Magasinet Guru – en del av vår it-historia

Snabblänkar: [ Nr 1 okt 2000 | Nr 2 nov 2000 ]

Ungefär vid den här tiden för 10 år sedan samlades vi på en kursgård utanför Stockholm. Fundamentet för Magasinet Guru skulle verkas fram
Det var en spännande, men väldigt händelserik tid för mig. Minnet är grumligt ;) De som var med får hjälpa mig att fylla på, men jag minns så klart att Jens Frejrud var där, han var blivande chefredaktör och den som höll i trådarna. Bosse Hedin var där, då Bonnier-boss och den som var ytterst ansvarig för projektet. Båda var gamla kompisar från Aftonbladet-tiden. Nyare för mig var redaktörerna Erika Augustinsson och Janne Isaksson. Någon gång hade vi sprungit på varandra, men det här var första gången jag insåg vilka smartskallar de var. Annonsgrabbarna Carl och Anders, marknads-mia (peterson?) och fotograf-fredrik (hjerling) och någon till var också med.
Uppdatering: Så klart, formstjärnorna Sofia Boström och Tony Henschel som ritade ut guru till ett av de snyggaste magasinen ever på svensk mark.
Uppdatering 2: Liten formgivarbeef på gång här eftersom mitt minne är grumligt, tio år senare;) Pelle från A4 rättar mig i kommentar och berättar att de gjorde grundformen. Rätt ska vara rätt, så rulla ner och läs på.

Efter ett dygn där stod det helt klart att det skulle bli ett härligt magasin. Men det var nu jobbet började. Och ”den nya ekonomin” hade redan börjat visa tecken på att vända neråt…

Snabbspolar man fram till den 14 september 2000 så började första numret av Guru ta form i lokalerna på Gamla Brogatan
Därefter fanns det bara en väg, och det var framåt. Det var en fantastisk resa. I redaktionsrutan omnämns jag som ”husguru”, en av de märkligaste titlar jag någonsin haft. Men det var så det var. Märkligt. Min främsta uppgift var att vara läsaren. Tanken var att om man skrev för en insatta publiken så skulle de som villa vara insatta lockas att läsa. Så Guru var aldrig en enkel eller självklar tidning. Men jag tyckte det var en stundtals alldeles briljant tidning som kom med sitt första nummer i oktober 2000. Jag har fortfarande svårt att förlåta Bonnier för att de var så snabba att dra pluggen när annonsmarknaden störtdök, mindre än halvår senare. Ni vet, ”it-kraschen”.

I oktober lanserade vi, inte bara tidningen utan också sajten, helt byggd på ascii…
Den var verkligen skitful, men runt 2000 kändes det ändå lite rätt att bryta mot allt överdesignat elände som spreds då. Vi försökte väl vara lite rebeller, eller något. Databasen var Filemaker och som en del av det här återställandet ska jag försöka gräva fram den också. Vi hade en del prylar som bara gick upp på sajten. Men nu är det pappret som gäller, när kulturarvet ska räddas.

Jens Frejrud har gjort en underbar insats och letat fram alla PDF:er som finns att leta fram. Enskilda sidor, en ganska eländig röra, felaktiga skärmärken och annat meck har gjort att det tar mellan tre och fyra timmar att återställa dem till bläddringsbart format. Vita sidor har fått ersätta saknade annonssidor och i de fall det var hela annonsuppslag har jag helt låtit dem utgå. Sidnumreringen stämmer alltså inte.

Det tar alltså sin lilla tid så jag tar det lite i taget. Först ut är nr 1 från oktober 2000 och nr 2 från november 2000. Så småningom, om intresse finns kommer jag att samla dem på egna domänen magasinetguru.se, men det får också bli när sommaren tillåter det;) Enjoy!

13 thoughts on “Magasinet Guru – en del av vår it-historia”

  1. Jag har fortfarande ett gäng papperstidningar i original. Bläddrade igenom några i vår flytt för något år sedan. Jag väntar några jubileum till innan jag letar rätt på dom igen.

    Reply
  2. Snabbspolning var ordet. Nedan saxat ur en gammal webb från A4, som designade Guru:

    “Den 28 september 2000 kom första numret av Guru, ett nytt affärs- och livsstilsmagasin från Bonnier Tidskrifter. A4 har gjort formen, och på Gurus sidor är det premiär för två färska svenska typsnitt: Sauerkrauto och Malmö Sans!
    Till skillnad från de rena affärsmagasinen på marknaden riktar sig Guru till hela människan. Tidningen är bredare i ämnesvalet och tar också upp ämnen som livsstil, mode, mat och kultur.
    Guru vill också gå djupare. Eller som chefredaktören Jens Frejrud säger: ”Affärer handlar inte bara om pengar. Vi vill spegla samhällsförändringen som pågår.”

