Dagens: Inre tjänst, ”ge oss en break-samtal” och framåt med Skype?

Idag började äntligen Daniel. Och jag glömde så klart bort att plåta honom där han sitter vid sitt skrivbord och brottas med första uppgiften: ”registrera nuud.se och se till att få igång den med google apps”. För även om vi självklart har @mindpark-adresser också så är min filosofi att det är viktigt att äga sin egen domän, att hålla kontroll över sin mail. Så nu kan du maila [email protected] eller [email protected], men du kan också nå honom direkt på [email protected]. Daniels första projekt är att under veckan se till att tillsammans med Erik få ordning på kontoret – vi måste snart ha en inflyttningsfest. Därefter börjar han planera vårt nästa möte med stora arbetsgruppen, den 12/11 här i Helsingborg.

Förresten, kudos till Janssondata, underbar mac-leverantör i Helsingborg. Uppenbart har Apple för stunden slutat leverera svarta Macbook (man väntar väl på leoparden), så Daniels maskin har inte kommit. Då får vi helt enkelt låna en vit så länge istället. Sådan leverantörer vill man bara älska…

För egen del har dagen mest bestått av inre tjänst (som det hette när jag jobbade hos kungen). Jag har helt enkelt suttit och städad. Svarat på mail, rensat på doit-listorna och ringt de där samtalen som jag borde fått tid med för länge sedan. Bland annat så har jag meddelat TradeDoubler att vi återupptar samtalen efter årsskiftet. Vi hinner helt enkelt inte med att initiera mer nu, inte ens i förberedande syfte. Ge oss en break, alltså. Punkter måste betas av. Ett par enkla – nåja – segrar till så att vi kan gå till årsskifte och känna att vi redan har gjort oss förtjänta av ägarnas insats ;)

Så var det det där med telefoni. I somras kontaktade jag första gången 3 med en förfrågan om att sätta upp en smart lösning för hela vårt kommunikationsbehov. Men jag var nog en besvärlig kund, eftersom jag inte kör Windows, inte vill köra mail på Exchange (*ryser*), och vill kunna använda vilka mobiler som helst. Så det tog sin tid. Nu är vi äntligen framme vid offert och det kommer att bli en väldigt basic lösning från 3. Ekonomisk med flat-rate och tungt fokus på data, men ändå väldigt enkel. Så då är frågan vad vi ska göra åt resten av telefonin. Hemma kör jag en lösning från CellIP, som bland annat gett mig det übercoola numret +464 24 24 24 24, men jag tror jag är mer sugen på Skype för vårt företagsbehov. Jag vet att jag egentligen inte tycker om Skype eftersom de använder en proprietär teknik, men med åren filas ju idealismen ner. Kommentera – fördelar och nackdelar med att köra Skype?

rubbet-visitors
Unika besökare på hd.e/rubbet fick en rejäl boost vid lanseringen men håller i väl och ökar organiskt nu. Nice;)

4 thoughts on “Dagens: Inre tjänst, ”ge oss en break-samtal” och framåt med Skype?”

Leave a Reply