Joakim ”Jocke” Jardenberg

Joakim Jardenberg pΌ Webbdagarna 2011 CC BY inUse Consulting

Looking for a meeting?

Recent updates:

Head of Internet, City of Helsingborg. I’m hired to make sure that the city (9.000 employees and a total of 130.000 pop) uses the internet in every way – to be the best city possible.

Senior advisor in all things internet and media. Old, new, digital. Some call me a social media therapist. CEO whisperer (with five CEO:s, all from Swedens top-25 largest corporations on my current roster). #4 when Huffington Post picked ”The Most Influential Tech CEOs On Twitter

Business angel and investor in early stage tech startups like Videoplaza (exit, acquired by Ooyala) Planeto (exit, acquired by Bonniers) and 11 more. #14 when The Telegraph picked ”The 100 most influential technology investors in Europe

I write, lecture, speak, facilitate and moderate large and small groups, always with the best evaluations in da house ;)

Long term internet evangelist, pundit and netizen. I believe in freedom of expression and in the powers of online in the democratization of our world. I have worked in the middle east and northern africa with these issues, but I’m also actively pushing the envelope in the already connected world. Let’s not destroy the potential of our free internet. I commit 50% of my time to pro bono work, always trying to be honest and do good shit.

Mindpark 3.0? In swedish and in english.

This site was given the YABA2010-award, elected by swedish readers, as the highest ranking blog in the category ”Media”. Cision picked Jardenberg Unedited as the most influencial site on social media and internet marketing in Sweden. The magazine Internetworld choose me as one of the ten digital profiles the Prime minister should listen to.

Default contact: joakim@jardenberg.com

See the different pages under my name in the menu to the right. This page is only the long story short. Images for the press are here? Rulla neråt för svensk version.


Joakimphone: [ +46735187700 ]
formal: [ LinkedIn ]
tweets: [ Twitter ]
pix: [ Flickr ]
movies: [ Youtube ]
social: [ Facebook ]
google: [ me ]
wiki: [ pedia ]
skype: [ joakim.jardenberg ]
english: [ jardenberg.com ]

Joakim ”Jocke” Jardenberg

Sveriges enda Internetchef. Jag har ett förordnande på två år för att se till att Helsingborg (10.000 anställda och 135.000 invånare) blir bäst i världen på internet, och använder internet för att bli den bästa stad man kan bli.

Senior rådgivare i allting media och internet. Gamla, nya, digitala och sociala medier. Många kallar mig sociala medier-terapeut. Andra kallar mig VD-viskare (fn tre VD:ar från sveriges 25 största företag, ett internationellt med över 350.000 anställda och ett litet svenskt tillväxtbolag. Det är mixen det svänger om). #4 när Huffington Post listade ”The Most Influential Tech CEOs On Twitter

Affärsängel och investerare. 11 investeringar just nu, enbart unga, internetifierade tech-startups (Förutom ett bryggeri, en vingård och ett företag för elmotorcyklar). Exempel är Videoplaza (exit, uppköpta av Ooyala), Planeto (exit, uppköpta av Bonniers) och elva ytterligare. #14 när the Telegraph valde ”The 100 most influential technology investors in Europe

Föreläsare, inspiratör och utbildare.

Internetveteran, evangelist, debattör. Öppna data, open source, ”open everything”, #fxinternet

Jag har beskrivits så här:

”Joakim Jardenberg är en förändringsförespråkare, framtidskramare och debattör i allt som rör sig runt gamla, nya, digitala och sociala medier. Redan 1994 internetifierade Joakim mediesverige, bland annat genom att starta upp aftonbladet.se, fixa ut resultaten från riksdagsvalet och ta plats redan på sidan 59 i boken ”De som byggde internet”. Med ett ben hos användaren, ett ben i tekniken och ett ben i affären har han alltid sökt förklara det komplicerade på ett enkelt sätt och skapa nytta och effekt ur alla de nya möjligheterna.

Idag arbetar han framför allt som rådgivare i internetfrågor med bland annat VD och ledningsgrupp för fem stora börsbolag på kundlistan. Han är också delägare i elva startups, håller presentationer, modererar och utbildar samt arbetar pro bono för ett bättre samhälle, bland annat som projektledare för ”Makten och öppenheten” som drivs tillsammans med tidningen Fokus.

Nyligen pekade tidningen Internetworld ut honom som en av tio digitala profiler som statsministern bör lyssna på.

Bloggen Jardenberg Unedited röstades nyligen fram till branschens bästa blogg om media

Och så här:

”Joakim Jardenberg är internetveteranen som såg till att valet 1994 kunde rapporteras ut via nätet och samma år var han med om att skapa aftonbladet.se. Han är med i första kapitlet i boken ”de som byggde internet i Sverige”.

Han har vunnit alla vunnit alla utmärkelser som går att vinna – han bland annat tagit emot Stora sociala medier-priset från Sparbanksstiftelsen när det delades ut för första gången 2013 och Guldlänken från IT-ministerns hand 2014.

Idag jobbar han bland annat som vd-viskare (största kunden är Target med 365.000 anställda i Minneapolis, minsta är Fortnox med 100 anställda i Växjö), han har varit rådgivare åt förra statsministern, han är affärsängel med investeringar i 12 bolag, och är världens enda kommunalt anställda Internetchef.

Dessutom åker han jorden runt och håller keynotes om varför internet är en bra sak. Senaste månaden har han varit i São Paulo och jobbat med Google, han har varit i Buenos Aires, i Miami och i Pittsburgh. Och idag är han här hos oss. ”

Lite härlig utmärkelser och erkännanden:

Mindpark 3.0? In swedish and in english.

Bildcred: Joakim Jardenberg pΌ Webbdagarna 2011 Flickr/CC BY inUse Consulting/Pelle Sten

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!

Ursäkta röran.