    A4 har velat klä Guru i en tydlig, klassisk och kontrastrik dräkt i den amerikanska magasinstraditionen. När vi tog fram formen, sneglade vi på magasin som Fast Company, Brill’s Content ochRed Herring.
    Färgskalan är mättad, med mörkrött, dovt blått och flera dämpade gröna toner som bas. Reportagen görs ut på bred tvåspalt med generöst spaltmellanrum. Avdelningarna hålls ihop av 15 mm höga färgflikar och svarta bårder som ett återkommande element i sidornas topp.
    Brödtexten i Guru är Coranto, holländaren Gerard Ungers senaste antikva. Unger är mest känd för sitt kantiga och moderna nyhetssnitt Swift – i bland annat Metro och Nöjesguiden. Coranto är mjukare, högre och bättre lämpad för magasins- och boktypografi. Coranto kompletteras av en rad typsnitt, däribland en helt ny svensk sanserif: Malmö Sans, tecknat av Martin ”Core” Fredrikson. Den används i feta rubriker, faktatexter och i logotypen. Övriga typsnitt i tidningen är sanserifen FF DIN (rubriker, brödtext) och antikvan Electra (rubriker).
    I Gurus vinjetter möter vi ännu ett typsnitt av Martin Fredrikson: kantiga Sauerkrauto, som bygger på de tyska bilskyltarnas typsnitt.
    Redaktör för det kortlivade magasinet, Guru hann bara komma ut med fem nummer, var Jens Frejrud.”

    Ingen skugga över kollegerna Sofia och Tony, men det var A4 som gjorde formen på Guru, inklusive den klassiska loggan. Kanske något för ditt visitkort, Joakim?

    Reply
  3. Tack för kommentar, jag har uppdaterat texten ovan nu. Räknar med att få mycket rättelser under de närmaste dagarna ;)

    Men referensen till mitt visitkort förstod jag inte riktigt, är inte mina kort snygga?

    Reply
  4. det tror jag säkert. tänkte närmast på titeln.
    Guru, som vi på A4 minns med stolthet och ett stänk nostalgi (Dr DtP, Erik Uppenberg, stod för designjobb och typografisk Fingerspitzgefühl hos oss), måste betraktas som ett svårslaget exempel på dålig timing. det enda jämförbara debaclet jag kommer på är Gaste, den turkiska dagstidningen som jag var CEO för 2008, som startade samtidigt som världens annonsmarknader kraschade. den överlevde ett drygt år.

    Reply
  5. Gudars skymning, vilken flashback!

    Jag kom ihåg tiden innan utgivning – när jag ramlade på pre-release-sajten, och dunkade in en förfrågan om material. I stundens ögonblick blev det uppenbarligen en sån kraftfull lyckospark att det hamnade i första numrets Inbox. Insändarsidan.

    Jag läser nu, tio år senare, att jag varit väldigt konsekvent och hållt fast i samma grundidéer jag förfäktade då – då hade jag inte ett samlande begrepp, det har jag nu – hållbarhetsentreprenörskap/sustainopreneurship. Ett fält som Guru rörde sig i, helt klart. Jo, jag har kvar dessa issues i en banankartong i “arkivet” någonstans. Kul att du gör denna kulturhistoriska gärning, Jocke! Många 'like'-tummar upp!

    Och som jag tjatade om ett reportage om mobiler i utvecklingsekonomier… det blev ju ett reportage till slut. Om Ericssons Afrikastrategi, nummer fyra om jag inte minns helt fel. Mobila webben – världens fönster till varandra. Närmare verklighet nu än då. Jag kommer ihåg att jag redan under Chalmerstiden i mitten av nittiotalet tjatade till mina kursare om mobilt bredband och dess möjligheter – inklusive just en Ericssonchef som var på besök någon arbetsmarknadsdag. Och en sakfråga jag fortfarande håller levande, nu senast på Internetdagarna.se som livemikrobloggare spår Mobilitet.

    Och så i höst igen.

    Keep it up!

    Reply
  6. Hm, jag hade för mig att Jan Rydén var involverad. Trodde han var chefredaktör, men kanske någon annan slags redaktör?

    Reply
    • Gunilla om du bara visste hur rätt du har. Jag, Jan Rydén och Per Håkansson var de som satte både namnet och hela den redaktionella idén. 1998 satt vi på ett litet bolag som hette Icon Publishing nere i Värtahamnen (del av Icon Medialab) där vi fick utrymme att göra både skisser och redaktionellt upplägg för vår tidningidé. Vi hade jobbat ihop innan Icon och skissat och funderat på idéen sedan länge 95-97. Bonniers köpte upp oss till 51% och vi fick en vd (Magnus Nygren) från Bonniers förstås som skulle “ta hand” om oss tre vildhjärnor… 

      Jag var själv uppe på IDG bland annat och sålde in hela idén med skisser och redaktionellt utkast. Vad som hände sedan är delar av det man kan läsa ovan. Vet dock att Magnus Nygren sedermera kallade sig grundare och skapare av både Guru och Den Nya Ekonomin… (som om jag minns rätt gavs ut av IDG). Sedan kom den här nya Guru från Bonniers…  

      Lite kul bakgrundsfakta. ;)

      PS. Jan Rydén var med andra ord väldigt involverad.

      Reply

Leave a Reply