Vad kan du bjuda på?

4843804546_e96290cb43_b

När Statoil gjorde en kampanj för att få användare att “checka in” på sina stationer så lovade man gratis kaffe i utbyte. Du behöver alltså inte handla för ett öre om du inte vill, bara glid förbi med din mobiltelefon, ta fram Facebook, klicka på en knapp, visa resultatet i kassan och få en gratis kopp kaffe. Plättlätt.

När en bekant blev lite sur över en mindre varm levererans till dörren av legendariska Dominos pizza gjorde hon sig besväret att fylla i ett formulär och klaga. Inte högljutt och inte med krav på kompensation. Ändå blev resultatet en värdecheck på $150 att handla pizza för. Det är alltså drygt 1000 kronor. Trots att pizzan bara var lite ljummen, fullt ätbar och bara kostade $7.99.

I båda fallen kan det synas som aktiviteter med förmodat liten effekt. Dominos fick förvisso en nöjd kund, och Statoil får lite kärlek av oss kaffeälskare. Inget att hetsa upp sig för kanske. Men effekten blir så klart större än så. Inte alltid, men ofta nog kommer sådana här historier få vingar via våra sociala nätverk. Antingen mekaniskt och friktionslöst som med incheckningen, eller helt enkelt genom att vi får en story att berätta.

Prova gärna lite matematik. Om 1000 personer väljer att utnyttja statoils erbjudande och vi räknar på facebooks snitt med 130 vänner per användare – då får vi en potential räckvidd på 130.000 personer. Givetvis bör vi räkna bort dubbeltäckning, incheckningar som inte syns etc, så kanske hälften är rimligt. Då har vi kvar en räckvidd på 65.000 personer som ser sina vänner dricka kaffe från Statoil.

Så räkna på kostnaden. Vad är statoils marginalkostnad för den där koppen kaffe? Svar: ett par öre, och VÄLDIGT långt från de 29 kronor (vad kostar en kopp nu?) som det står på prislappen.

Samma med pizzan. $150 är ju en så rejäl kompensation att den givetvis blev en snackis. Men vad kostar det egentligen Dominos att ge dig pizza för det beloppet? Knappt en femtondel, $10 alltså, är en siffra som jag hört. Går det då att räkna hem som marknadsföring? Hell yeah!

Det leder fram till frågan: vad kan du bjuda på? Vad kan du som individ, företag eller organisation göra som kostar dig på marginalen, men kan ha ett obetalbart värde för din kund?

Och när du ändå är igång. Tänk ett varv till. Vad kan du bjuda på som skulle kunna göra världen till en lite bättre plats?

Image: Free hugs CC BY-NC-SA wdroops/Flickr

Psst, det här är en flygpost. Ett försök att utnyttja tiden i luften på ett effektivare sätt. Skrivna över en kopp kaffe mellan AGH och ARN, eller tvärtom. Det betyder att de sannolikt är lite mindre upplänkade, lite enklare, och kanske innehåller något slarvfel mer än vanligt.

7 thoughts on “Vad kan du bjuda på?”

    • Jag minns att man höjde från 20 till 22 förra hösten, och hade en minnesbild av 29kr nu. Men det kan så klart vara helt fel, och jag ber om ursäkt – om du berättar vad som är rätt ;)

      Reply
      • Du minns helt rätt från förra hösten och i dagens klimat kan man tänka att prishöjningen är helt i rätt riktning, men det är fortfarande samma pris 22 kronor för en stor kopp kaffe. En liten kostar 16 kronor och vill man ha en Espresso får man punga ut med 12 kronor. Sen bjuder jag givetvis på en kaffe om du kommer och tankar en dag när jag jobbar ;-) (på Ramlösa)

        Reply
  1. Intressant med räkneexemplet. Jag tror dock räckvidden är betydlgit lägre – jag, med mina 900+ vänner, har aldrig sett en enda incheckning på statoil… Kan mycket väl hända att den har skett, och bara gått förbi i mitt flöde, men jag kan ändå inte minnas att jag har sett statiol en enda gång – och att synas är ju det som räknas i detta fallet. Men sen är jag inte heller nära mackar (kör inte bil) eller kundgruppen, så det gör väl inget iofs.
    Hur som helst – även om räckvidden bara skulle vara en tiondel, 13 000 personer, så är kostnaden för 1000 kaffe fortfarande under 1000 kr, så det är nog helt klart värt det. Intressant i scenariot är att produkten, kaffet, är en väldigt låga kostnader – men jag undrar vad marknadsföringsbyrån, den interna kommunikationen samt skyltningen av erbjudandet har kostat. Det lär vara betydligt mycket mer än kaffet :)

    Reply
    • Tidigare har man sett att folk använt checka-in dealen men det var inte förrän de för någon vecka sedan började med Magnum Infinity-erbjudandet som man verkligen såg en spridning. Erbjudandet skulle man inte checka-in på utan enbart göra anspråk på deras Facebooksida. Erbjudandet syntes ganska intensivt i mitt flöde och om man kollar på erbjudandet idag står där “Expired · 93,859 claimed this.” Varje gången någon gjorde anspråk på erbjudandet delades den på personens tidslinje. Utöver detta blev erbjudandet delat 3,199 gånger. 

      Slutnotering: Vill man ha spridning kanske det är enklare för användaren att direkt via daton klicka hem ett erbjudande istället för att checka in?

      Reply
    • Jag tror Statoil knappast lagt ut några pengar på varken internkommunikation eller skyltning av erbjudandet.

      Jag har använt Statoils check in deals flera gånger. Varje gång har de i kassan inte vetat vad jag har pratat om, inte ens när jag visat upp telefonen med incheckningen. Så vitt jag vet har det inte varit någon marknadsföring för dealen…rätta mig gärna.

      Så kostnaden för intern kommunikation och skyltning tror jag uteblir i det här fallet. Jag menar inte därmed att det är bästa sett att genomföra Facebook deals på. Samma sak på Stadium där personalen inte heller har haft någon koll.

      Synd, då jag tror att räckvidden hade varit bättre om det även investerats i internkommunikation samt spridning.

      Reply
      • I butik finns dekaler på golvet samt skyltat i butik. Det är dock en minimal och näst intill obefintlig kostnad.

        Reply

Leave a Reply