web 2.0

Djupare in än någon annan

Jag sjösatte ett experiment. En gammelmediaprodukt som skulle anpassas till den sociala webben. Vill ni veta hur det har gått med 30Minuter? Jag tar det som ett ja. I knappt ett halvår har vi sänt 30Minuter i 24Corren och 24nt. Tisdag, onsdag, torsdag. Varje vecka. Vi har varit drygt en och en halv tjänst som … Read more

Radikaler i kapitalets sold?

Hur påverkar sociala media den politiska debatten? Ett inlägg i denna fråga är artikeln “Mainstreaming the Alternative: Changing Media Strategies of Protest Movements” av Tina Askanius och Nils Gustafsson. Det fenomen som fångat författarnas intresse är allt fler proteströrelser och s.k. alternativa rörelser i allt större grad förlitar sig på kommersiella och icke-alternativa plattformar och … Read more

15 förutsägelser om Internets framtid

Cameron Chapman dristar sig att göra 15 förutsägelser om Internets framtid inom kommande femårsperiod. Enligt Chapman har vi tre viktiga drivkrafter som verkar: utvecklingen av hårdvara, utveckling av mjukvara och ökad acceptans för nya lösningar (t.ex. inom den sociala webben). Redan här vill jag göra tillägget att teknik per se (hård eller mjuk) sällan själv … Read more

Mindpark #044: Web 2.0 förändrar världen

Varje tid har sin symbol för omvälvande rörelser. För 00-talet är det kanske web 2.0 som bäst symboliserar den rörelse mot en gemensam och öppen plattform för att distribuera innehåll oavsett vem man är och vad man vill säga. Web 2.0 är ett uttryck som egentligen har sin grund i en teknisk mylla. Förutom att … Read more

Lokal-tv som inte är “lokal-tv”

Närmare än Skavlan. Eldigt som Debatt. Kaxigare än morgonsofforna. Nånstans där skulle jag vilja placera vårt nya tv-program som ska börja sändas i november i NTM:s tv-kanaler 24Corren och 24nt, som man kan titta på i Linköping och Norrköping med omnejd. Just nu är utbudet av lokal tv ganska skraltigt. Satsningar som Kanal Lokal har … Read more

Marknadsföringens Ying & Yang – Hybridmarknadsföring

Kärlek börjar med bråk. Sociala medier konkurrerar med mer traditionella metoder. Det är antingen print eller webb, hemsida eller social profil, facebook eller www.whatever.com. Så känns det i alla fall. Antingen heter det “sociala medier är ett jävla gissel! Förklara för mig var affären finns? var tjänar vi pengar?!” eller “sociala medier är framtiden, pappret … Read more

Personifiering och Behavioral Targeting

Inom marknadsföring pratar man en hel del om segmentering, alltså processen att dela in en marknad i mindre delar t ex i demografiska, kulturella och geografiska aspekter. Det kanske fortfarande fungerar i den traditionella företagsekonomin (knappt) men på den digitala marknaden har det förändrats drastiskt. Den digitala revolutionen kretsar kring interaktion. Inte bara genom knapptryckningar … Read more

Digitala skolböcker och e-Learning i Kalifornien

“Hasta la vista baby“, “Fuck you ashole“, och “If it bleeds we can kill it.”  Ni gissad det. I dagens post har allas vår Arnold huvudrollen. Guvernören i Kalifornien vill nämligen skrota pappersläroböckerna till förmån för nedladdingsbara e-böcker. Dagens nyheter skriver att guvernören menar att internetaktiviteter som Facebook, Twitter och nedladdning av musik visar att … Read more

Sociala medier bevakar valet i Teheran – Web 2.0 som fjärde statsmakt

“Ahmadinejad och de mullor som håller honom bakom ryggen sätter nu in traditionella metoder för att krossa allt motstånd mot vad som idag helt uppenbart är en illegitim regim” – Det progressiva USA. “Mahmoud Ahmadinejad är kanske en buse av format, men man måste också fråga sig vem som tjänar på att han idiotförklaras?” – … Read more

Real Time Webb 2.0 – Sociala nätverk har fått ett bäst före datum

I skiftet mellan web 1.0 och 2.0 gick vi från att prata om statiska hemsidor utan tvåvägskommunikation till dynamiska sajter och tjänster baserade på dialog och användarmedverkan. Sociala nätverk, interaktion och att man kan föra en digital dialog har blivit normen snarare än undantaget. En sak har däremot slagit mig under den senaste tidens bloggposter … Read more

Sociala nätverk skapar nya kommunikationsvägar

I det “gamla” medielandskapet, pre sociala medier, pratades det väldigt mycket om B2B och B2C kommunikation. Missförstå mig inte, det görs det fortfarande och rättmäktigen så, men det finns all anledning att bredda sitt perspektiv. Den digitala revolutionen har skapat fler kommunikationsväger som adderar till de gamla termerna och den digitala motorvägen är idag långtifrån … Read more

