Sverigebilen gör PR – och jag kliar mig i skallen

Det är möjligt att jag är en sucker. Att det här faktiskt bara är en installation, att det snart kommer en lång näsa. Men det får det vara värt. Det är också möjligt, till och med sannolikt att det är ett projekt helt orkestrerat av Avis, snarare än att de två ljuvliga nördarna ”samarbetar” med den stora biluthyraren. (Men samtidigt undrar man. På Avis sajt har man inte ens lyckas få in en vettig länk till tjänstens hemvist på Twitter och Facebook).

Men det spelar ingen roll. Jag måste peka till det här ändå för jag tycker det är så charmerande gjort. Förhoppningsvis tycker jag det inte bara för att de hänvisar till mig och mina vänner i filmen ;)

Det handlar alltså om det gamla konceptet med returbil/freeride/transferkörning, men presenterat på ett helt annorlunda sätt än vi är vana vid. Här handlar allt om Sverigebilens konton på Twitter och Facebook. Det handlar om en ton vi inte sett i de här sammanhangen innan. Och trots att dealen på många sätt är sämre än de traditionella erbjudande så handlar det om något som känns. Filmerna är en sak, brevutskicket en annan. De har iaf kommit ovanför min radarskugga.

Och upp på en del andras radar också. Frisken har gästbloggat på hd.se/taggat, (snygga) ”365 Social Media cases” har också spanat in dem liksom ”Allt om sociala medier”. @zackrisson fick ett brev, @Niclas fick ett brev, @nikkelin fick ett brev.

När jag letade länkar hittade jag att det ÄR Avis-kontrollerat rakt av. Hittade också den här artikeln i Resumé och inser att även jag missar stuff. Nåja, det gör det inte mycket mindre smart. Bara lite tråkigare…

Kraften här är inte de sociala medierna i sig. Det är bara ett redskap, precis som att brevutskicket är ett redskap. Kraften är tonen det görs med. Ha en bra produkt i botten, och prata med ett tilltal som känns – då får du en bloggpost av mig.

16 thoughts on “Sverigebilen gör PR – och jag kliar mig i skallen”

  1. Hm, undrar varför de kände att de var tvungna att maskera sin satsning och inte vara tydliga redan från början. Jag hade skrivit om detta ändå för att det är en lite kul grej oavsett.

    Reply
  2. Vi på Avis letade efter möjligheter att på ett effektivt vis lösa problemet med transferhyror, dvs bilar vilka körts enväg, från en ort till en annan.

    Vi kom i kontakt med Jon och Christoffer som hade en ide om hur vi skulle kunna använda allmänhetens hjälp att transportera bilar mellan våra stationer. Tillsammans skapade vi en tjänst som inte bara löser problemet, utan även låter oss synas i nya kanaler.

    Sverigebilen är ett samarbete och Avis roll i det hela handlar enbart om att varje uthyrningskontor publicerar sina egna tillgängliga bilar via en applikation kopplad till Facebook, resten sköter Jon och Christoffer.

    Christer Ljungqvist
    Head of Marketing, Avis

    Reply
  3. Tusen tack för svar från både dig och ”nördarna” ;) Som du säkert märker så tycker jag också att det är en bra idé. Min enda negativa synpunkt är att det inte är tillräckligt uppenbart hur det hänger ihop. Å andra sidan – det råkade ju den här gången generera lite extra diskussion. Antar att jag får gratulera ;)

    Anyway, kanon att du dyker upp här och svarar. Uppskattas verkligen!

    Reply
  4. Ah, det var smart av dem men personligen reagerade jag nu med att jag tycker det är tråkigt. När jag såg Sverigebilen första gången blev jag Fan på Facebook och började följa dem på Twitter. Endast för att jag gillade två äkta nerdar som gjorde ngt smart. Nu när jag vet. Fejk-äkta känns inte roligt. Är inte längre Fan, följer dem inte längre på Twitter.

    Reply
  5. Men då är just tonfallet som Jocke inne på, viktigare än själva produkten, annars hade man inte fallit för “nördarna”. Samtidigt säger det en hel del om varumärket “we try harder” Avis som uppenbarligen själva positionerar sig som en svagare part än “nördarna”.

    Reply
  6. Hade jag vetat från början hur det låg till hade jag inte känt mig lurad. Det hade varit en bättre gro-grund för att inleda en relation. Sannolikt hade de i så fall behövt skapa ett annat attraktivt (och hållbart) koncept.

