sensationsjournalistik och dramaturgi möter Viral marknadsföring.

På sista tiden har det skrivit mycket om Erik Nordenankar, examenseleven från Bergs som skapade the biggest drawing in the world. Projektet handlar om att låta DSL skicka en gps jorden runt. Under resans gång ritar de olika koordinaterna Erik Nordenhammars självporträtt på en världskarta. Filmen har genererat ca 275 249 visningar på YouTube. Så här skriver JMW:

“Anledningarna till att det blivit viralt och fått väldigt mycket buzz i media tror jag är att det är en väldigt läcker och imponerande idé. Själva genomförandet är också mycket bra. Och sist men inte minst så ger det upphov till frågan: Är det på riktigt? Går det att göra?”

När jag läser detta är det något som slår mig. Viral marknadsföring och förutsättningen för att ett budskap ska spridas på nätet handlar på många sätt om att skapa en nyhet med marknadsvärde, ett skådespel byggt på sensation. För att skapa ett slags “word of web” måste idén i sig vara bra och originell. Den ska locka på samma sätt som John Bogarts klassiska begrepp för vad som utgör en nyhet:

“Om en hund biter en man är det ingen nyhet, eftersom det händer så ofta. Men om en man biter en hund, då är det en nyhet“.

Allt handlar alltså om att skapa ett attraktionsvärde. Viral marknadsföring på nätet är vad sensationsjournalistiken är för kvällspressen. Lyckas man förmedla dramaturgin i sitt virala budskap tror jag att det kommer att växa så det knakar genom webbens sociala forum. Budskapet är pjäsen, nätet scenen. Lyckas du väcka förväntningarna i anslaget och hålla dem uppe genom presentationen, fördjupningen, upptrappningen och klimaxet har du skapat en digital teater där din pjäs kommer att bli en succe.

Nätet är ett väldigt tacksamt forum för viral marknadsföring av en specifik anledning. En faktor som enligt en av journalistikens grundprinciper för nyhetsvärdering definierar en nyhet, är närhet. Principen säger att en nyhet är intressantare för läsaren om den ligger nära i tid, rum och deras egna livssituation.

Närhet är ett ledord för dagens web. Nischade nätverk växer så det knakar, användargenererade tjänster tillåter dig att kommentera på material som dessutom i videosammanhang kan streamas direkt. Dagens digitala interaktivitet tillsammans med tillväxten av sociala nätverk, nischade eller inte, skapar ett forum som tillåter oss att vara ständigt uppdaterade om vad som händer. Genom nätet har våra geografiska begränsningar börjat försvinna och det digitala rummet gör att vi kan interagera med händelser och personer på andra sidan jordklotet, allt detta föder ett tillstånd där vi på grund av våra växande föreställningsvärldar också utvidgar vår livssituation genom att vi hela tiden får möjligheten att ställa vår egen tillvaro i relation till andra människor som vi inte skulle veta något om annars.

Internet är en spelplan där tid, rum och livssituation smälter ihop. Därför undrar jag om marknadsföring kan vara något annat än viral på internet för att lyckas. Nu kanske, men inte länge till.

Leave a Reply