Webb 2.0 som filosofi och organisationskultur

Web 2.0 är inte bara en teknisk webbtrend eller definition, det är ett tankesätt och en filosofi som är applicerbar på mycket. Framförallt på organisationsteori och företagsledning. Jag hittade en fruktansvärt intressant artikel på IDG med namnet “Web 2.0 inspirerar till nya sätt att leda företag.” Kort och gott handlar web 2.0 inom organisation och ledarskapskultur om att gå från:

till:

Web 2.0 som företagskultur innebär alltså en platt organisation där chefer och anställda interagerar med varandra på samma plan. Detta skapar en kultur baserad på tillgänglighet, dialog, kompetens slår titlar och att praktisk taget allt är decentraliserat. Här kommer kraften underifrån. Det handlar om att gå från en rent uppgiftsbaserad företagsledning till en socioavhängig ledarstil och företagskultur som fortfarande trycker på resultat men samtidigt gör stor plats åt vikten av relationer mellan anställda och kunder. Intern crowd sourcing! De praktiska verktygen för förmedling och kommunikation inom denna typen av kultur är naturligtvis nätet som socialt medium. Allt detta går att sumera med ett ord. Transparens.

Hur ser då web 2.0-filosofin ut inom andra yrkesområden? Ett exempel på transparens och web 2.0 inom inredningsdesign skulle kunna vara öppna ytor och kontor där chefer sitter bland anställda, möten som hålls utan stängda dörrar osv. Inom musikbranschen och filmbranschen finns det flera exempel på hur webb 2.0-filosofin används. Det svenska bandet Kent bad i somras sina lyssnare att göra deras nya musikvideo och Ace of Bace låter deras fans remixa deras låtar och videos genom ett remix kit som laddas ner från hemsidan.

Är ni intresserade av hur film passar in i web 2.0-filosofin så kolla in massify.com. Sajten låter aspirerande amatörfilmskapare att pitcha sin idé till olika intressenter. Det kan gälla allt från att hitta skådespelare, fotografer eller en regissör till att få kontakt med ett internationellt filmbolag. På massify kan även användarna rösta på en cool idé som de vill se som film. Detta är alltså även ett perfekt verktyg för den proffesionella sidan av branschen att både testa idéer och leta nya på. Nackdelen är att man måste bo i USA för att använda tjänsten tyvärr.

Detta är bara några exempel och listan på vilka följder ett webb 2.0-tänk kan få i den verkliga världen kan göras lång. Men jag tror personligen att nätets 2.0 filosofi med transparens som största slagord, har mycket att lära oss när det kommer till fysisk och mänsklig interaktion och organisationskultur. Dessutom finns det idag stor idé av att förstå vikten av att titta utanför företagets fyra väggar och hålla koll på vad som finns utanför, runtomkring, ovanför och nedanför. Webb 2.0 är inte bara sociala medier på nätet utan så mycket mer. 2.0 är en  filosofi och ett tankesätt som förespråkar en allmän öppenhet, intern så väl som extern.

5 thoughts on “Webb 2.0 som filosofi och organisationskultur”

  1. Ett exempel på ett företag som använt webb 2.0-filosofin i sin inredning är den franska reklambyrån Enjoy (deras sajt verkar tyvärr hålla på att byggas om). De gick från 25 anställda till 300 på fyra år.

    Ett annat exempel är Beacon Communications kontor i Tokyo, där alla chefer på en viss nivå sitter vid ett gemensamt 12 meter långt bord som ger medarbetarna tillgång till sina chefer och gör att cheferna ser mer av varandra.

    Tack för informationen Petra och Micke på Manifesto.

    Reply
  2. Ett exempel på ett företag som använt webb 2.0-filosofin i sin inredning är den franska reklambyrån Enjoy (deras sajt verkar tyvärr hålla på att byggas om). De gick från 25 anställda till 300 på fyra år.

    Ett annat exempel är Beacon Communications kontor i Tokyo, där alla chefer på en viss nivå sitter vid ett gemensamt 12 meter långt bord som ger medarbetarna tillgång till sina chefer och gör att cheferna ser mer av varandra.

    Tack för informationen Petra och Micke på Manifesto.

    Reply

Leave a Reply