It is the best of times, it is the worst of times

Så inleds den gamla klassikern Epic 2014 (och även uppföljaren Epic 2015). Har du inte sett dem, så se dem. Eller se dem igen – de är underbara tidsdokument och fortfarande snyggt producerade. Deras tagline lyder så här:

In the year 2014 the New York times has gone offline. The Fourth Estate’s fortunes have waned. What happened to the news and what is EPIC?

Jag kommer självklart att tänka på det när jag läser den information som börjar sippra ut om New York Times API. Den konstiga förkortningen står för Application Programming Interface och betyder i detta fallet helt enkelt att man öppnar upp för maskinell bearbetning av sitt innehåll. I sin yttersta form kan det egentligen betyda att vem som helt kan programmera att skal, ett lager, ovanpå allt innehåll som finns hos NYT. Men hur långt man kommer att gå är inte klart än. Aron Pilhofer, chef för Interactive News, säger att man vill ”göra NYT programmeringsbar”. Men han säger också:

Once the API is complete, the Times‘ internal developers will use it to build platforms to organize all the structured data such as events listings, restaurants reviews, recipes, etc. They will offer a key to programmers, developers and others who are interested in mashing-up various data sets on the site. “The plan is definitely to open [the code] up,” Frons said. “How far we don’t know.

Även om de inte går hela vägen nu, så visar det tydligt på vilken riktning det bär iväg mot. Jag tror man har gjort samma analys som jag och många andra – ska man vara relevant i framtiden så gäller det att möta publiken där publiken finns. Den som gör det enklast för publiken att bryta loss sina ”conversation pieces” är den som vinner. Den vinner i alla fall publikens hjärta. Men affären då?

Så sent som idag, i samband med en presentation i Oslo fick jag den frågan. Och tror mig, jag förstår frågan. Den är helt logisk, det är klart att vi – som haft en stabil affärsmodell i 180 år – undrar hur vi ska tjäna pengar när vi inte ens har besökarna på vår sajt. Men det är inte det vi ska oroa oss för, inte nu.

Självklart har jag en plan på hur vi ska tjäna pengar. Men det måste koka lite till. Än så länge kan vi nöja oss med att konstatera att om vi inte är snabba och om vi inte krokar på i den här utvecklingen så kommer vi att förlora vår relevans och vår roll helt och hållet. Och då kan vi garanterat inte dra in några pengar. Det finns bara ett motsatt alternativ: att köra på som man gör nu, tjäna så mycket pengar man kan så länge man kan, och under tiden planera för sin nedläggning. Jag återkommer till hur det kan undvikas, för jag ser verkligen att det är ”the best of times”

Förresten, en annan spännande sak. Jag har propagerat hårt i diskussioner om olika sajter att man oftast bör välja ben. Antingen är man en ”original content provider” och då gäller det att öppna sig så mycket som möjligt och få ut sitt innehåll på så många täter som möjligt. Eller så är man en ”aggregator” och arbetar med att bygga skal. Då är det spännande att dagen efter att NYT tar ett steg närmare mot content, så tar TV4 här hemma ett steg närmare aggregator. Spana in den samlingstjänst som fotbollskanalen.se under namnet ”Min arena” bygger tillsammans med netvibes. Bra tänkt.

11 thoughts on “It is the best of times, it is the worst of times”

Leave a Reply