Så här får det inte Funka Nu – det är faktiskt 2013

Till vänster på bilden syns det första du ser om du går till funka.nu, till höger resultatet efter att du klickat på länken. Inget av det är speciellt fungerande i en mobiltelefon. 

Jag blir provocerad. Företaget ”Funka Nu” ska vara experter på tillgänglighet. Ta fram mobilen och gå till funka.nu

  • du möts av en sida som säger att företaget finns på funkanu.se (alltså inte en automatisk redirect)
  • klickar du på länken sker en redirect från funkanu.se till funkanu.com
  • och väl där möts du av en sajt som inte är speciellt funkis, och inte det minsta imponerande, i min mobil. #wtf?

Skälet till att jag bryr mig är att det här företaget säljer för miljoner till offentlig sektor, och ofta hänvisas till i sammanhang som handlar om webben av idag. Man hävdar själv att man har ”80 procent av Sveriges myndigheter som kunder”. Att då själva inte göra mer rätt blir en belastning.

Idag (oktober 2013) kan vi konstatera att mobilsurfandet är enormt. Aftonbladet har 3,2 miljoner unika besök i veckan till sin mobilsajt (5 miljoner besök på den vanliga sajten), och Facebook har över 500 miljoner mobilanvändare. Ingen ifrågasätter mobilens betydelse. Inte ens Funkas egen VD. Ändå ser det ut så här när jag försöker zooma in för att läsa hennes text i mobilen…

Text från Funka - som inte funkar i mobilen

Funka har också fått pengar från Internetstiftelsen för att skriva ihop ”Riktlinjer för utveckling av tillgängliga mobilgränssnitt”, och den senaste uppdateringen är från 2012-04-30. Den är bra. Tyvärr verkar inte företag själv ha läst vad de kommit fram till. Pinsamt.

Jag tror att det till stor del är Funkas fel att det ser ut som det gör bland svenska myndigheter. Några exempel från ett svep den 22 oktober 2013

Jag föreslår att ni som handlar av Funka Nu börjar ställa krav på dem. Nu!

12 thoughts on “Så här får det inte Funka Nu – det är faktiskt 2013”

  1. Funka klev upp när verva lades ned och tog på sig att fylla hålet som blev och fick under de åren näst intill en myndighetsstatus. De har varit svåra att ifrågasätta och återkommande har man fått ta diskussioner i stil med “Den och den kommunen gör ju så och de följer riktlinjerna, varför kan inte vi göra så?”. Där riktlinjer då är Funkas rekommendationer/framtagna koncept.

    Men jag skulle gärna vilja höra dig utveckla slutklämmen “Jag tror att det till stor del är Funkas fel att det ser ut som det gör bland svenska myndigheter.”?
    Jaha, såg nu att du kallade bildsvepet “i mobilen”, det framgick inte helt tydligt att det var det som var poängen ;) (även om man kan tänka sig att man borde sett sammanhanget.)

    Reply
  2. Du har en poäng i att vår webbplats inte är responsiv. Ingen vore gladare än vi själva om vi alltid lyckades vara en förebild på alla plan och först med allt som funkar för alla. Men precis som många kolleger i branschen har vi fokus på kundprojekt och vår webbplats är gammal som gatan. Eftersom vi på många sätt är normerande tar det attans lång tid innan vi släpper något nytt. Däremot skulle jag vilja påstå att den funkar bra på många andra sätt, annars kan jag lova att vi skulle ha fått höra det från användare med funktionsnedsättning.
    Vad gäller vår “mellan-sida” så har den faktiskt en tanke, tro det eller ej. Vi startade som ett ideellt projekt och många kallar oss, precis som du, fortfarande funka.nu vilket vi inte hetat på mer än 13 år. Så hellre än att automatiskt skicka besökaren till en helt annan, numera kommersiell, organisation vill vi vara tydliga med att det är ett bolag så att du som besökare får göra ett aktivt val. Sen har vi uppenbarligen missat att uppdatera texten till .com när vi öppnade Madridkontoret i våras och bytte grundsuffix. Det var slarvigt av oss – men tack för att du påpekade det!

    Reply
    • Tack för svar. Men det handlar ju inte precis om att “vara först” – mobilens viktighet har ju varit känd hur länge som helst. Som sagt, läs vad ni själva skrev åt internetfonden. Det var ju inte i förrgår precis.

      Menar du att ni inte har råd eller hinner skapa en egen site som lever upp till de “krav” ni själva formulerat? Är det inte konstigt? Till och med den här lilla sajten är ju responsiv.

      Och menar du att det inte är viktigt med föredömets makt?

      Reply
      • Blir det inte lite löjligt att säga “Till och med den här lilla sajten är ju responsiv.”… det är nästan alltid lättare att göra en liten sajt responsive! Eller håller du inte med?

        Och i ärlighetens namn så är det väl lite “Skomarkarens barn” syndromet här… ;)

        Reply
      • Den här lilla sajten har en hel del tillgänglighetsproblem. Problem som Funka Nus webbplats inte har. De tillgänglighetsproblem som denna lilla sajten har har varit kända långt innan den smarta mobiltelefonen uppfanns.

        Reply
        • Men så är inte heller min uppgift att vara rikslikare i tillgänglighetsfrågor.
          Jag fascineras över hur upprörda många verkar bli över att jag påtalar något som egentligen borde vara alldeles självklart. Till och med Funka verkar ju mena att deras sajt inte är i takt med tiden, så varför är det så dramatiskt att jag säger det?

          Reply

Leave a Reply