jardenberg kommenterar – 2010-01-26

  1. Dags att nominera till YABA 2010!
  2. – Ja tack!

  3. DHL hade någonting till mig idag
  4. – TDH unboxar sin bok. Bra jobbat!

  5. How To Produce Like A Linchpin By Understanding Your Lizard Brain – with Seth Godin | Mixergy – Online Business Tips from Successful Entrepreneurs
  6. – ”Here’s the opportunity, the opportunity is that the industrial age just ended” – Välj ljudvarianten, luta dig tillbaka, och lyssna på Seth.

  7. RIAA in pickle over Jammie Thomas ruling | Media Maverick – CNET News
  8. – Michael Davis är en tuff kaka. Han skrev beloppet från $1.9M till $54K. Det måste svida i RIAA:s skinn

  9. With Apple Tablet, Print Media Hope for a Payday – NYTimes.com
  10. – Vad är det man säger: ”hoppet är det sista som överger människan”? För egen del hade jag nog hellre dragit till med något helt annat ordstäv…

  11. Official Google Reader Blog: Follow changes to any website
  12. – Custom feed är ju kanske lite för mycket sagt… Den här sortens notifyers har ju funnits sedan eldkvarn brann. Men visst, nyttigt är det ju.

  13. NYTimes Reviews the Original Apple Tablet: “Less Than Fulfilling” – Nytimes newton review – Gizmodo
  14. – Kul grep att plocka upp en newton-recension från -93. Men det är också tydligt hur alla desperat letar vinklar inför onsdagen…

  15. TED Blog: TED’s Chris Anderson answers Reddit’s questions
  16. – Bra frågor, hämtade från Reddit. Uppföljning här: http://www.reddit.com/r/blog/comments/au21d/ted_curator_chris_anderson_answers_your_top_10/ där du tex kan läsa att det var Martha Stewart som blev utbuad ;)

  17. Intervju med vinnaren av affiliate-SM 2009 – Jonny Elofsson | Tomaz Lavén
  18. – Trist: ”I och med att tävlingen utvecklades som den gjorde med dåligt engagemang på alla fronter i princip kändes det ofta som skit samma vem som slutligen skulle stå som segrare.”

  19. Soundcloud teams up with Hype Machine to service music bloggers better
  20. – Duktiga, duktiga, duktiga Alex och Eric. De verkar trycka på precis rätt knappar. Och namnet är fortfarande helt briljant.

  21. Tidningsnätet ökade 40 procent i fjol
  22. – Mina gamla pals fortsätter gå som tåget. Bra där. Man växlar ut det värde som alltid funnits. Tänk bara om de haft alla morgontidningar i sitt paket. Då så…

  23. Smurftips — Doktor Spinn
  24. – Så roligt att få vara en del av “dagens snackis” bland PR-folket. Undrar så vad de säger ;)

  25. YouTube – Man bijt hond – Mijn dorp
  26. – Det är ju bara att hålla med Emanuel http://twitter.com/emanuelkarlsten/status/8213581403 – fast jag skippar förbehållet.

  27. 100 resurser för Internetmarknadsföring | Min resa till frihet
  28. – Vilken lista. Det här är lite interwebbens motsvarighet till en Friends- eller Gudfadern-helg. När du har klickar dig genom den här förtjänar du en kaka. Bra jobbat Andreas.

  29. Foursquare’s New Frontier: Newspapers
  30. – En av dagens gladaste nyheter. Det är ingen revolution, men det är snabbt och vaket. Heja!

  31. mügges brott – dåligt omdöme « mymlan. the real.
  32. – Om rätten till ett visst mått av dåligt omdöme. Eller kanske hellre ”bristande omdöme” – det låter inte lika illa, mer nära vad det faktiskt handlar om.

  33. Ny ledningsgrupp för Talentum Sweden – Dagens Media
  34. – Jag vet absolut ingenting om det här gänget, ändå applåderar jag av två skäl. Att man ger en ”nya medier-chef” en plats i lilla gruppen och ett utökat ansvar som dessutom innefattar tre grenar som hör väldigt mycket ihop. IT blir strategiskt.
    Och att man i en ledningsgrupp på bara fyra + vd gör plats för en HR-chef.

    HR och IT är det som är mest saknat i flest ledningsgrupper.

  35. Why I will wait in line again
  36. – Haha, bilden på Scoble är underbar. Hade missat den tidigare. Förstår känslan.

  37. How Fast Do Friendfeed Results Appear in Google Web Search?
  38. – Intressant experiment. Och imponerade resultat.

  39. What should I pay for a piece of data?
  40. – Hittat via @deeped kan jag bara konstatera att det här borde vara tvingande läsning för alla mediehus. Tänk efter, hur mycket data skulle man kunna samla in och kapitalisera, om man bara hade gjort lite groundwork på sina sajter.

    Man ligger grymt bra till, men ingenting, och jag menar verkligen INGENTING, händer.

5 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2010-01-26”

  1. Angående Talentum, så även om jag håller med dig i sak kring HR men ffa IT i ledningsgruppen, så tror jag det är värt att påpeka att det i deras fall när när gäller HR-biten är en del av det bolagets kärnverksamhet:

    http://www.talentumhr.se/

    I just det här fallet, tror jag alltså att det har påverkat i minst lika hög grad som att HR rent funktionsmässigt borde ingå.

    Kul att notera att Google utvecklar Readern även om det i detta fall är med ngt som funnits länge som du påpekar.

    Tycker det stått still där på ett oroande sätt rätt länge och för mig är RSS-läsare (även om jag kanske börjar bli omodern i det hänseendet?) ett väldigt centralt verktyg för att hålla koll och få relevanta nyheter till mig istället för tvärtom. Störde mig så sent som igår på att jag inte kunde exportera en OPML-fil för annat än samtliga flöden i Readern (åtminstone lyckades jag inte fatta hur jag i så fall skulle lösa det). Bara för att ta ett konkret exempel.

    Mymlans inlägg bland det bästa man läst på länge…

    Reply
  2. Har man sagt A så får man säga B, antar jag.

    En 25-öresanalys är väl att de med lite mer koll inser att Stakston+Jardenberg+Strandh blir lika med en stark röst, till och med i medieintensiva Almedalen. Vem på medie- och kommunikationssidan kan matcha det på den digitala sidan?

    De flesta ser nog att det är en riktigt smart idé, att recensera sm-snacket. Det ger ett mäktigt problemformuleringsprivilegium som är värdefullt, samtidigt som det sannolikt drar hype-uppmärksamhet till sig.

    Det är bra för alla kommunikatörer att veta att det kan vara klokt med en strategi, så på så sätt gynnar det hela branschen.

    Och sedan förstås, så handlar väl en del om snacket kring vilken roll sociala medier ska, eller kommer att spela för Almedalsveckan. Hur integreras det med de aktiviteter som redan planerats? Behöver något adderas?

    Sedan skulle jag gärna vilja vara en fluga på väggen hos någon av de “sociala-medier-tysta” storbyråerna JKL och Kreab som ju av tradition är starka i Almedalen! Hur resonerar de? Intressanta tider för PR-branschen, detta.

    Reply

Leave a Reply