word of mouth

Hundtricket och viral marknadsföring

Viral Marketing – “Marketing phenomenon that facilitates and encourages people to pass along a marketing message.” Senast i raden virala videokampanjer kommer från danska GoViral till förmån för SonyEricsson. Det är en kampanj som går ut på att mäta vilken hundvalp som som lockar till sig mest kvinnligt umgänge ;) Det hela dokumenteras genom en … Read more

Sociala nätverk – Tänk på att…

Dagens blogg går i statistikens tecken. Nedan har jag samlat ett gäng länkar till lite olika undersökningar som ska hjälpa till att definiera vilka möjligheter sociala nätverk har, men också vilka förutsättningar som krävs. Social Media is better for the consideration phase: Undersökning som berättar om att konsumenter framförallt blir medvetna om en produkt eller … Read more

Return of Engagement – ROI:s högra hand.

Det pratas en hel del om ROI (Return if Investment) i marknadsförings och reklamsammanhang. Alltså hur mycket ett företag tjänat på en investering efter det att kostnaderna dragits bort. Om man nu ska vara lite pretentiös så ser formlen ut så här: Naturligvis kan man fortfarande prata om ROI när det kommer till marknadsföring inom … Read more

Pssst, har du hört om web 2.0?

Hela 90% litar på den information de får från sina vänner och bekanta över sociala nätverk. 36 % litar väldigt starkt på sociala nätverk som informationsforum. För att påvisa lite kontraster är det bara 4 procent som litar väldigt starkt på information från återförsäljare, annonsörer, bloggar eller andra typer av användargenererade forum. Inte heller nyhetscommunities … Read more

Riktad reklam och användargenererade nyheter

40% av av mediecheferna i Europa tror att deras medieinnehåll kommer att vara användargenererat inom 3 år. Detta enligt en undersökning av Polopoly. Teorin hänger ihop med utvecklingen kring web 2.0 och sociala nätverk och tjänster. I förlängningen innebär detta en viktminskning av stora tidningsredaktioner eftersom de i framtiden istället kommer att kompletteras av användargenererat … Read more

Distruptive media – reload… Part 2

Förra inlägget blev så långt så jag fyller på här efter lunchen. Sociala medier internt – den som vågar vinner. Så lyder rubriken på Fredrik Wackås uppstart efter lunchen. Och han chockstartar genom att köra utan slides. Me like – men det är trist att inte ha tillgång till underlaget efteråt. Han kanske lägger upp … Read more