New York Times nya kampanj och vikten av konversation.

Hur skapar man en bra och givande konversation? Här följer de viktigaste punkterna 1) Lyssna. 2) Ta reda på den andra personens intressen. 3) Fråga. 4) Glöm dig själv. Det är enklare att verka intresserad av någon annan än att få dem intresserade av dig.

NY Times har precis lanserat en ny marknadsföringskampanj i konversationens anda. Kampanjen heter inte otippat Conversations och är gjord av byrån Your Majesty. Det är en helt fantastisk produktion och en otroligt kreativ satsning som osar framåtanda, nytänkande och framförallt modet att våga springa framåt, inte minst i en lågkonjunktur. OK, det där lät precis som den vinnande motiveringen i någon slags reklamtävling, jag ska sluta nu.

Conversations baserar sig på ett gäng New York-profiler/kändisar som delar med sig av sina intressen och tankar kring olika ämnen. I en streamad videosnutt pratar de om allt från fastighetsbranschen till mat och vin. Det är framför allt en sak som får mig att hopa högt i denna kampanjen och det är den lilla feedrollen under filmsnutten som hela tiden följer med konversationen och flitigt hänvisar till den del av tidningen som personen pratar om just för tillfället. Otroligt snyggt! Det går även att dela med sig filmerna på andra tjänster så som Facebook, LinkedIn, Youtube, Reddit, Buzz, Digg och Mixx. Allt i bästa web 2.0-anda:)

Konversation är just det web 2.0 handlar om. Definitionen vilar på en grund skapad av dialog och tvåvägskommunikation mellan sändare och mottagare. Är då denna kampanjen en konversation? Både ja och nej. Conversations låter mig i och för sig lyssna in på lokala och offentliga språkrörs intressen, tankar och åsikter på ett privat vis som nästan skapar en känsla av att det är jag som håller i kameran.  Jag glömmer mig själv, spetsar öronen och lyssnar intensivt på vad kändisarna har att säga. Det är så nära att jag nästan vill be om en autograf.

Men namnet conversations står i detta fallet bara för kommunikationen mellan NY Times och personligheterna som medverkar i kampanjen. Grundstenen i en web 2.0-kampanj är konversationen mellan mig som användare och tidningen. Här finns ingen möjlighet för mig att kommentera eller göra min röst hörd. Jag står utanför som tredje part och lyssnar in på en konversation som jag i slutändan inte kan ta del av. Jag kan inte fråga eller kommentera.

I slutändan är detta ändå enligt min mening fortfarande en fantastiskt snygg satsning som jag tycker svensk dagspress kan lära sig av. Hur coolt hade det inte varit om Helsingborgs Dagblad hade låtit Henke Larsson eller MatTina prata om inredning, sport, mat eller vad som nu roar dem. Glöm bara inte låta mig prata lite också:)


Leave a Reply