Examensjobb och klassrummet 2.0

Hej på er. Först av allt vill jag säga att jag är ledsen för att det har varit lite tyst här. Jag har svettats över mitt examensarbete i Kreativ Marknadsföring i två veckor nu. Alltid ute i sista stund som vanligt. Jag har skrivit om nyhetsförmedling i web 2.0-eran och hur det är ett problem att yngre människor (12-20) inte intresserar sig för nyheter. Hur lockar dagpressen en ointresserad yngre målgrupp till tidningarnas respektive hemsidor? Allt resulterade i en mindre tegelsten på c.a 50 sidor som jag kommer att lägga ut till förmån för allas offentliga beskådan så fort jag har finputsat det lite till:)

Medielandskapet har förändrats. Människor är inte längre konsumenter, vi är individer och producenter. Så här i examensstund har jag börjat funderat på utbildningssystemet och hur det fortfarande är statiskt i en interaktiv era. Jag funderar på kurslitteraturen jag köpt men inte läst, alla de böcker jag har läst men som jag lika gärna kunnat leva utan eller ta del av på nätet. Hur kan utbildningen göras relevantare för mig? Varför ska jag betala och ta del av en författares åsikter när jag kan ta del av hundratals infallsvinklar och åskådningar på nätet, gratis. Det kallar jag fördjupningslitteratur. Så här står det på everything 2.0, en sajt som idexerar över 7000 web 2.0 tjänster: “From isolation, separation and solitude to engagement, relationship and conversation”. Låt elever blogga om sina respektive kurser, använd sociala tjänster för att skapa dialog och konversation mellan lärare, elever och bransch. Det är här den verkliga dialogen och utbildningen finns, inte i klassrummet.

Man hör ofta om hur företag kämpar för att dyka ner och dra användningen av web 2.0-vågen. Men skolorna då? Där hade den kunnat göra verklig nytta. Både i utbildningssammanhang men också som ett verktyg för att skapa kontakter. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om ett gäng användbara web 2.0-verktyg för skoleleven, det är bara att följa länken. Som kommentar till den postningen tipsade signaturen “Joakim” om språkcommunityt lingofriends där man kan lära sig eller lära ut språk. Kolla även in Joakims blogg “Elever utforskar web 2.0” Jag vill även definitivt passa på att tipsa om Classroom 2.0, en sajt som hänger sig till att förmedla det mesta inom hur web 2.0 och sociala medier kan integreras i utbildningssammanhang. Nu tänkte jag inte trada (som vi säger i Skåne) så mycket mer om detta. Här kommer en film från Social Media Today som jag tycker talar för sig själv.



9 thoughts on “Examensjobb och klassrummet 2.0”

  1. Härligt, välkommen i klubben!
    Hur jag ser på saken kan man se i videon http://www.weconverse.com/videos/re-thinking-learning/

    Filmen du visar är superbra. Michael Wesch som gjorde den levererar även en suverän föreläsning om bakgrunden i “An anthropological introduction to YouTube” http://www.youtube.com/watch?v=TPAO-lZ4_hU

    Själv ramade jag in A vision of students today med tre andra för ett tag sedan på http://www.weconverse.com/2007/11/09/fyra-fruktansvrda-filmer/

    Reply
  2. Härligt, välkommen i klubben!
    Hur jag ser på saken kan man se i videon http://www.weconverse.com/videos/re-thinking-learning/

    Filmen du visar är superbra. Michael Wesch som gjorde den levererar även en suverän föreläsning om bakgrunden i “An anthropological introduction to YouTube” http://www.youtube.com/watch?v=TPAO-lZ4_hU

    Själv ramade jag in A vision of students today med tre andra för ett tag sedan på http://www.weconverse.com/2007/11/09/fyra-fruktansvrda-filmer/

    Reply
  3. Tack så hemskt mycket:) Det ä rmin andra examen så det var tiden at det tog slut om man säger så;) Tack för tipsen.. intressant med dramaturgin som du pratar om i din föreläsning, har aldrig tänkt på det. Fascinerande hur hela livet verkar vara tvärvetenskapligt och hur allt glider in i varandra, dramaturgi med psykologi, marknadsföring med sociologi osv…

    Reply
  4. Tack så hemskt mycket:) Det ä rmin andra examen så det var tiden at det tog slut om man säger så;) Tack för tipsen.. intressant med dramaturgin som du pratar om i din föreläsning, har aldrig tänkt på det. Fascinerande hur hela livet verkar vara tvärvetenskapligt och hur allt glider in i varandra, dramaturgi med psykologi, marknadsföring med sociologi osv…

    Reply

Leave a Reply