    Reply
  7. Jag förstår faktiskt inte din inställning Björn. Det är självklart att Avis ser Sverigebilen som en kommunikatiosplattform där de kan framstå som modiga och autentiska. Det förstod vi redan när vi pitchade in vår idé för dem, vi tryckte tom på de knapparna, annars hade de aldrig gått med på att haka på vårt lilla projekt och kunde lika gärna ha startat en liknande tjänst under eget namn, glöm inte att Avis är ett av världens största hyrbilsföretag. Vi trodde detta var uppenbart och jag hade inte ens insett att vi hade ett trovärdighetsproblem tills Joakim skrev inlägget ovan. Vårt krav har hela tiden varit att vi ska få driva Sverigebilen med fria tyglar och det kommer vi också fortsätta att göra. Jag tror på den här tjänsten och är såklart jätte glad att Avis väljer att satsa på oss och gillar det vi gör, annars hade jag aldrig spenderat så stor del av min fritid på den. Om nu detta inte gör mig till den “äkta nörden” du trodde att jag var och om du inte gillar vår produkt så kan jag bara beklaga, då har jag full förståelse för att du inte längre vill vara ett fan, men att vår tjänst på något vis skulle vara “fejk-äkta” förstår jag faktiskt inte.

    /Jon, Sverigebilen.

    Reply
  8. Hej Jon,
    idén som sådan är bra. Ännu bättre blir den när det blir möjligt för den potentiella bilhyraren att gå in på en applikation FB-sidan och tala om att hon vill åka från punkt A till B för att se om det finns ngn matchande bil. Förslagsvis kan man då filtrera hur lång radie från punkt A resp. B man är intresserad av. Är väl medveten om att det kräver mer utveckling varför det kanske är ngt att se fram emot framöver.

    Men tillbaka till varför jag personligen inte tyckte att det var lika kul längre.
    Bakgrunden är att jag inte är i ngt större behov av tjänsten.

    När jag sprang på Sverigebilen första gången lät jag det gå förbi. Jag tror det var när Sverigebilen började följa mig på Twitter. När Sverigebilen sedan dök upp i ngn feed någonstans och jag just vid det tillfället hade tid att vara lite nyfiken gick jag in på Sverigebilens Facebook-sida och föll för det hela. Inte minst tyckte jag att det var cool att två killar startat en tjänst och valt att bara ha den på Facebook understödd av ett Twitter-konto. Att ha valt bort en egen webbplats. Jag ägnade det hela inte mer än tiden det tog att kolla en av filmerna och scanna FB-sidan i några sekunder. Tillräckligt för att jag ville följa dessa två sköna killar till digitala entreprenörer, som case betraktat.

    När jag nu via det här blogginlägget såg ett default-pressmeddelande från Avis och en liten artikel i Resumé med default-uttalanden från representant ifrån Avis försvann mitt intresse för detta som case.

    Kom då ihåg att ursprunget till mitt intresse var två sköna killar med en skön approach.

    Efter den här diskussionen kommer jag eventuellt återfå intresset för caset men då utifrån perspektivet hur traditionella företag försöker marknadsföra sig på nya villkor i social media vilket för mig är ett helt annat case**.

    Oavsett vilket tror jag att det finns en liten chans att Sverigebilen har lyckats bli en del av det “evoked set” av varumärken jag har “top of mind” när och om jag ska hyra bil i Sverige. Kanske kommer jag då gå in på FB-sidan igen för att se om det kommit ngn applikation som tillgodoser den användarnytta jag beskrev inledningsvis.

    Om situationen uppkommer och om Sverigebilen då har lyckats hålla sig kvar i mitt medvetande trots den tid som förflyter till dess återstår att se.

    Jag tror att chanserna är goda eftersom mitt engagemang i varumärket Sverigebilen ser ut som följer:

    – Noterat att Sverigebilen följer mig på Twitter
    – Sverigebilen flimrar förbi i ngn av mina feeds
    – Jag scannar FB-sidan
    – Jag kollar en film om Sverigebilen (i efterhand är det framför allt den filmen som inte känns helt ärlig ställd emot pressmeddelande från Avis och artikeln i Resumé)
    – Jag blir fan på FB
    – Jag börjar följa Sverigebilen på Twitter
    – Denna bloggpost dyker upp i mina feeds. Jag läser den.
    – Väljer att inte vara fan
    – Väljer att inte längre följa på Twitter
    – Skriver en kommentar till bloggposten
    – Får en en fråga i kommentarerna som jag besvarar kort.
    Får en fråga ifrån Jon bakom Sverigebilen i kommentarerna som jag besvarar med denna mastodontkommentar.
    Har nu definitivt fått upp ett intresse för detta som marknadsföringscase

