Operatörernas förlorade heder

När till och med tunga smartskallar som Erik Hörnfeldt, informationschef hos mobiloperatören 3, hugger till med vansinniga liknelser – då vet man att desperationen knackar på dörren. Han säger ”Vi anser att den här typen av tjänster är som att tjuvkoppla elnätet” och menar då lösningar för röstkommunikation på nätet. Men? Jag har ju betalt för datatrafiken. Vad är det jag tjuvkopplar när det är mitt eget abonnemang? Nåja, det blev debatt hos Studio Ett och jag åkte ner till studion i Helsingborg för att prata om galenskapen.

Jag rekommenderar att du lyssnar på inslaget (så snart jag hinner kommer det en version här som inte kräver flash…). Programmet har ett mysigt och lite lugnare format, man kommer lite djupare. Tyvärr var ingen operatör med, ingen ville ställa upp, men David Troëng från post- och telestyrelsen säger bra saker.

Mina åsikter i kortformat och ungefär samma ordning som i inslaget

  • Det är sjukt att prata om gratistelefoni. Jag betalar för datatrafiken. Punkt. Att det inte är operatörernas bild av hur voice ska debiteras (tick i linan) är liksom deras problem, inte vårt.
  • Det finns en stor mängd gränsdragningsproblem. Hur motivera att man blockar Skype och Viber men inte Google Voice (som kan användas i en webbläsare) eller röstkommunikation i Word of Warcraft. Hur ska man hinna med den tekniska utvecklingen och dra de gränserna. Och framför allt, hur ska konsumenten begripa vad som är ok och vad som inte är det?
  • En annan problematik (som operatörerna delar med hela innehållsindustrin tex) är att man fastnat i ett plattformstänkande. Man delar tex upp sina mobila internettjänster i ”internet i telefonen” och ”mobilt bredband för din dator”. I det första fallet vill man nu blockera röstkommunikation, i det andra fallet lär man knappast göra det. Så vad gäller då för iPad och dess kusiner? Är den en dator eller en telefon? Och vad gäller när jag kopplar upp min dator till internet via mobilen? Igen, helt omöjligt för konsumenten att reda ut.
  • Jag är inte fundamentalist när det gäller att alla bitar måste vara lika. När det blir trångt bland ettorna och nollorna kan man behöva sortera och prioritera av rent tekniska skäl. Det är rimligt att ett samtal till 112 får företräde. Det är rimligt att tjänster för live ljud och bild, eller för realtidsspelande får springa före i kön och att mitt mail får vänta lite. Men det är av rent tekniska skäl. Man ska fan inte forma trafiken som en del av sin affärsplan. I synnerhet inte strypa tjänster på tvären mot den utveckling som drivs av användarna. IMHO.
  • Rent tekniskt kan operatörerna spärra tjänsterna. Men man kommer alltid ligga i bakvattnet. Framförallt finns det en aspekt här som är besvärade: Jag som teknisk nörd kommer alltid att hitta ett sätt, min mamma kommer inte göra det. Det slår alltså hårt mot en redan ”svag” grupp på internet.
  • Det är pinsamt att operatörerna inte vill ta debatten, ens i ett sansat program som Studio ett. Men jag kan förstå dem, för hela det här upplägget är otroligt besvärande för dem.
  • Jag är en varm anhängare av fri marknad. Givetvis får operatörerna försöka tjäna pengar på alla sätt de önskar här. Men om konkurrensen funkar så kommer det alltid att finnas ett alternativ som ger oss det vi vill ha. Om inte: då måste vi nog börja titta på kartellbildning.
  • Vi har en lag för elektronisk kommunikation som ställer stora krav på operatörerna att definiera sina tjänster. Vi har flera myndigheter som utöver tillsyn och det här kommer att beröra både PTS, Konsumentverket och ev Konkurrensverket (mfl). Det kommer att bli en tuff match för operatörerna att komma någon vart med det här, och jag tror ärligt inte att de räknar med det. Det är vapenskrammel.
  • Vägen framåt är naturligtvis att erbjuda bättre paketerade datapaket, och sluta krångla så förbannat. Vi är nog inte så rädda för att betala, bara det görs tydligt vad vi betalar för – och att det sedan är precis det som levereras.

Jag skulle kunna fortsätt med 10 punkter till. Men. För att sammanfatta: Mobiloperatörerna är helt klara över att tiden då man kunde tjäna pengar på samtalsavgifterna är på upphällningen. Snabbt. Länge försökte man röra sig uppåt i värdekedjan. Man byggde portaler, man skulle sälja innehåll, man försökte bli en tjänsteleverantör på en helt annan nivå än tidigare (eller en jäkligt skicklig retailer, som 3 med viss framgång). Men i stort har det inte gått så bra, och då har man tvingats backa tillbaka till att vara en bitpipe.