Varför sociala medier och web 2.0 ger liv åt den fria pressen

“I still think they (readers) know the difference between real news and bullshit,” he says. “And they’re glad that someone cares enough to get things on the record and print the truth.”-Russel Crowe från filmen State of play På sociala media today skriver man om hur web 2.0 och den sociala evolutionen på nätet med … Read more

Brian Solis till Disruptive Media

Så här dagarna innan Disruptive Media kickar igång på fredag tänkte jag ägna en postning åt en av talarna på detta fantastiska spektakel och ställa mig frågan: Vem är Brian Solis? – Principal of Future Works. En PR och kommunikationsbyrå i Silicon Valley. – En av grundarna till Social Media Club, en organisation som fungerar … Read more

Social hemkunskap

Idag (22/4-09) diskuterades problemet med ökad fetma i Sverige på Nyhetsmorgon. “Det är bevisat att ökad beskattning kan minska konsumtionen.” “Vi måste utbilda barn och föräldrar om vikten bakom bra och hälsosam mat.” Eller typ något sånt. Först och främst vill jag säga att jag applåderar debatten och båda dessa åtgärderna även jag kan känna … Read more

Facebook – Resan till internets mittpunkt

Det blir ofta många intressanta diskussioner mellan mig och mina vänner om nätets utveckling. Men det är kul. Många av oss har vitt skilda bakgrunder vilket medför vitt skiljda åsikter och vinklar. En diskussion har handlat om all den förändring nätet innebär för olika industrier och att det “va bättre förr.” En annan har kretsat … Read more

Hundtricket och viral marknadsföring

Viral Marketing – “Marketing phenomenon that facilitates and encourages people to pass along a marketing message.” Senast i raden virala videokampanjer kommer från danska GoViral till förmån för SonyEricsson. Det är en kampanj som går ut på att mäta vilken hundvalp som som lockar till sig mest kvinnligt umgänge ;) Det hela dokumenteras genom en … Read more

Social krigsföring – Konsten att sälja företaget och inte produkten.

Sociala media today har listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier: 1. What are the best tactics to use 2. How do I measure the effectiveness of social media 3. Where do I start? 4. How do I manage the social balance? 5. What are the best sites … Read more

Sociala medier i yrkeslivet – Utbildning 2.0

“Hur skulle världen se ut om alla människor kunde gå på de bästa universiteten, lyssna på de bästa föreläsarna, stimuleras av de bästa och mest inflytelserika tankarna?” – Usablogg.org Förra veckans post som handlade om bloggande i relation till journalisten och framförallt en specifik journalist, Jan Guillou, fick mig att fundera på sociala medier och … Read more

Oscarsgalan 2.0 och 1 av 5 i betyg till Nils Petter Sundgren.

Jag är ett sånt där riktigt filmfreak så det är väl inte så konstigt att jag ställer årets oscarsgala i relation till nya och sociala medier i dagens postning. Oscarsgalan har definitivt gått och blivit digital social så 2.0 ändelsen på slutet är väl förtjänad. Grattis Oscar! Här kommer lite exempel på hur Oscarsgalan 2009 … Read more

Internet, en gigantisk webbapplikation.

Jag var inte speciellt insatt i webben innan jag började på Mindpark. Jag kom in i svängen mitt i Web 2.0-revolutionens bloggar, kommentarer och sociala nätverk. För mig har nätet mer eller mindre alltid sett ut på detta viset. Därför är det inte konstigt att jag behövde hitta en konkret definition av termen webbapplikation till … Read more

Paris hilton, personal branding och yrkesmässig matchmaking.

“Varför är Paris Hilton känd?” Det är en sån där fråga man själv eller man hör någon annan ställa med jämna mellanrum. “Hon gör ju för fan ingenting?” Jag ska tala om varför. Inom traditionell media är det pengar och kontakter som styr produktionsverktygen (Tv, radio, film, tidningar). Det gäller att känna rätt pengar så … Read more

Digital Demokrati – Myt eller sanning?

Internets demokratiserande effekt är försumbar. Det menar den Amerikanska statsvetaren Matthew Hindman enligt Computer Sweden och Beta Alfa. Han pratar om digitala klyftor som segregerar nätet mellan fattiga och medelklass/rika, lågutbildade och högutbildade, vita och svarta, unga och gamla. Alla har fortfarande inte tillträde till webben menar han. Dessutom har Yahoo och Google mer eller … Read more

Sociala medier växer – och det retar mig!

Det är inte allt för sällan man stöter på artiklar/bloggar med titlar som “Social media: It´s bigger than you might think“, “15 reasons companys should fear social media” eller “10 ways social media will change in 2009.” Alla de här artiklarna (som får stå som exempel) särskiljer sociala medier från nätet i sin helhet. Det … Read more