“Sanningar” & myter kring användningen av sociala nätverk.

Via social media optimization hittade jag en undersökning gjord av Synovate. Undersökningen kretsar kring lite statistik och användningen av sociala nätverk. Nedan följer lite nyckelresultat från den undersökningen.

– Av 13 000 respondenter (åldrarna 18-65) och 17 marknader världen över svarade 58% att de inte vet vad sociala nätverk är för något.

– 36% av sociala nätverkare säger att de håller på att tappa intresse för sociala media. På första plats ligger Japan där 55% av de sociala nätverkarna håller på att tappa intresse. På andra plats ligger Slovakien med 48% och sen Canada med 47%

– 91% av alla japaner som tillfrågades befinner sig på det sociala nätverket Mixi.

– 37% av respondenterna svarade att den största nackdelen med sociala nätverken var avsaknaden av privatliv. 32% svarade att den största nackdelen var brist på säkerhet för barn.

– 53% av alla tillfrågade säger att de lägger märke till annonser på de sociala nätverken.

– 40% av respondenterna som var engagerade i sociala nätverk sade att onlinekommunikation kan vara lika meningsfull som face to face.

– 46% av respondenterna engagerade i sociala nätverk sade att det är enklare att skaffa vänner online än i verkliga livet.

– 78% av sociala nätverkare säger att det är bättre att syssla med fysiska utomhusaktiviteter än att sitta på en stol framför datorn.

Lite egna funderingar då…

Det där med att 58% inte skulle veta vad ett socialt nätverk innebär beror i allra högsta grad på vem du frågar både vad det gäller ålder och geografisk placering. Det bor c.a 6,7 miljarder människor på denna gröna jord och 4 miljarder av dem bor i Asien. Bara Kina och Indien står för en tredjedel av jordens befolkning. Idag bor det alltså flest människor i världens utvecklingsländer (Afrika kommer på andra plats efter Asien i mest bebodda kontinenter med 967 miljoner innevånare).

“Social networks are not taking over the world, not yet anyway” -Steve Garton

Nä det är sant, men är det verkligen en gåta när de flesta kommer ifrån platser där flertalet kanske inte ens har råd med dator. Den industrialiserade delen av världen är en annan femma. En annan punkt som kom upp var att 36% av sociala nätverkare håller på att tappa intresse. Idag är det enligt min mening samma sak som att säga att 36% av alla internetanvändare håller på att tappa intresse för webben som helhet. Nätet har förvandlats till ett socialt medium i singular där kommunikation med avsändaren eller andra användare står i centrum. Att intresset för renodlade sociala nätverk håller på att svalna skulle väl kanske kunna vara en möjlighet, men det är svårt att ta påståendet till sig när de senaste siffrorna ser ut så här, eller så här:)

Som en sista liten fotnot ska jag faktiskt gå och spå mig om exakt en halvtimme. Jag återkommer med resultatet men jag lovar att fråga om framtiden för sociala medier;)

7 thoughts on ““Sanningar” & myter kring användningen av sociala nätverk.”

  1. Begreppsförvirring är min gissning.

    Om du frågar svenska folket hur många som gör affärer på internet blir troligen svaret lågt. Om du däremot frågar hur många som gör bankaffärer på internet, då skjuter siffran i höjden.

    50% av de som använder Facebook skulle svara att de inte vet vad Social Networking är. De bara använder Facebook för att de kan chatta med kompisar, ladda upp bilder och skriva på varandras walls osv.

    Reply
  2. Begreppsförvirring är min gissning.

    Om du frågar svenska folket hur många som gör affärer på internet blir troligen svaret lågt. Om du däremot frågar hur många som gör bankaffärer på internet, då skjuter siffran i höjden.

    50% av de som använder Facebook skulle svara att de inte vet vad Social Networking är. De bara använder Facebook för att de kan chatta med kompisar, ladda upp bilder och skriva på varandras walls osv.

    Reply
  3. Jag vill hålla med, jag anser inte att jag spenderar särskilt mycket tid med socialt nätverkande (mest för att jag tycker att Facebook är trist) trots att jag är engagerad i både forum och bloggar. Jag har dessutom en profil på varenda social nyhetssite som finns. Det är nog en fråga mycket om definitioner och begreppsförvirring som Johan ovan påpekar.

    Reply
  4. Jag vill hålla med, jag anser inte att jag spenderar särskilt mycket tid med socialt nätverkande (mest för att jag tycker att Facebook är trist) trots att jag är engagerad i både forum och bloggar. Jag har dessutom en profil på varenda social nyhetssite som finns. Det är nog en fråga mycket om definitioner och begreppsförvirring som Johan ovan påpekar.

    Reply
  5. Ligger nog definiitiv en poäng där. Vet själv hur förvirrad jag kan vara i web djungeln:) Fast samtidigt…

    “Social networks are not taking over the world, not yet anyway”

    Det skulle betyda att användarna finns där, de har bara inget begrepp som kategoriserar vad de sysslar med (social networking). Alltså är det ovanstående citatet fortfarande ute på väldigt tunn is.

    Reply
  6. Ligger nog definiitiv en poäng där. Vet själv hur förvirrad jag kan vara i web djungeln:) Fast samtidigt…

    “Social networks are not taking over the world, not yet anyway”

    Det skulle betyda att användarna finns där, de har bara inget begrepp som kategoriserar vad de sysslar med (social networking). Alltså är det ovanstående citatet fortfarande ute på väldigt tunn is.

    Reply

Leave a Reply