Sandra puffar… 20080513

* Den har några dagar på nacken men jag vill trots det tipsa om Resumés genomgång med fyra ledande sportjournalister som ska blogga under EM i fotboll i sommar. De fick bland annat frågan hur viktig bloggen kommer att vara som nyhetskanal under EM jämfört med andra medier, och det är bland svaren på den frågan som det blir tydligt hur olika journalister ser på bloggen. Alla fyra ser bloggen som en plats för publicering av bakom kulisserna-material, skvaller, egna åsikter och skildring av deras eget liv på plats under mästerskapen. Robert Laul svarar att bloggen som nyhetskanal: “Inte alls (är) viktig. Möjligen kan kommentarerna fungera (som) inspiration för nyhetsuppslag.”, och alla intervjuade håller med.

* Med nya medier kommer nya tjänster och förändrade arbetsuppgifter. I dag jobbar en journalist i många olika kanaler och på olika sätt. På grund av detta kan jag tycka att en stor del av dagens journalistkår lider av ett extremt dåligt självförtroende och jobbar mot förändringarna istället för att till sig de nya kanalerna. Därför tycker jag att det är skönt att SJF under förbundskongressen nu bestämmer sig för att diskutera hur förbundet ska anpassas till framtiden. Bland annat ska de diskutera på vem som är journalist. Gott så, men det hade varit ännu bättre om de hade tittat på yrkesrollerna mer specifikt och tagit upp frågan kring citizen journalism (men det kanske de gör, kongressen börjar först i dag). Vi måste börja prata om hur läsarmedverkan påverkar journalistiken och hur vi som journalister ska verka i den nya medievärlden (SSBD skriver klokt kring dessa frågor här). Jag ska följa debatten under kongressen och återkommer i ämnet framöver.

* Via Beta Alfa hittar jag till Next Generation där Fredrik Stenbeck skriver om vikten av att företag utvecklar riktlinjer för de anställdas bloggande eller deltagande i sociala medier, och använder IBM:s guide som exempel. Tänk vad mycket lättare det hade varit för journalister att blogga både privat och i yrket om de hade haft lite mer än bara det sunda förnuftet och magkänslan att gå på (även om man som bloggare kommer rätt långt med bara de två till hands). Jag har inte hört talas om att våra medieföretag har utvecklat sådana guider för sin redaktionella personal. Har ni? Tipsa mig i så fall i kommentarerna eller via mejl!

Uppdatering: Stackars Linda som jag i går ingav falska förhoppningar. Hela hennes värld är nu krossad. Linda, förlåt! Det var inte meningen.

Leave a Reply