jardenberg kommenterar – 2010-02-08

  1. Utmaning: 10 regler för en perfekt spellista
  2. – Ord och inga visor! Min favorit är #10. (och missa inte min spellista med lundells 100 bästa låtar från förra seklet!)

  3. twice-refried news
  4. – Trots att det är lite nördvarning så tror jag ändå att de flesta läsare här är så pass webbigga att ni ser hur hysteriskt fel det här svaret är. Helt galet.

  5. Hell Freezes Over As Google Runs Its First Super Bowl Ad
  6. – Jag tycker det känns lite trist att google goes mainstream. Och att de börjar göra en massa saker bara för att de har råd. För inte kan det finnas någon kalkyl som säger att google behövde det här?

  7. iPad, Kindle Won't Be Newspapers' Saviors – Forbes.com
  8. – Sista stycket: ”Here are a couple of factoids:” Skojar han med oss? Har han koll, eller ska man bli dubbelt orolig?

    (I övrigt en ganska nykter analys och jag skriver under på det mesta. Men. Jag håller inte med om att Murdoch har rätt, ens på ett filosofiskt plan, och jag tycker inte om att det verkar som att han längtar lite efter en modell liknande musikindustrins (use and reuse). Därför delar jag inte heller hans positiva hållning till APs projekt.)

  9. Enklare kan inget vara
  10. – Det här slår jag gärna ett slag för. Precis som perko på strm.se tycker jag iPhone är en grym läsmaskin och Stanza en kanonapp. Slår kindle med hästlängder.

  11. The Letterman-Leno-Oprah Ad Everyone Will Be Talking About Tomorrow [VideUhOh]
  12. – Rätt eller #fail ? Jag väljer att gilla.

  13. David Letterman and Jay Leno Win Super Bowl XLIV [Super Bowl]
  14. – Gawker, ofta i högform;)

  15. Veckan som gick – vecka 5
  16. – Obligatorisk måndagslänk till obligatorisk läsning. Och det säger jag Inge bara för den snälla uppmaningen att läsa mig varje morgon.

  17. Cascaad Taps Social Graph for Tailored News
  18. – Det här ser ut att vara precis vad jag längtas efter. Jag vet inte hur många gånger jag efterlyst ett verktyg som aggregerar data från bara de jag är upphookad mot. Äntligen! Hoppas nu bara det håller vad det lovar. Jag är igång och testar.

  19. opassande » Blog Archive » Social remix av remixer
  20. – ”A bunch of friends having an authentic social moment.” Riktigt, riktigt bra copy här. Sätter remix-kulturen i ett väldigt mänskligt perspektiv. Ett självklart perspektiv.

  21. xgHna.jpg (550×366)
  22. – Pulsen rusade idag, när det kom en flash om två dödade svenska FN-soldater i Afghanistan. Det tog runt 10 minuter innan jag fick klart för mig (via twitter, fb och linkedin – alla på en gång) att @bisonblog var ok. Fortfarande hemskt, såklart. Andra lider och drabbas av sorgen. Men Fredrik är ok. Men hur kan man egentligen vara glad.

  23. What does the internet look like? – Henrik Werdelin
  24. – Where the internet is? It’s all over the place.

  25. NFL.com – Official Site of the National Football League
  26. – På tal om SVT och Twitter igår. Jag tycker fortfarande att man kunde dragit iväg i den här riktningen istället och varit lite kreativa. Om inte SVT kan bygga den själv, nämn bara hashtaggen så ska ni se att det händer saker.

    Sedan publiceras allt automatiskt på det här sättet, men man har ett gäng som kan redaktöra upp godiset, både på sajt och i Text-tv.

