jardenberg kommenterar – 4 Dec, 2010 #jjk

Hur skulle vi klarat oss utan traditionella medier. Detta sagt utan någon som helst referens till diskussionen under #7 ;)
  1. xkcd: Arsenic-Based Life
  2. – Skrattade rakt ut. Lördag. Tjoho!

  3. Aftonbladet har iPad-anpassat sig. Enkelt och snyggt
  4. – Ja, men precis så. HELT rätt. Babysteps, men i helt rätt riktning. Tänk vad de skulle kunna åstadkomma om de hade gått ett par steg längre. Och om de inte hade backat på det – för jag ser det inte.

    I min iPad ser aftonbladet.se ut på samma sätt som den gör i datorn. Bummer.

  5. Om programmen – Medierna | Sveriges Radio
  6. – Idag pratar vi iPad i P1:s Medierna. Ratta in ljudradion idag strax efter 11. Eller lyssna på webben, anytime.

  7. Ron Paul: ‘What we need is more WikiLeaks’ | Raw Story
  8. – ”In a society where truth becomes treason, then we’re in big trouble.”
    (mer i nästa länk – den här var så bra att den får stå för sig själv!)

  9. Julian Assange answers your questions | World news | guardian.co.uk
  10. – Ni har sett det senaste? Paypal vill inte längre förmedla pengar till Wikileaks. Det är bara det senaste i en lång rad företag att ta sin hand från tjänsten. Jag är för en fri marknadsekonomi, men det blir lite otäckt när amerikanskt vapenskrammel (om än bara muntligt än så länge) kan skrämma så många till lydnad. Framför allt får det ju mig att fundera på varför man inte aktivare har valt de metoderna tidigare. Kanske för att det egentligen inte lär fungera på sikt?

    Just nu kör iaf wikileaks med ”manuell DNS”, man berättar helt enkelt på facebook var man kan hitta sajten… http://www.facebook.com/topic.php?uid=108734602494994&topic=749

  11. Sources: Groupon rejects Google’s offer; will stay independent | Chicago Breaking Business
  12. – Om uppgifterna om att Groupon i själva verket snurrar runt $2B så kan jag förstå att de hade en hög värdering. Men jag tror ändå många aktieägare i google drar en lättnadens suck. Det här kunde blivit ett dyrköpt äventyr…

  13. Så blev hatet hans affärsidé – Ekonomi Lördag – Sydsvenskan – Nyheter dygnet runt
  14. – Varumärkesbyggandet fortsätter. Eller så är det bara jäkligt bekvämt att göra en text baserat på en enda källa. Men med tanke på hur mycket som är känt om den här storyn nu så är det antingen illa eller skitilla att inte klä på den här storyn. Nu tycker Andreas igen att jag är orrätvis, men jag tycker det är oerhört sloppy.

    Redan samma dag som NYT tryckte sin story fanns det uppföljningar som visade att Google-juicen i första hand kom från traditionella mediesajter som Bloomberg och just det … NYT själva.

    Sedan rullade det på med bland annat ett officiellt svar från Google där man steg för steg gick igenom vad som händer. Där konstaterades bland annat att de flesta konsumentsajter har nofollow på sina länkar, vilket betyder att de inte ger någont googletryck alls. Samma gäller i regel på bloggkommentarer etc.

    Att google samtidigt berättar att man jobbar på att lösa problemet är ju inget nytt, och inget som kan tas till intäkt för att den här uppmärksamhetskåte ehandlaren har rätt i sin grunda analys av sin googleposition. Sådant gör Google hela tiden, men självklart känner de sig manade att berätta om det när NYT fläskar på. Bland annat för att sådana som Andreas Ekström ska kunna skriva en något mer välinformerade artikel. I förhoppning om att han ska göra det som iaf jag förväntar mig av journalisterna: försöka ge en så sann och hel bild som möjligt.

