Rubbet – 30 sekunder från tanke till annons

Ett antal tecken i tiden som inte går att bortse från:

  • Craigslist är en av världens största sajter (med 24 pers anställda)
  • Blocket går som tåget (det vet vi;)
  • Tidningarna tappar privatannonserna i pappret (det går inte fort, men det går tydligt utför)

Då är det dags att söka fler vägar framåt. Privatannonserna är viktiga för oss av fler skäl än jag orkar räkna upp, men strikt intäktsmässigt har det för vår del slutat spela någon större roll för länge sedan. Så då gör vi något annat.

Vi gör ett försök att hitta en kombination av googles affär (utveckla tjänsten först, sedan affärsmodellen på ett smart sätt) och det som gjort Craigslist stort (småskaligt, funkis, enkelt, mycket närvaro). Och nej, vi har inte drabbats av hybris. Vi tror inte det är enkelt, och vi är fullt medvetna om att det kanske inte flyger. Men vi är ganska många nu som tror på idén och då måste den få göras.

Rubbet är än så länge bara en lokal HD-angelägenhet, men andra kommer att ansluta. Sannolikt inte före sommaren dock. Men det är OK, vi har mycket pyssel kvar. Hör gärna av dig om du har goda idéer.

Kolla in hd.se/rubbet
Läs bloggen om tjänsten (bland annat)

Läs vad andra säger:
Henrik Torstenssons Weblog: hd.se gör lokal Craigslist
Medievärlden: HD utmanar Blocket
Dagens Media: HD startar Blocket-konkurrent och riskapitalbolag
Beta Alfa: Nationaldagsnoterat
Networkers.se: Så kan Blocket utmanas av Rubbet
Anek.com: Svensk Craigslist, en pitch rakt i maggropen

En riktigt bra lista som i tio korta punkter sammanfattar läget bättre än jag själv formulera tanken (åtminstone på åtta punkter;). Kolla ffa in punkt 2.
10 obvious things about the future of newspapers you need to get through your head

Andra bloggar om: , , , , ,

Leave a Reply