jardenberg kommenterar – 2009-09-26

  • Richard Dawkins letter to his 10 year old daughter (how to warn your child about this irrational world) | The Rational Response Squad
  • – Tipstack till Andreas Ekström som ledde mig till en otroligt smart text. Som känns, den kommer verkligen från sann övertygelse.

  • Hitwise Intelligence – Bill Tancer – North America
  • – Inifrån Hitwise kommer, i ljuset av att de skulle värderas till 1 miljard dollar, en relevant fråga. Den behöver iaf ställas och besvaras, innan jag köper några aktier. Alltså: har Twitter tappat momentum, börjar alla kurvor plana ut? Eller köper man bara hype, som jag skriver om lite längre ner? Det behöver inte vara fel för det, men det är ju iaf helt olika förutsättningar.

  • Henrik-Alexandersson.se: Så sänker vi FRA!
  • – Ett mål som det vore uselt om vi inte kunde uppnå: få åtta borgliga riksdagsledamoter att aktivt trycka på avstår i voteringen den 14 oktober. Kom igen, nu ser vi till att riva upp en riktigt dålig lag, så kan vi snacka om resten sedan.

  • Behov betyder betalning
  • – Eller igen, så bestämmer vi oss för att inte ta betalt alls. Helt enkelt för att det inte är värt det. Antingen skruvar vi på gratismodellen tills den funkar eller så skiter vi i det och lägger ner. Jag köper inte snacket om att det är så enkelt som att prova, prova och prova. Resurser är en ändlig tillgång, så någon jävla ide måste vi ju ha om vad vi ska göra och inte.

    Men förutom det så ha Miriam många bra poänger här. Min favorit, och som vi missat helt när det gäller annonsmarknaden är att det är kunden som sätter priset, inte vi. Hade vi tidigare haft en sund prissättning på våra pappersannonser hade vi inte suttit i den sits vi gör nu.

  • Official Google Webmaster Central Blog: Using named anchors to identify sections on your pages
  • – En bra grej för oss webjocks. Spontant kommer jag direkt att tänka på att vi måste göra en uppdatering av shareditems2wp så att vi får namnade ankare på varje kommenterad post.

  • An Infusion of Another $100 Million Is Seen for Twitter – NYTimes.com
  • – Ja, det är naturligtvis en hög värdering. Men Twitter ÄR hett. Om inte annat, kolla grafen igen som jag postade igår. Sjukt mycket media, och sånt ligger det också ett värde i – säger vi iaf när vi säljer annonser. Vore intressant att bara göra matematiken på värdet av deras medieexponering hittills, om den skulle köpts.

  • 20090925-11ny71pfmqgpfx5fenea81x1be.jpg
  • – Dan Hylander, min gamle barndomshjälte, goes wikipedia. Det är stort!

  • KaraokeTube – Nena – Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann
  • – Internet är fantastiskt, visst? Hur skulle man annars kunna bygga en mashup mellan textdatabaser och youtube. Hur skulle man annars kunna sjunga karaoke till någon annan Nena-låt än den där med luftballongerna? Tack internet för att du finns!

  • Google Code Blog: Google Sites: Now with an API!
  • – Det här har ju bara blåst förbi så förmodligen är det jag som är korkad. MEN. Ett öppet och matigt API som låter dig maskinellt uppdatera en Google Sites-site – låter inte det som en jäkligt cool sak? Än så länge har ju Google Sites bara varit en halvtaskig wiki. Men nu blir det ju en hostad, billig/gratis datarepocitory istället. Med ett frontend på plats. Eller, som sagt, är jag dum i huvudet?

  • Twitternytta (vecka 39) | The Brand-Man
  • – Micco gör en massa bra grejor. Det här är smart, att aktivt lista exempel på veckans nyttiga tweets.

  • Journalisten.se | Trist besök på krogen i Journalisternas hus
  • – Ja, herre gud. Journalistiken i sverige har verkligen stora problem. OBS: läs inte det här om du har kort om tid, svagt hjärta eller vill behålla någon som helst tro på tidningen Journalistens omdöme.

  • IFRA – Newsprint Prices: Trends and Forecasts
  • – ”invites participants to look at history instead of forecasts”… Jo, så kan man också se det. Eller så ser man det som Clay Shirky och inser att den största utmaningen är att ”unlearn everything we know”. Måste tipsa om det här också, från samma sammanhang som den här posten: http://bit.ly/194fiH

  • "Odell når inte målet" – IDG.se
  • – Det här ligger ju nära den ranking som jag sliter med just nu, så jag läser rapporten med stort intresse och förfäras. Problemet är att det ser ÄNNU värre ut på de punkter som jag kikar på. Börjar fundera på om det öht är lönt att försöka göra en komplett uppställning. Det blir liksom bara en enda lång shitlist.

  • Nytt trafikrekord igår!
  • – När vi är nere på dagnivå är mycket av mätfelen borta. Nästa två miljoner besökare på en dag är löjligt mycket.

1 thought on “jardenberg kommenterar – 2009-09-26”

Leave a Reply