Marknadsföringens Ying & Yang – Hybridmarknadsföring

Kärlek börjar med bråk. Sociala medier konkurrerar med mer traditionella metoder. Det är antingen print eller webb, hemsida eller social profil, facebook eller www.whatever.com. Så känns det i alla fall. Antingen heter det “sociala medier är ett jävla gissel! Förklara för mig var affären finns? var tjänar vi pengar?!” eller “sociala medier är framtiden, pappret är dött, allt handlar om interaktion. Leve sociala nätverk och cloud computing. Död åt hemsidan!”. Arrrrghh sluta bråka! Förstår ni inte att ni älskar varandra!?

Sociala kanaler och traditionella principer är marknadsvärldens ying och yang. Idag är situationen helt enkelt som sån att de förstärker, inte motsäger varandra. Det gör mig lika glad varje gång det dyker upp en hybridkampanj mellan nya och traditionella medier. Det är bara att acceptera, båda formerna har sina fördelar respektive nackdelar. Lika lite som facebook, sociala nätverk och web 2.0 är en lösning på alla världens problem, lika lite kan gammelmedia lösa dem. Jag är ledsen men sten och griffeltavlor har inte bäst frekvens och räckvidd längre.

Nej, sociala medier är inte en garanterad framgångsutopi för ditt företag. Nej, internet är fortfarande inte bara en trend, NEJ det räcker inte att skaffa ett konto på Twitter  för att man ska kunna säga att man har en social kommunikationsstrategi.  Kombinerar man däremot griffeltavlan med möjligheten till närmast oändlig interaktion och tvåvägskommunikation, ja då jävlar börjar det hända saker. Varför? Jo för att människor känner sig hemma samtidigt som det erbjuds något nytt och spännande. Det är lite som att hoppa bungy jump och landa i sin egen säng. Hybridkampanjer is the shit! Här är exempel:

1) Eniro/Tv-reklam + MySpace + blogg

2)

digital annons

Face it. Tv:n eller papperstidningen flyttar inte ur huset än på ett tag, däremot är människor sjukt trötta medierna som reklamkanaler. Det är inte mediet som kanal som är problemet utan hur de förmedlar innehållet. Det som händer när man kombinerar en traditionell TV-reklam med en länk till sociala medier och webben är att man tillför ytterligare en dimension till något som tidigare var platt och livlöst. Om olika medier konvergerar (webb och TV, radio och TV etc) borde inte principerna för hur man talar via dem också göra det då?

Titta på bilden och filmerna ovanför igen och förklara för mig varför detta inte är briljant? Företagen kombinerar analogt med digitalt, print med webb, folket med företaget och tradition med innovation. Företaget som lyckas kombinera en bra TV eller printreklam med sin sociala profil har vunnit i min bok. Folk har alltid letat efter framgångsrecept inom det ena med det femte. Allt jag har att säga om det är att mellanvägen är sjukt underskattad. För mig handlar det inte om det ena eller det andra, utan om kreativiteten att kombinera de lärdommar historien ger oss med styrkan i framtidens innovation.

Leave a Reply