Skånskt, internt, men ändå intressant

Starcom är en kaxig byrå och här nere i skåne kan man lugnt påstå att de gungar båten ganska rejält. Mer än en gång har jag hört annonschefer sucka tungt över deras förhandlingstaktik.

Personligen (allt här är ju personligt, så det där var en onödig markering) tycker jag att de går för hårt fram ibland. Jag har sett dem missa riktigt bra affärer på sikt för att de inte nådde fram på den enskilda procenten. Anyway – nu verkar de ha lirat i kulissen på något som jag nästan inte trodde jag skulle få se i min livstid. Det märkliga avtalet mellan Sydis och Skånska Dagbladet diskuteras, och kommer kanske att upplösas. ”Sydsvenskan och Skånskan i annonsbråk – rådgivare jublar

– De flesta av våra kunder vill inte ha Skånskan. Annonsörerna får betala hela paketet trots att de bara vill annonsera i Malmö och Lund. Vi har pratat med Skånskan och Sydsvenskan länge om att vi inte har några valmöjligheter. Och kanske strider detta mot konkurrenslagstiftningen, säger Patrik Andersson, vd Starcom i Malmö.

Avtalet, som nu är uppsagt av Sydsvenskan, gäller egentligen till 2009 men kanske kommer man försöka processa bort det datumet. Oavsett vad, spännade att det här diskuteras, men inte helt otippat.

[update] Skånska Dagbladet: Vi tummar inte på vårt oberoende från Bonnier

Andra bloggar om: , , , ,

Leave a Reply