    Lite länkar.
    Googles officiella svar http://googleblog.blogspot.com/2010/12/being-bad-to-your-customers-is-bad-for.html
    Specifikt från getsatisfaction: http://blog.getsatisfaction.com/2010/11/28/when-businesses-attack-their-customers/
    En gedigen genomgång http://searchengineland.com/googles-gold-standard-results-take-hit-new-york-times-57081 som bland annat innehåller det här stycket:
    ”I’ve now looked at several of the other review sites mentioned in the New York Times article, such as Complaints Board, ConsumerAffairs.com and Ripoff Report, along with a few others. They all seem to nofollow links, to ensure the sites reviewed aren’t gaining credit. ”

    Hur var det nu man brukade säga: ”kolla aldrig en bra story”. Vi får väl se hur länge det håller.

17 thoughts on “jardenberg kommenterar – 4 Dec, 2010 #jjk”

  1. Jag är skeptisk till Aftonbladetgrejen. Tror det bara är så att det saknades alternativ till Flash-annonserna just då.

    Reply
      • Det är Aftonbladets stora nyheter-block, bara. Har körts många gånger när något stort ska dras på. Har inget att göra med vare sig annonser eller iPads.

        Reply
      • Men, Peter, du kan väl inte låtsas som att det där var något annat än samma grepp som har tagits många gånger förr när det är stora nyheter? Förbättringar är ju bra, men det där hade väl för guds skull inget med iPad att göra.

        Reply
        • Vi har tagit bort högerspalten för att underlätta läsupplevelsen i iPad. Texten i artiklar är också större. Jämför med versionen för webbläsare så ser du skillnaden. Lite annat smått har vi också fixat. Mer är på gång.

          Det du menar är den sk Superettan som används vid större nyhetshändelser.

          Btw, låtsas är något jag sällan gör… ;)

          Reply
          • Bra att du är här och klarlägger, Peter. Uppskattas mycket. Vet du hur jag tvingar min padda att se ändringarna – ska jag gå till någon särskild URL? Cache är rensad och paddan är omstartad, men på http://aftonbladet.se ser jag bara samma version som vid datorn.

          • Det exempel som refererades i det länkade blogginlägget var just en superetta, Norgehistorien med JAS. Om du menar att ni tar bort den annonsspalten som ligger allra längst till höger så funkar det. Men det var inte upprinneösen till hela den här diskussionen.

          • Diskussionen handlade väl om att vi iPad-anpassat sajten och det var vad jag beskrev. Nåväl, vi kommer nog inte längre här.

          • De små anpassningar som gjorts är att ha tagit bort annonsspalten längst till höger och på så sätt smalnat av sajten ungefär 260 pixlar. Som Strömberg sa för några kommentarer sedan. Det är alltså inte kolumnen direkt till höger om själva huvudspalten som plockats bort. Man ska inte behöva göra något för att se dessa ändringar. “Högerspalten” kan ju betyda lite olika saker.

            Textstorleken inne på artiklar har ökats på, en del justeringar av innehåll som använde position:fixed har justerats då iOS-Safari tolkar detta på ett eget sätt och lite småsaker. Som sagt. Detta är detaljjusteringar nu till en början men det skulle inte förvåna mig om det kommer större anpassningar. Jag personligen tror på sådana här anpassningar av webbsidor. Det vi gjort nu krävde väldigt lite jobb men förbättrade upplevelsen en hel del imho.

  2. Jag måste blåsa liv i mitt gamla projekt att fotografera löpsedlar varje dag och jämföra med vad som faktiskt var nyheter det dygnet.

    Vad gäller Google och konsumentomdömen så tror jag att Google faktiskt kommer att börja bygga in betygspoäng (vilket de flesta sajter har gjort det enkelt för dem att hämta) som en av 200+ olika rankingaspekter, men i det här fallet är jag nog böjd att hålla med de som säger att Google gjorde en manuell justering.

    Reply

Leave a Reply