, idéer och upplevelser. Rätten till informationsflödet har en gång för alla flyttats till individerna. Och … Read more

Microbloggar ökar och Japan tar täten

Vassa Eggen tipsade på Jaiku om en bloggpost från Hitwise (se där, en av de stora fördelarna med microbloggar). Hitwise har tittat på trafiken till Twitter som ökat kraftigt den senaste tiden. Enligt deras mätningar har trafiken ökat med 700 procent under det senaste året. Under de senaste tre månaderna har trafiken mer än fördubblats … Read more

Femdagarsveckan – någon som minns den?

1964 introducerades en arbetsvecka om endast fem dagar. Man skulle jobba måndag till fredag och sedan hade man två dagar ledigt innan man klev in i ekorrhjulet igen. En princip som idag, på flera sätt, känns lika förlegad som den gamla industrisemestern. Sverige stänger inte längre hela juli och vi jobbar inte längre 8-5, måndag … Read more

Facebook – En stor nattklubb men bara ett dansgolv

Användarna flyr Facebook. I dec 2007 hade siten 8,9 miljoner användare i Storbritannien. Jan 2008 hade siffran sjunkit tilll 8,5 miljoner. Men det är inte bara Facebook som lider av sjunkande besökssiffror, även MySpace upplever minskande användarstatistik. En ökad oro över den mängd personlig information som ges ut på internet och att arbetsgivare och företag … Read more

Transparens – därför funkar det

Det har varit mycket spinn runt transparens de sista dagarna. Björn har skrivit ett bra inlägg under rubriken ”The trouble with transparency” som bygger vidare på hans gamla postning där han lovade att han skulle bli sveriges mest transparenta VD. En utmaning som vi var ett par som plockade upp… Niclas följde upp genom att … Read more

Utomhusreklam har fått en ansiktslyftning

Web Tv växer på Internet. 43% av den amerikanska online populationen har sett sina favoritprogram online. 12 månader tidigare låg samma trend på 25%. Det som började med UGV på YouTube och andra streamade siter har idag tagit sina första steg mot att bli en norm snarare än ett undantag. I takt med att nya … Read more

Ökad trafik till kartsajter. MapQuest fortfarande störst men Google Maps ökar mest

Hitwise har tittat på trafiken på kartsajter i USA. Mapquest är fortfarande den största aktören med hälften av alla besök. Google Maps är den näst största med 22 procent av alla besök. Yahoo! Maps och Local Live (MSN) är trea och fyra med 13 respektive 4 procent av besöken. Under 2007 ökade den totala trafiken … Read more

Top Ten

Nielsen har släppt en undersökning om Amerikanska mediatrender 2007. Undersökningen presenteras som tio i topp listor och behandlar ämnen som: television, Internet, reklam, mobil, konsument trender, tv-spel, filmer. DVD, musik och böcker. Jag presenterar bara de mest relevanta listorna här men gå in på amerikanska medietrender 2007 för det samlade materialet. Detta är inte riktigt … Read more

Key Trends 2008 & God Jul!

Häromveckan deltog jag för första gången i en JupiterTel. Det är telefonkonferenser som Jupiter Research anordnar för sina kunder. Ämnet denna gång var Key Trends 2008 och hölls av David Schatsky, President på JupiterResearch. Nedan följer en sammanfattning av vad som togs upp. Key Trends 2008 Fragmentariseringen av media fortsätter Sociala medier utvecklas (och marknadsföringen) … Read more

Nokia förutspår mer användargenerat innehåll, Google mäter ögonen och Trendwatching.com har hittat 8 viktiga trender inför 2008

Användargenererat och delat innehåll kommer att stå för en fjärdedel av underhållningen inom fem år, enligt Nokias rapport “A Glimpse of the Next Episode”. Undersökningen har Nokia genomfört tillsammans med The Future Laboratory. 9000 vana mobilanvändare i åldern 16-35 har intervjuats för att ta reda på hur de använder digitala medier idag. “From our research … Read more

Distruptive media – reload…

Precis som i lördags sitter jag på konferens, och precis som i lördags gör jag lite noteringar på en och samma sida. Så gör en klassisk reload om du vill se det senaste. Den här gången är det ”Disruptive media: Sociala medier för kommunikatörer” som arrangeras av Annika Lidne och hennes Lidne Inc. Hygienfaktorerna är … Read more