Men i den rollen har man inte hunnit med att hitta intäkterna, samtidigt som tuff konkurrens och dyr 4G-utbyggnad pressar. Så då försöker man med det som vi i det militära kallade för fördröjningsstrid. Man vill vinna tid för att hinna fundera ut lösningen på den gordiska knuten. Genom att hindra min mamma och hennes väninnor från att använda Viber kan man krama lite pengar till ur minutkostnadskalven. Men jag förstår inte hur man vågar spela det spelet. Fördröjningsstrid var alltid ett skämt i planeringen, och jag tror att vi användare hellre hänfaller till den traditionella lösningen på knuten. Ett alexanderhugg. Hejdå traditionell operatör, hej uppstickare.

Men det värsta i hela den här affären är att det känns så oschysst. Så smutsigt och så ohederligt. Undrar om operatörerna verkligen gjorde en konsekvensanalys innan man gick ut och försökte skrämma bort min mamma från Skype. Undrar om de verkligen kan anse sig ha råd att förlora mer av sin sargade heder. Jag är inte så säker på det.

Fler som har skrivit bra på temat är tex: Patrik Fältström (så klart), Blaufish går igång på jämförelserna, TDH sammanfattar fint och Peter Lindén pekar vasst finger åt monopolisterna (uppdatering från Peter med citat av Hörnfeldt). Peter Krantz har gjort en fin sammanställning över tjänstetillgång hos olika operatörer, på knuff pratar alla ip-telefoni. Och så kom det så klart en barnporr-referens också. ”Same procedure as every time, James…”

Fyller på: @dekaminski samlade ihop situationen i somras. Om den gamla beefen mellan Skype och Telia.

Min vana trogen, en kort uppdatering på Youtube direkt efteråt. Bilderna jag pratar om hittar du på Flickr. Det kommer ”one more thing” under filmen också…

Parentes, titta här på ett mailsvar som Telia gett i frågan. Man hänvisar till sitt användaravtal: ”Vi tycker det är viktigt att kunderna tydligt informeras om vad som gäller för olika tjänsteabonnemang exvis på www.telia.se . I prislistan för andra abonnemang än Mobilsurf extra plus står som fotnot 17 : All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni eller att dela och ladda ner filer. Vi förbehåller oss rätten att begränsa trafikslagen IP telefoni och fildelning så att inte andra tjänster påverkas negativt.” (min kursivering). Varje gång du klickar på en länk i webbläsaren laddar du ner minst en fil, varje gång du skickar ett foto till Facebook delar du det. Smaka på den problemformuleringen… Och till sist: det är viktigt att det är tydligt, säger man. Det är väl därför man lägger informationen i fotnot 17. Ridå.

37 thoughts on “Operatörernas förlorade heder”

  1. Skitbra rutet Jocke! Operatörerna har sugit ut miljarder ur oss redan med sina enorma övervinster på basala tjänster som rösttelefoni, SMS och roaming. Dags att dom förpassas till historien.
    Gillar liknelsen med fördröjningsstrid, det är precis vad det handlar om. Att dom inte fattar att detta öppnar stora möjligheter för disruptiva aktörer som går runt hela klabbet och snabbt får med sig åtminstone de IT-vana, dvs dom som konsumerar mest, och sedan lär massan följa efter och operatörerna stå kvar och undra vart alla kunderna tog vägen.

    Reply
  2. Det är väl ungefär som Tele2:s stora annons i DN idag. “Fri mobilsurf ingår i alla abonnemang” är rubriken stort och tydligt. Och annonstexten fortsätter “En smartphone utan mobilsurf är inte särskilt smart. Därför ingår fri mobilsurf i alla våra mobilabonnemang – utan extra kostnad. Det gör att du arbetar enkelt och mer effektivt utan att oroa dig över en växande faktura. Det är kvalitet utan att det kostar mer.”

    Och sen i det finstilta. “Mobilsurf ingår (från 1 GB/månad med hastigheter upp till 2 Mbit/s). Mobilsurfpaket och hastighet varierar beroende på valt mobilabonnemang.”

    Jaha, är max 1 GB/månad i 2Mbit/s “fri mobilsurf”? Jag tycker det känns mer som “Strypt mobilsurf ingår”, både på hastighet och datamängd…

    Reply
  3. Tack för bra sammanfattning. Nåt som har missats i diskussionerna är appar som WhatsApp som även de i ett nafs sänker det andra absurda intäktsbenet SMS.

    Hur många (stora) brancher finns det som kan åtnjuta 30%-iga vinstmarginaler i över ett decennium? Det är snart slut nu. Ett företag som Telia, med 5,5 miljoner svenska kunder och 75 kr i genomsnittlig vinst per kund och månad (EBITDA), kommer inte längre kunna pumpa in över 400 miljoner i vinst per månad.