    Juridiken? Som sagt, låt någon annan göra det då.
    ”The content submitted by Twitter and Flickr users for this application is not edited, fact-checked or screened by the NFL before it is posted. The views and content of any Twitter or Flickr user displayed through this application are solely those of the applicable Twitter or Flickr user. If you see content through this application that you wish to report as a violation, click here to visit Twitter or click here to visit Flickr to report the violation. As a reminder, your use of Twitter in connection with this application is governed by Twitter’s terms of service and your use of Flickr in connection with this application is governed by Flickr’s terms of service and community guidelines. Please remember that your use of any photographs taken by you while in an NFL stadium must comply with the terms on the back of the ticket used to enter such stadium, which expressly prohibit the taking and transmitting of game action photographs. As a result, any game action photographs posted to this application may be removed by the NFL.
    (hela den finstilta texten i botten på sidan)

  27. Antipiratbyråns Blogg: Socialisten Karl Sigfrid
  28. – Shit, det här har jag missat. APB har börjat blogga. PÅ ytan verkar det ju som en bra idé för organisationen, så att de kan kommunicera utan filter Men när man läser en text som den här så förstår man ju att det är den andra sidan som kommer att gynnas. Så blogga på bara, Pontén, ju mer desto bättre. Och ta gärna i lite till, från tårna. Det blir kanon!

  29. Fasse.se – Ett felaktigt beslut!? | Domäner enligt Internet Sweden
  30. – Det känns som det borde krävas lite högre kompetens av tvistlösarna än så här. Det blir ju lite vilda västern över det annars, den som skriker högst vinner.

  31. tvexperten.se TV
  32. – Själv fattar jag ju väldigt lite av det där med sport, man jag har iaf förstått att det är stort. Och att det här är en nyttig guide för den som vill skriva ut och ha koll.

  33. Är det fåglar som gör dem?
  34. – Johnny tittar ner i marken och ser … fåglar? Eller är det crop circles?

  35. Affärsmodeller och byråkrater styr radio och TV i Sverige « stupid.domain.name
  36. – Patrik Fälström, smartskalle de luxe, cisco-snubbe och regeringsrådgivare är irriterad. Och det är på goda grunder. Så här: ”Det är dags politiker och konsumenter säger ifrån och kräver ett slut på det hycklande som idag pågår vad gäller planering av framtida distributionsformer för framför allt public service, och speciellt Sveriges Radios material.”

  37. There Is Nothing Wrong With Making Money
  38. – Jag förstår faktiskt inte. Vem har sagt att det är fult att tjäna pengar (bortsett då från ett visst mått av jante…). För min del har free, open source, creative commons aldrig stått i någon motsats till att tjäna pengar. Det handlar inte om att, det handlar om hur.

  39. Stora #Bloggpriset i nästa #SSWCrunch « Sweet Sunday Web Crunch
  40. – Måndagstipsar om #SSWCrunch. Bra bakgrund till söndagens sista arbetspass.

4 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2010-02-08”

  1. Ang. #3 så tycker jag det var helt rätt! Värdet för Google med den annonsen är kanske inte framförallt starkare varumärke (känns som alla vet vad Google search är), utan utbildning användarna. Nu har jag inga siffror i bakfickan, men jag tror de allra flesta användarna inte känner till att du kan använda nyckelord som translate, söka flightnummer, skriva “X near Y” för att få en karta osv.

    När fler lär sig gå från en, eller tvåordsqueries blir Google mer värdefullt för dem, och risken att de ska testa någon annan sökmotor minskar när de jobbat upp en “kompetens” på att använda Googles specialfunktioner.

    Reply
  2. Absolut – men det är ju knappast den bästa utbildningssituationen, jämfört med vad google skulle kunna smyga på mig när jag faktiskt sitter med verktyget under fingrarna. Men jag ser din poäng. Och oavsett vilket, de fick oss att snacka. Case closed liksom;)

    Reply
  3. Jag skulle precis skriva något om värdet av att visa mainstreamanvändare hur mycket man faktiskt kan använda Googles Sök till, men Widell hann före. Och formulerade det kanske även en smula bättre än vad jag hade gjort. Gott så.

    Reply
  4. Smartskalle, cisco-snubbe och regeringsrådgivare. Men att få till nån uptime på webbplatsen verkar det värre med. Eller så är det bara jag…

    Reply

Leave a Reply