ACAP är ett j***a skit…

Men nu verkar de ha baxat det ändå in i Göteborg. ACAP, alltså, Automated Content Access Protocol. Jag hinner inte skriva nu egentligen, så jag återpublicerar ett mail från tidigt 2008 istället:

2006 hade jag en shoot-out med Ali Rahnema från WAN under nordiska branschdagarna (eller vad det nu hette). Wan försökte redan då hårdlansera ACAP, men ingen där köpte det – och det har inte gått bättre sedan dess. Det är ett defensivt grepp, och ett fåfängt försök att _kontrollera_ istället för att förstå och utnyttja (ja, jag är ungefär lika blygsam som alltid trots min magsjuka). Jag bifogar våra respektive presentationer – men min kräver nog en speakertext för att på riktigt gå fram…

I korthet. Det finns ett existerande och väldigt enkelt protokoll för att hantera sökmotorers access till vårt innehåll. Det “heter”
robots.txt och är nästan lika gammalt som webben. Jag hittar ingen på sydis, men så här ser den ut på http://hd.se/robots.txt
Busenkelt och vedertagen praxis.

WAN vill göra avtryck och intryck och har lagt ner sjukt mycket pengar på att försöka bygga ut robots.txt med ett antal specifika funktioner för att få mer (teknisk) kontroll över vårt innehålls vidare bearbetning. Tex vill man kunna ange att en viss artikel får synas i googles vanliga sökindex men inte på google news osv.

Det kan på ytan synas som ett gott initiativ, men jag har ett flertal invändningar:

– vi ska vara försiktiga med att addera komplexitet. Nätet behöver mer enkelhet, inte tvärtom
– vi ska vara försiktiga med funktioner som missgynnar de som följer reglerna och gynnar de som skiter i dem. I det här fallet – vem som helst kan välja att ignorera våra instruktioner. Google lär inte göra det, alltså missgynnas de och istället är det någon annan som ställer till det både för oss och dem
– vi ska inte ha ett mindset som bygger på kontroll och inlåsning. Vi ska rida på de möjligheter som tex google ger oss. Lär av Murdoch och Burda.

Det finns mer, men jag vilar min väska. Det faktum att man nu skramlar med “A message from the president” tyder på att man under två års tid har misslyckats med att få kunnigt folk på teknik, marknad och innehåll att vägra acceptera det här. Det borde räcka som varningssignal.

In short: don’t do it!

Men nu är det alltså på väg in i Stampen-sfären, och redan tidigare har jag hittat en snippet om att Bonnier gillar det. Hörde det bubbla lite i den frågan för bara någon vecka sedan också. Det är på väg utför med branschen, nu är det verkligen panikåtgärder. Sorgligt att se. Här är mitt korta svar till WAN.

Varför jag engagerar mig? För att det utsätter branschen för ännu mer kraftsplittring. Det är som med ”gratis-frågan”, man måste välja fot. Man måste skaffa sig ett mindset som håller. Att, ens på marginalen, kriga med google är inte hållbart…

Bra (gammal) text från Martin Jönsson på temat: ”Bland inspiratörer och skygglappar” och Kontaktor skriver idag att ”Tidningsdöden kommer till sverige”. Emanuel Karlsten är i chock och skriver: ”Nej tack, vi vill inte ha fler läsare”. Vore kul att höra vad Lars Våge tror om förutsättningarna för ACAP idag, två år senare. Både Escenic och Polopoly har lierat sig med den mörka sidan.

Den enda sökmotor som tycker det är en bra idé är franska Exalead men andra, mindre vetande, sökmotorer som tex Google väljer att förhålla sig skeptiska.

Uppdatering: Den här storyn har verkligen tagit skruv. Det måste vara sommartorka för inte någon av de tidigare gångerna det varit på tapeten har det blivit sådant här hoppla i frågan.

(BTW, det ÄR uppdateringar på g om Mindpark-läget. Håll ut)

4 thoughts on “ACAP är ett j***a skit…”

  1. Att inte låta en sökmotor indexera ens websajt är ju ungefär lika klyftigt som att ha butiksdörren låst men öppet och med personal i butiken! Vad är det de vill styra? Vill de inte ha läsare till sin sajt? För tidningar finns väl bara ett enda sätt och dra in pengar, och det stavas REKLAM. Antingen du gör det i pappersform eller på webben. Så då måste ju det första målet vara att göra det så enkelt som möjligt att fler kommer till sajten och att de hittar det de söker samt får så relevant reklam som möjligt(för då kan tidningen ta mer betalt). Och varför skulle GP hanterna sök indexering bättre än Google som i princip är det enda de gör? Sedan håller jag med om alla dina argument för ett enklare, standardiserat och öppet nät!

    Reply
  2. Att inte låta en sökmotor indexera ens websajt är ju ungefär lika klyftigt som att ha butiksdörren låst men öppet och med personal i butiken! Vad är det de vill styra? Vill de inte ha läsare till sin sajt? För tidningar finns väl bara ett enda sätt och dra in pengar, och det stavas REKLAM. Antingen du gör det i pappersform eller på webben. Så då måste ju det första målet vara att göra det så enkelt som möjligt att fler kommer till sajten och att de hittar det de söker samt får så relevant reklam som möjligt(för då kan tidningen ta mer betalt). Och varför skulle GP hanterna sök indexering bättre än Google som i princip är det enda de gör? Sedan håller jag med om alla dina argument för ett enklare, standardiserat och öppet nät!

    Reply
  3. Hei! Escenic har alddri tilrettelagt for, eller implementert noen støtte for ACAP i Escenic Content Engine, men det har alltid vært mulig å oppdatere robots.txt dynamisk. Vi skrev en kort artikkel 25. mars 2008 der vi sier litt om Escenic og ACAP: http://www.escenic.com/news_events/news/article4492.ece

    Escenic har kontaktet ACAP og fått følgende svar fra deres markedsavdeling: “I have removed Escenic from the latest list of implementers and apologise
    that it was on there – my mistake.”

    Reply
  4. Hei! Escenic har alddri tilrettelagt for, eller implementert noen støtte for ACAP i Escenic Content Engine, men det har alltid vært mulig å oppdatere robots.txt dynamisk. Vi skrev en kort artikkel 25. mars 2008 der vi sier litt om Escenic og ACAP: http://www.escenic.com/news_events/news/article4492.ece

    Escenic har kontaktet ACAP og fått følgende svar fra deres markedsavdeling: “I have removed Escenic from the latest list of implementers and apologise
    that it was on there – my mistake.”

    Reply

Leave a Reply