    De ekonomiska incitamenten behöver inte vara ens en tredjedel så stora för att för att fortsätta locka till sig investeringar.

    Reply
    • Tack själv. Har också klurat på det där, och är benägen att tro som du: SMS kommer att bli nästa kris för dem. Problemet (för operatörerna) är att det nog *inte* blir dedikerade appar som WhatsApp, utan snarare Facebook som tar över. Trubbel, onekligen…

      Reply
      • Ja precis, i en värld där alla i var persons omgivning finns på Facebook & Twitter så ser jag ingen framtid för SMS som kommunikationsplattform. Det blir bara enklare och enklare att integrera sitt telefonliv med sitt sociala liv och vinsten med att använda sms för att kommunicera försvinner mer och mer (argumentet enligt mig har varit enkelhet, och tillgänglighet). Jag kommer ihåg när jag använde iPhone, det kom väldigt snabbt en app som var väldigt lik en sms applikation, men som gick över Wifi och 3g, problemet med denna var ju att det var nästan bara jag bland mina vänner som hade den, ett problem som inte finns på Twitter & Facebook.

        På senare tid har vi ju också sett allt smartare IM klienter för text (skype, msn, yahoo g-talk) i våra telefoner. Med “push notification” kan jag låta min Skype vara på passivt i telefonen och få en notifiering när någon vill mig någonting, detta har definitivt hjälpt mig att skära ned på antalet sms jag sänder.

        Något som ytterligare har hjälpt på denna konvertering från SMS är att här i Norge så får man banne mig betala för sms-leverans med!

        Vänligen,
        Fredrik Näs

        Reply
  4. Mycket bra skrivet! Operatörerna verkar i alla fall förstå att den gamla modellen är i stort sett död, till skillnad från t.ex. skivbranschen som sitter i ett hörn med händerna för öronen och lallar för att slippa höra.
    För övrigt vill jag säga att det där med att vara operatör ju är som barnporr. Nä, jag menar inget med det, och liknelsen håller som vanligt inte, men precis alla utom jag har använt barnporrargumentet nu och jag tyckte att det var min tur innan bäst-före gick ut…

    Reply
  5. Det här är ett allvarligt hot mot både personlig integritet och demokratisk frihet. Ingen har rätt att filtrera min datatrafik!!!

    Reply
  6. Klockrent inlägg.

    Då den här marknaden dessutom är så pass stor som den är och håller så pass många i anställning i vårt land blir den politiska dimensionen extra intressant att följa. Frågan är om det inte kommer att ses genom fingrarna från politiskt håll för karteller och oligopol om det här blir ett allvarligt hot när den stora massan börjar använda tekniken?

    Reply
  7. Som en kär iPhone-anhängare till mig säger när jag påpekar hur absurt det är när Apple blockar vissa saker.
    Det är frivilligt att köpa deras produkter/tjänster, samma resonemang borde ju kunna sägas om operatörerna.

    Reply
    • Om man bara 1. slipper köpa grisen i säcken (tydlighet och ärlighet) och det 2. finns alternativ (att konkurrensens får lov att fungera utan kartellbildningar).

      Så som du ser i p7 i min lista. Jag håller med dig. Men det kräver vissa förutsättningar för att vara ok. Så ser det inte ut just nu.

      Reply
  8. Nu har jag läst hela stycket och visst har du en poäng (eller, du har många men jag älskar att få vara motvalls…) . Frågan är bara hur uppstickarna skall finansiera sitt nät/hårdvara… Uppenbarligen går det inte att få ihop affären med de nuvarande affärsmodellen iaf inte med den lönsamhet som “marknaden” förväntar sig.

    Det har, helt ärligt, aldrig varit möjligt att kunna jämföra erbjudanden. Att vara ärlig med vad man betalar för har heller aldrig varit något som operatörerna varit noga med, därför så har man alltid kunna köpa hårdvara för “1 krona” . Ingen verkar bry sig särskilt noga om det faktum att man istället betalar betydligt mer än gatpriset för hårdvaran… Och om man skall vara ärlig så är hårdvaran bara lockvara och ingenting som operatörerna någonsin tjänar pengar på.

    Problemet för operatörerna är att om det börjar bortse från rösttrafiken (som jag gissar fortfarande är kassakon precis som SMS var ganska länge) så kommer kostnaden för datatrafik att öka bortom allmänhetens betalningsvilja.

    Att dela upp tjänsterna i plattformar har två fördelar. Dels får operatörerna sälja hårdvara som de för en gångsskull tjänar pengar på (netbooks) och dels blir det enklare för konsumenten att koppla upp sig mot nätet med sagda netbook. Jag tycker iaf att det är ett jäkla meck att använda telefonen som modem.

