Digital marknadsföring – Skippa rosorna och gå direkt på frieriet.

I skrivandets stund befinner jag mig på Citygate Forum i STH. Klockan är 17:15, den sista föreläsningen har varit och och det börjar bli dags att ta död på de överarbetade hjärncellerna i baren. Men innan de slutar ställer konferencieren en fråga:

Mitt svar är att satsa på att driva trafik genom social nätverksoptimering i relation till gratis som affärsmodell. När du väl har trafiken finns det all möjlighet att tjäna pengar på kringmarknader, annonsörer är ett enkelt exempel.

Dialog + gratis/Sociala nätverk = trafik = intäkter

Liv Sjödin gjorde en liknelse mellan dagens digitala marknadsföring och förhållanden. För att de ska fungera är det viktigt med kommunikation och att man kan prata med varandra. Det handlar om att känna din partner (konsument) och föra en dialog snarare än envägskommunikation: “Det känns inte som om du lyssnar på mig längre” eller klassikern “det är inte du det är jag” är inte bara typexempel på göra slut fraser utan betecknar även två kommentarer som hänvisar till sprickan mellan konsumenten och producenten inom traditionell marknadsföring, ett tillstånd där producenter är från Mars och konsumenter från Venus. Motsatsen är dialog och närvaro. Digital marknadsföring i relation till web 2.0 och dagens internettrender är ett väl fungerande äktenskap baserat på kommunikation.

Andra svar på frågan var:

Webbshopping
Krog och restaurang guide
Bostad och inredning
Familj

De här svaren är väldigt produktorienterade och kortsiktiga enligt min mening. Det är lite som när killen köper en bukett rosor till sin fru och tror att det ska räcka som förlåt när det i själva verket kommer att ta hus i helvete igen om någon vecka om exakt samma sak. Precis som i ett förhållande måste man jobba långsiktigt med sin digitala marknadsföring. Det handlar om att vara tillgänglig genom olika typer av mash-ups och framför allt om att föra dialog med en konsument som du tar dig tid att lära känna. Här är de sociala nätverken, bloggar och andra typer av UGC ypperliga kanaler. Skippa blommorna och kör direkt på frieriet.

2 thoughts on “Digital marknadsföring – Skippa rosorna och gå direkt på frieriet.”

  1. Daniel, kul att du tog upp min och Jan-Olovs tråd. Fast trafiken är inget problem, räckvidderna hos en regiontidning ligger på runt 30% för nätupplagan och jag vet iallfall minst 3 tidningar som har räckvidder på runt 40% i de riktigt köpstarka målgrupperna som alla annonsörer dreglar efter. Ingen tidning med en aktiv sajt behöver bygga mer trafik för att sälja och göra nytta för kunderna, det funkar redan idag, givet att säljarna kan hantera webbsälj i kunddialogen. Det är i det sista problemet sitter. /roger elverskog day8

    Reply
  2. Daniel, kul att du tog upp min och Jan-Olovs tråd. Fast trafiken är inget problem, räckvidderna hos en regiontidning ligger på runt 30% för nätupplagan och jag vet iallfall minst 3 tidningar som har räckvidder på runt 40% i de riktigt köpstarka målgrupperna som alla annonsörer dreglar efter. Ingen tidning med en aktiv sajt behöver bygga mer trafik för att sälja och göra nytta för kunderna, det funkar redan idag, givet att säljarna kan hantera webbsälj i kunddialogen. Det är i det sista problemet sitter. /roger elverskog day8

    Reply

Leave a Reply