jardenberg kommenterar – 5 May, 2010

  1. Color Survey Results « xkcd
  2. – Det här är förmodligen den roligaste presentationen någonsin av den galnaste undersökningen någonsin. xkcd FTW!

    Och nu sätter vi igång den här onsdagen, ok?

  3. Announcing TED's Open TV Project
  4. – TED goes Television. ”In particular, TV is a very effective way to reach the developing world, where low internet penetration and slow connections make online video impractical. But most important, the TED Open TV Project continues TED’s guiding philosophy of radical openness.”

    Det kan jag köpa!

  5. The Current State of Web Design: Trends 2010 – Smashing Magazine
  6. – Inspirerande! GRYMT inspirerande sammanställning av webdesign anno 2010.

  7. Jailbreaking Your iPad: How You Can and Why You Should – Apple – Gizmodo
  8. – Spirit som jag skrev om igår, funkade kanon på iPhonen. Hinner jag idag så blir det en repris med iPad också.

  9. Apollo 11 Launch at 500 Frames per Second
  10. – Stop motion, fast så långt åt andra håller som det går att komma. 500 bilder i sekunden, helt amazing. Och med en bra voiceover som berättar precis vad som händer. Jag satt som klistrad i 8 minuter – 30 sekunder i verkligheten.

  11. FarmVille Maker Zynga Valued at $4 Billion
  12. – F Y R A M I L J A R D E R D O L L A R . . .

  13. 48 Hour Magazine
  14. – 7 maj är det spaden i marken. Ska bli extremt intressant!

  15. Murdoch: WSJ iPad App Has 64,000 Active Users—And We Keep The Money | paidContent
  16. – Många frågetecken. 64000 användare skulle utgöra (bedömt) nästan 7% av alla iPad-ägare, så då måste jag undra hur aktiva de egentligen är. Knappast Facebook-aktiva iaf ;) Jag har appen installerad, och den ingår i demonstrationsrundan. Så jag gissar att jag räknas som aktiv då.

    Sedan är det frågan om hur många som är betalande – det framgår så klart inte.

  17. Google Chrome Blog: Pedal to the Chrome metal: Our fastest beta to date for Windows, Mac and Linux
  18. – Snabbare webbläsare är bättre, och jag älskar verkligen Chrome. Den är grym. Men filmen får mig ändå att undra om Google har börjat spåra ur en smula. Eller om det bara är lite för mycket Gammeldansk, där hos galningarna i Aarhus.

  19. Google to Launch Digital Books by Early Summer – WSJ.com
  20. – Det här kan bli blytungt!

  21. Kolla själv vad som filtreras | Sagor från livbåten
  22. – Jag har inte tänkt på att Googles DNS, som jag kör sedan dag 1, går förbi filtret. Det borde jag reflekterat över. Tur att Fridholm är vaken.

    Anyway – det säger väldigt mycket om graden av dumhet som filtret utgör.

  23. En deklarationshistoria
  24. – Haha, Emanuel är som bäst när han ger sig ut på roadshow, och gärna i form av en serie. Det här är briljant. Så klart.

  25. Sluta med lagomledarskapet
  26. – Jag fastnade på helikopterförmågan. Normalt sett läser man om ”helikopterperspektiv” och det handlar bara om överblick. Här åker Thomas hiss istället, mellan närbilden och översikten. Det tyckte jag var sympatiskt tänkt, även om det skapar en viss begreppsförvirring ;)

    (Och nej, jag har aldrig ägnat mig åt varken lagomledarskap eller lagomliv)

  27. What would Jesus have done? Social media marketing probably.
  28. – Jesus som sociala medier-guru. Inte alls så dumt. Kommer aldrig kunna diskuteras med trovärdighet av mig, som icke troende och ganska oskolad i den kristna dogman. Men jag skulle gärna lyssna på Niclas när han viker ut den här texten.

  29. Nytt från Twitter: Bädda in Tweets
  30. – Jag är helt förfärad över den genererade koden. Eller hur?
    http://www.flickr.com/photos/jocke66/4580525038/

  31. Clean up extra url parameters when searching Google
  32. – Helt, HELT underbart tips. Jag kommer att spara minst en arbetsvecka varje år på att slippa städa ;)

  33. 29 % av nättrafiken kan vara slöare än 2 Mbit/s
  34. – Jag ska se om jag inte kan köra scriptet ett dygn eller två. Vore kul att se hur min målgrupp avviker.

  35. Politik 2.0
  36. – Nu drar det ihop sig. Jag rekommenderar dig att hålla ett öga på den här bloggen under kommande veckor. Och var inte blyg för att kliva in i samtalet, eller höra av dig om du vill veta mer.

    Och här får du gärna kommentera vilken grym bild Tobias tagit på mig;)
    http://politik20.se/forfattarna/jocke-jardenberg/

  37. 21 Tips for Using Twitter and Facebook for Business
  38. – Brian Solis är alltid läsvärd. Det här är en väldigt konkret och bra lista.

  39. När Niclas träffade Laila
  40. – Man måste älska bildvalet.

6 thoughts on “jardenberg kommenterar – 5 May, 2010”

  1. Angående jailbreakandet. En del konstigheter kan hända med apparaten. Mail-appen kan bete sig jävligt märkligt, ibland sysslar Safari med märkliga anslutningsfel och liknande. Inget som inte en omstart fixar. Men med en prat-iPhone och en MyWi-iPhone är man ju helt kittad – och mobil med sin iPad fullt ut. För MyWi funkar så jävla bra.

    Reply
  2. Nej, iPaden är än så länge obreakad. Det är iPhonen som beter sig strange. Men @rogeraberg har kollat den på iPad. Ville egentligen bara ha MyWi – så det var enda anledningen till att breaka en iPhone.

    Reply
  3. OKI, då kan jag kontra med att min iPhone beter sig helt okonstigt. I den här omgången är det bara Backgrounder, SBSettings och MyWi som är installerat, men har alltså inga problem alls. Peppar, peppar ;)

    Reply
  4. Ang Zynga så tycker jag att de har fått otroligt lite uppmärksamhet, ur ett lönsamhetsperspektiv. Ipad och Apple i all ära, men Farmville är trots allt ett exempel på hur ett relativt litet projekt kan bli väldigt lönsamt.

    Det vore oerhört intressant att se hur allt det som gör appar sticky kan appliceras på affärssystem – kan man kanske få supportpersonal att hantera en dashboard bättre genom att lägga till spelliknande moment?

    Ett spännande gäng att kika på är också Casual Collective, som ligger bakom fenomenet Desktop Tower Defence. De har precis lanserat Backyard Monsters, som kanske bäst kan beskrivas som en lätt nedbantad och strömlinjeformad FB-version av Evony. Den kan nog sprida sig en hel del bland nerdar, men har inte lika stor potential mot vanliga användare. På samma sätt som bloons-folket har CC varit själva varumärket troget och tagit element från Desktop Tower Defence och fört in i FB-spelet för att få maximal lojalitet och igenkänning från trogna spelare.

    Sociala småspel på nätet är ett spännande kapitel! :)

    Reply

Leave a Reply