    Visst finns det problem med att avgöra vad som är en dator och vad som är en mobiltelefon, knappast bara operatörerna som lider av detta. Tullen och skattemyndigheten har säkert samma kära problem.

    Fördröjningsstrid är väl det de flesta bedriver idag för att kunna få tid på sig att försöka förstå hur man skall tjäna pengar på “gratis” och “öppet”.

    Att som Fredrik Näs skriva att SMS inte har någon framtid som kommunikationsplattform, tja då behöver man nog kolla bäringen lite extra. Idag kommunicerar den generation som aldrig upplevt ett liv utan internet med sin telefon i princip uteslutande med SMS. Röstsamtal funkar inte eftersom ett röstsamtal blir oerhört personligt. Varför tror vi annars att 3000 fria sms i månaden fortfarande utgör en inkomstkälla? (det finns skrämmande statistik på hur många sms en femtonåring skickar i månaden, 3000 förslår liksom inte) och även om detta precis som de flesta andra mönster kommer att ändras så tror jag (i motsats till er) att detta kommer att ta tid. Lång tid.

    Vad vill jag då säga med detta? Jo, att det är en storm i ett vattenglas att bli irriterad över hur operatörerna försöker styra trafiken till det område som ger mest betalt per bandbredd. Faktiskt lite lätt elitistiskt eftersom jag är tveksam till huruvida operatörernas image egentligen är alls sargad för mer än de allra mest idealistiska. Svensson, eller för den delen din Moder, är nog inte så upprörd över sakernas tillstånd. Dessutom, inte blir du förbannad över att Konsum inte tar in en vara som du gillar bara för att man inte anser sig tjäna pengar på den (och du undersöker kanske inte heller varför de fattat just det beslutet)? I slutändan är nätet operatörernas och det är därför i slutändan dessa som avgör vad som funkar eller inte funkar.

    Visst kan man önska att företag i gemen var öppna med varför de bedriver vissa aktiviteter. I slutändan, spelar det någon egentlig roll? Är du missnöjd, byt operatör. Annars finns ju fortfarande kabel i jorden och då menar jag inte fältapan.

    Reply
  9. Min fråga till Telia:
    Hur kommer det sig att ni skriver “17. All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni eller att
    dela och ladda ner filer,” i filen: http://www.telia.se/files/TeliaMobil_priser_1129-10dec2010.pdf ?

    Allt på internet är filer, allt man kan göra på internet är att dela och tanka ner filer… Jag vet ingen annan funktion.

    Mitt svar från Telia:
    Hej!
    Tack för din förfrågan.

    Med fildelning menar vi p2p-trafik som till exempel bittorrent. Exempel på tjänster är DC & Kasaa. Fildelning är inte blockerat i mobilsurf extra.

    Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen åter.

    Med vänlig hälsning

    Susanne Boström
    Telia Kundservice
    _____________________
    Detta är ju skrattretande!!
    /Krax

    Reply
  10. Du slår huvudet på spiken Jocke. Jättebra skrivet. Skrev något liknande på 3’s fejjan grupp, men statusen klarar inte så mycket info… så skrev mest det idiotiska, och lyckades bara få in saken att vi faktiskt betalar för bredbandet.

    Men en av de som du länkar till, så får man ju ändå en ganska klart svar ifrån 3 att det inte är Skype de är ute efter, utan snarare de andra tjänsterna som användes sig av telefonboken i mobilerna. Ok, må hända vara en förklaring, men skype använder ju för tillfället inte telefonboken, mig veterligen, så enligt Erik är ju detta inte emot användarrättigheterna.

    Sedan misstänker jag att det inte handlar om nationella samtal. Jag ringer ju trots allt utan skype sverige samtal, och tror många med mig gör så. Det är nog den internationella kakan som Operatörerna ser att de minskar. Och troligen minskat stadigt sedan införande av prisTAK inom t ex EU. De flesta invandrare med familj utomlands, eller Svenskar med utländska vänner, ringer troligen INTE med operatörens egna telefonitjänster utan troligen via skype, eller någon av de andra tjänsterna som finns och då via VoIP. Så Jocke har nog helt klart rätt. De har ingen bra ekonomisk modell för hur de skall ta betalt för utlandstjänsterna, utan vill hota. De liksom vi vet att de inte kan stoppa utvecklingen. Också något Erik Hörnfeldt nämnt i någon av dina länkningar. De gillar inte utvecklingen, men anser i grunden att de inte kan göra något egentligen. Så det hotet att 3 skulle göra något åt det, är nog mest ett hot.

    Reply
  11. Pingback: Social Factory

Leave a Reply to re:perkussionerCancel reply