    **
Någonstans håller storyn om Sverigebilen inte helt ihop vilket jag vill beskriva med några rader: 
 
- På ett manér som bäst måste beskrivas som gammel-PR slår sig Avis, i pressmeddelandet, för bröstet med formuleringar som denna: ”Som första biluthyrare erbjuder Avis svenska kunder möjligheten att boka hyrbil för endast 20kr inklusive standardförsäkringar och moms i sociala medier” osv.

- I pressmeddelandet talar Avis om Sverigebilen som en produkt.

- Införandet i Resumé är inte mkt mer än kopierad från pressmeddelandet tillsammans med en bild på marknadschefen Christer Ljungqvist. Att Resumé väljer att göra så är inget Avis kan lastas för. Icke desto mindre är det baserat på ett pressmeddelande Avis har valt att skicka ut. 

- Det som möter mig som potentiell kund däremot är två sköna snubbar som dyker upp via diverse feeds. I allt material jag kan finna om dem är det bara de två. Inget annat. Jo, på ett ställe i en text står det ”unikt samarbete med ett av värdens största biluthyrningsföretag”. Har missat det ända fram till nu när jag kollar med granskande ögon.

    – I Christer Ljungqvists kommentar ovan kan vi läsa att samarbetet är begränsat till att Avis lägger in bilar.

    Det här är för mig en story, en upplevelse som inte helt håller samman. Jag vill tror att det är två sköna killar som har kontaktat Avis med en idé precis som Christer skriver ovan men varför har man då inte berättat DEN storyn? Det hade varit ärligt och hållbart och även det riktigt cool.

    För min egen blev det här nu ngt av en besvikelse istället för ngt som enbart hade kunnat vara riktigt intressant. T.ex hade jag en förväntan om att de här två smarta killarna hade bil-feeds från många hyrbilsföretag. Inte bara från Avis och jag hade en förväntan på att det skulle utökas och kanske kunna bli ngt stort. Nu vet jag att det är två killar och Avis. Det behöver inte på ngt sätt vara dåligt men det är en annan story än den som förmedlas. I alla fall i det material som kommit i min väg, som potentiell konsument. (Alla på Facebook läser inte pressmeddelanden på Newsdesk, Resumé eller Jockes blogg).

    Jag hade föredragit den verkliga storyn där man inte hade valt bort delar som att Avis faktiskt spelar en stor roll i detta.

    Hur som helst, jag hoppas att det kommer att gå bra och att ni kommer att ha roligt på vägen!

    Reply
  9. Jäklar vilken diskussion det blev kring detta… :)

    Jag tror att lärdomarna av detta är tvenne:

    1. Missförstånd kan uppstå snabbt och lätt i sociala medier (tydlighet extremt viktigt)
    2. Allt handlar om hur snabbt man plockar upp bollen och reder ut allt

    Reply
  10. Hej Björn
    Tack för en gedigen förklaring, nu förstår jag din inställning och du har absolut en poäng. Det har dock aldrig varit vår intention att föra någon bakom ljuset. Avis nappade på vår idé, tillsammans utvecklade vi tjänsten och en tydlig rollfördelning och sedan har vi bara gasat på utan att tänka så mycket mer på det. Vi insåg nog inte vilken spinn det här skulle få. All drift och alla aktiviteter kring Sverigibilen kommer från mig och Christoffer och det har Avis överhuvudtaget inte lagt sig i, förutom vissa tekniska aspekter kring databaser mm för att de ska få allt att flyta på så bra som möjligt ute på stationerna. Men du har rätt, i den här formen är Sverigebilen en tjänst skapad av oss och Avis och vi bör ta en diskussion kring ägandeskap med dem.

    Jon, Sverigebilen

    Reply
  11. Hej Jon,
    tack för svar. Summa summarum, ni gör en bra grej som väcker intresse. Nästa gång kanske ngn som är med tänker på kommunikationsstrategi och integrerad kommunikation.
    Full fart nu!
    / Björn

    Reply

Leave a Reply to Tomas NihlénCancel reply