Sociala media today har listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier:

1. What are the best tactics to use
2. How do I measure the effectiveness of social media
3. Where do I start?
4. How do I manage the social balance?
5. What are the best sites and tools out there?
6. How do I make the most of my available time?
7. How do I find and focus my efforts on my target audience?
8. How do I convert my social media marketing efforts into tangible results?
9. How do I cohesively tie different social media efforts together?
10. Does social media marketing work, and if so, how effective is it?

Detta är del 4 i en bloggserie där jag ger min syn och mina svar på de här frågorna. Idag står fråga 10 i strålkastarljuset. Alltså:

Does social media marketing work, and if so, how effective is it? Först och främst skulle jag vilja säga så här: Tid + engagemang/kreativitet = Effekt. Sociala medier kräver mycket tid. Verktygen på nätet är ofta gratis däremot är det inte sagt att en social kampanj för ett företag är utan kostnader. Social marknadsföring kräver tid och ständigt engagemang. Tid kostar som sagt och lön och sociala avgifter för en person som är helt avsatt för att driva marknadsföringen inom de sociala mediekanalerna är ett exempel. Dessutom är det lättare och svårare för företag att ta plats i det sociala landskapet beroende på vad de sysslar med. Men jag vill påstå att alla kan om man bara vill. Blogg är ett exempel på ett verktyg som alla företag minst borde hänge sig åt. Lite exempel på fördelar med social marknadsföring:

Kundinsikt & analys: De sociala kanalerna på nätet tillåter dig som företagare att lyssna på dina kunder och vad de säger om dina produkter och tjänster. Detta leder i sin tur till insikt om vilka förbättringar som måste göras. Men det är inte det enda. Dessutom kan du lyssna på vad som sägs/skrivs om dina konkurrenters produkter. Twitter Search och Twist är exempel på verktyg som låter dig lyssna på vad som sägs på Twitter. Google trends, Google blogg search och Goggle Alerts låter dig lyssna av nätet och svenska knuff.se är ett bra verktyg för att följa med i bloggosfären. Ett annat exempel är Twingly search, ett verktyg som låter dig lyssna av både bloggosfären på mikro och makronivå. Social krigsföring har landat.

Försäljning: Man ska alltid passa sig för att sälja produkter direkt på de sociala nätverken eftersom de inte är reklamkanaler utan i första hand relationskanaler. Positiva resultat på när det har fungerat att driva aktiv försäljning på sociala nätverk är sparsamt men det går tydligen bara man gör det på rätt sätt. Mac-butiken Kullander i Malmö är ett sådant exempel. Företagets facebook profil är bara några veckor gammal men de har redan sålt sin första produkt från sin facebookprofil. Jag gissar att en positiv aktiv försäljning på sociala nätverk är starkt länkad till en mer rådgivande ton i kommunikationen. Det handlar om att förlänga beslutsstegen i säljprocessen. Detta kan låta knepigt med en förlängd beslutsprocess men låt mig förklara.  Jag att du som säljare/företagare inte ska gå på säljargumenten utan istället lyssna, svara, kommentera, vägleda och helt enkelt föra en dialog med din konsument. Du säljer företaget inte produkten! Social krigsföring är ett bra exempel på det.

Ella: Social relationsmarknadsföring skapar inte bara potentiella kunder utan även rätt kunder. Engagerade, lojala, långsiktiga, a-kunder som genom interaktion via sociala verktyg väljer att på olika sätt föra dialog med ditt företag. Detta skapar kunder som är intresserade av dina produkter och tjänster och som även på olika sätt  kan integreras med företagets beslutsprocesser och varumärkesbyggande. Exempel på det är crowdsourcing, varumärkesspridning via word of mouth, ROE (Return of Engagement).

Social marknadsföring är inte en teknik eller en modell som man som företagare bara behöver implementera rent praktiskt. Det räcker inte med att säga “Nu ska vi ha en profil på facebook eller en youtube-kanal för att…” Social marknadsföring är en filosofi, ett tankesätt som ska ingå i och vara en del av företagets värderingar. Social marknadsföring ska inte bara impleneteras på marknadsavdelning utan rakt in i organisationes värdeord, själ och vision. Relationsmarknadsföring handlar om att göra hela företaget viralt, inte bara produkten eller tjänsten.