Glöm inte de sociala nätverken – de är inte bara på skoj!

Niklas Jonasson, VD på Citygate, ger sig på att sammanfatta jobbtjänsterna på nätet. En grannlaga uppgift och han kompletterar också med en mer genomgående analys av Monster. Intressant läsning. Men något saknas. De tjänster som beskrivs är alla väldigt mekaniska till sin form och passar egentligen bäst för massrekryteringar. Min uppfattning är nog att de bästa rekryteringarna istället görs i nätverken. Och givetvis – nätverken har också blivit digitala och ett antal sociala tjänster, eller communities, börjar spela en roll.

Jag gillar och är medlem sedan länge på LinkedIn, här är min profil som ett exempel på hur det kan se ut. Jag har bara haft nytta av LinkedIn för att öppna dörrar vid några få tillfällen, men aktivare vänner berättar om många lyckade rekryteringar. Både av konsulter på kontrakt och personer som landat i fasta anställningar. Att hitta bra folk är en verklig utmaning idag och att då kunna jobba i rejält stora kretsar av trust i andra och tredje ledet tillför en kraftfull dimension.

Economist skriver om fenomenet i artikeln Joined-up thinking

Social networking has proved to be of greatest value to companies in recruitment. Unlike a simple jobs board, social networks enable members to pass suitable vacancies on to people they know, and to refer potential candidates back to the recruiter. So employers reach not only active jobseekers but also a much larger pool of passive candidates through referrals. LinkedIn has over 350 corporate customers which pay up to $250,000 each to advertise jobs to its expanding network. Having lots of people in a network increases its value in a “super-linear” fashion, says Reid Hoffman, LinkedIn’s founder. He says corporate use of his service is now spreading beyond recruiters: hedge funds use it to identify and contact experts, for example.

Såg ni? 350 företagskunder som betalar upp mot 1,7MSEK för att rekrytera i nätverket. Det blir snabbt pengar och borde få LinkedIn att inse att de ska sluta krångla med besvärlig betalmodell för användarna. Släpp upp gratiskontot till den nivån som premium ligger på idag så ska ni få se på gnistor. Redan idag finns det 10 miljoner användare som kan evangelisera för mer företagsutnyttjande. Ger inte ni järnet så kan det komma någon gratiscommunity som gör det. Orkuts fundamentala flopp ska inte tas som intäkt att det inte KAN fungera (vem hade kunnat förutse den brasilianska invationen…). Tydliga affärsmodeller är modellen. Bestäm dig för vem som ska betala.

Det finns såklart redan konkurrenter, gott om dem. Framförallt handlar det om nichade communities av det slag som nämns i artikeln men det finns och flera breda alternativ. OpenBC startade i tyskland och blev Xing inför sin amerikanska lansering. Här är min profil, som jämförelse. Här bjuder man på lite mer, och har en enklare prismodell. Men trots att den ibland lyfts fram som en LinkedIn-dödare så har den lite svårt att ta fart.

Take you pick, men var du än kliver in så adda mig som kontakt. Let’s network!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Leave a Reply